Iată cronologia evenimentelor majore care au marcat anul recent încheiat:
Ianuarie
– Dispar de pe piață cotidianele Gardianul și Ziua
Februarie
– Ringier anunță vânzarea titlurilor Evenimentul zilei şi Capital către omul de afaceri Bobby Păunescu.
Martie
– Circa 20 de redactori ai săptămânalului Academia Cațavencu renunță la colaborarea cu publicația controlată de trustul Realitatea. În scurt timp echipa reușește lansarea săptămânalului Kamikaze.
Aprilie
– Răzvan Cornețeanu demisionează din funcția de director general al Adevărul Holding. Conducerea trustului este preluată de Peter Imre, fost director corporate affairs în cadrul Philip Morris Romania.
– Se lansează ziarul Puterea, editat de News&Media Investment Limited, cu sediul în Anglia.
Iunie
– Apare Media Fact Book 2010, raport realizat de Initiative România, conform căruia piaţa media a scăzut cu 37% în 2009, până la 339 de milioane de euro. Cel mai afectat segment a fost cel al presei scrise, cu un recul de 55%, până la 37 de milioane de euro. Potrivit studiului, în 2010 publicitatea din print urma să-și continue prăbușirea, până la 27 de milioane de euro.
Iulie
– TVA crește de la 19% la 24%, măsură care, potrivit oamenilor din piață, duce la scădera pieței media cu 10-20%.
– Este anunțată plecarea lui Marius Hagger de la conducerea Ringier România. Locul său va fi luat, la mijlocul lunii noiembrie, de Mihnea Vasiliu, fost manager în cadrul Media Pro și Realitatea Media.
August
– Grupul WAZ, publisher-ul cotidianului România Liberă, își anunţă retragerea din România.
Octombrie
– Asesoft preia managementul Realitatea Media, intenţionând să facă o investiţie de 75 de milioane de euro în următorii cinci ani în grupul controlat de Sorin Ovidiu Vântu.
– Adevărul Holding primește o licenţă audiovizuală prin satelit pentru lansarea televiziunii Adevărul TV. Responsabilii companiei anunță o investiție de 37 de milioane de euro într-o rețea de 40 de stații locale, însă nu anunță momentul demarării propriu-zise a proiectului.

Noiembrie
– Rețeaua de socializare Facebook anunță că a depășit două milioane de utilizatori în România, în condițiile în care în ianuarie înregistra 500.000 de utilizatori.
– Google își lansează biroul din România.

Decembrie
– se lansează studiul ROADS, realizat de IAB și PwC România, potrivit căruia în primul semestru din 2010 volumul de publicitate online a crescut cu 65% față de aceeași perioadă din 2009, până la zece milioane de euro.
– Sorin Oancea, om-cheie în cadrul trustului Intact, intră oficial în acționariatul B1 TV, din care deține 50%.
– începe emisia 10 TV, deținut de compania de cablu RCS&RDS și de Radu Moraru. Emisiunea acestuia reprezintă, de altfel, capul de afiș al noii televiziuni.

2011
– Potrivit estimărilor agenției MEC Global, piața media va avansa cu 4% în 2011. Cea mai bună evoluție va reveni mediului online, în timp ce publicitatea TV și radio  va crește moderat (cu 5%, respectiv 4%), iar presa scrisă se va prăbuși cu încă 25%.
– Este previzibilă o creștere a punctului de rating în mediul TV, ținând cont că, datorită tarifelor extrem de scăzute, spațiile publicitare sunt supraîncărcate.
– Oamenii din piață speră ca publicitatea online să atingă 30 de milioane de euro în 2011. În momentul de față, acest segment nu reprezintă decât 5% din totalul pieței.
– Trustul Intact are în vedere lansarea a două noi canale de televiziune.
– Este posibil ca Yahoo să își facă, în sfârșit, intrarea în România.
– Jucătorii din publicitatea outdoor afirmă că această piață s-ar putea confrunta cu o scădere de 80% (de la 35 la 28 de milioane de euro), dacă va fi aplicată o nouă lege aprobată deja de Guvern. Potrivit noilor reglementări, amplasarea mijloacelor de publicitate este interzisă pe clădirile în care-și au sediile autorități ale administrației publice, pe zona carosabilă a străzilor etc.
– Majoritatea reprezentanților agențiilor de publicitate speră într-o revenire a pieței în cea de-a doua jumătate a anului. Din nefericire, exact aceeași predicție fusese făcută și în urmă cu un an, iar realitatea nu s-a dovedit chiar îmbucurătoare.

