cuvinte iscusite, asa cum sta bine oricarui basm: competenta, profesionalism, legalitate, obiectivitate, orientare catre cetatean, eficienta si eficacitate, responsabilitate.Administratia publica romaneasca este departe insa de a fi asemenea unei lumi de basm. Daca pentru a nu fi transformati la loc in soareci, ca in basmul Cenusareasa, trebuie doar sa scriem de zor tot felul acte normative, atunci putem spune ca am reusit sa o pacalim pe zana cea buna. Dar nu este suficient atat pentru a ne simti altfel decat ca niste soareci.Era nevoie, printre altele, sa-i spuna cineva si functionarului public ca este – sau ca ar trebui sa fie – cu mult mai mult decat era el obisnuit sa fie. Sigur, oamenii nu se schimba peste o noapte. Dar peste cate?Cu adevarat frustrant este faptul ca in administratia publica nu exista un standard. Exista functionari pe care i-am putea da ca exemplu pozitiv, dupa cum exista