Manuela Necula, CEO Ogilvy Group România
– Ce canal media a atras în 2010 cea mai mare parte a bugetelor? Au investit mai mult advertiserii în publicitatea online față de 2009?
Piața media a înregistrat pe ansamblu o scădere semnificativă în 2010, situându-se la un nivel de aproximativ 330 milioane de euro net.
Televiziunea a fost canalul care a atras cea mai mare parte a bugetelor de comunicare, chiar dacă încasările din publicitate s-au diminuat comparativ cu 2009.

Investițiile în online au crescut semnificativ în 2010, în special în prima jumătate a anului, depășind estimările specialiștilor.
– Cum vi se pare că a evoluat (sau involuat, după caz), din punct de vedere calitativ, piața de publicitate?
– Publicitatea este oglinda fidelă a economiei și a societății, iar România a trecut printr-un an dificil. Efervescența anilor anteriori s-a diminuat mult în 2010, precum și apetența pentru soluții de comunicare inovative, curajoase. Cei care au îndrăznit, totuși, s-au remarcat imediat într-un peisaj publicitar marcat de căutarea soluțiilor "safe", "garantate", iar rezultatele în câștigarea rapidă a unor procente de market share le-au răsplatit curajul.
– Credeți că mai este loc de noi jucători pe piață? Vă așteptați la fuziuni/achiziții pe această piață în 2011?
– Așa după cum au anunțat deja unii jucători din industrie, există în desfășurare negocieri pentru achiziționarea pachetelor majoritare ale reprezentanțelor autohtone ale unor firme internaționale de către firmele mamă, așa că ne așteptăm ca aceste negocieri să se finalizeze în 2011.
Sunt posibile si în acest an fuziuni dictate atât de interesele economice, cât și de necesitatea lărgirii portofoliului de servicii oferite clienților.
În privința apariției de noi jucători, aceasta este puțin probabilă în aria celor în măsură să furnizeze servicii integrate, dar e de așteptat în categoria firmelor specializate, cu preponderență a celor ce oferă servicii de comunicare exclusiv în mediile digitale.
– Cum credeți că va evolua piața de publicitate, în cifre, anul acesta față de 2010?
Spre deosebire de multe dintre statele vecine, entuziasmul referitor la revenirea din criza economică este mult mai ponderat în societatea românească. Măsurile de austeritate luate de guvern în a doua jumate a anului 2010 au dus la o scădere a consumului, iar  prima jumătate a lui 2011 nu arată foarte diferit. Estimăm în continuare o creștere semnificativă a investițiilor în online, însă, pe ansamblul pieței de media, scenariul optimist este cel de stangnare la nivelul atins în 2010.

Iulian Comănescu, analist media
Dacă e să ne gândim la jumătatea goală a paharului, am tot vorbit despre alinierea politică a mass media, care se petrece în vederea celor trei ani electorali care urmează (2012-2014). Am scris despre subiectul ăsta şi concluzia ar fi că amestecul dintre presiunile politicului şi sărăcia din piaţa de publicitate are un caracter exploziv din punctul de vedere al jurnalismului echilibrat şi în general al bunului-simţ mediatic. Se vor cultiva în continuare editorialiştii-petardă, clovnii violenţi de TV, analiştii cu opinii controlabile, gazetele gălăgioase şi dezvăluirile de tip «a intrat în posesia unei înregistrări», care au înecat spiritul critic şi aptitudinile raţionale ale presei româneşti de prin 2009 încoace.

Dincolo de faptul că internetul ar putea să devină un pic mai sexy în 2011, jumătatea plină a paharului se leagă de tatonările pe care giganţi ai conţinutului le au în piaţa românească. Nu pot da detalii cu privire la asta, dar în România au avut succes până acum companii relativ mici şi mobile, ca Ringier sau CME. Marile grupuri media, societăţile pe acţiuni, au încercat marea cu degetul, ca Bertelsmann, sau se lasă încă aşteptate. Mastodonţii de acest tip au o filozofie diferită de firmele mai mici şi mai inovatoare: depind de AGA şi au nevoie de margini de profit de 15-20%, ca societăţi cotate pe bursă sau cu fonduri de investiţii în acţionariat. Dar odată ce o astfel de organizaţie decide în privinţa României, începe să plouă cu bani şi aspectul pieţei se modifică. Există două locuri în care logica spune că s-ar putea petrece aşa ceva. Intact Media Group ar trebui să iniţieze o colaborare oarecare cu un grup din afară, deşi ezită să facă asta din cauza mentalităţii nouăzeciste a fondatorului, Dan Voiculescu. Apoi, e interesant ce se va întâmpla cu CME după ce a vândut 30% către Time-Warner. S-ar putea ca peste trei ani să spunem «Time-Warner» în loc de «CME» la fel cum acum spunem «CME» în loc de «Mediapro».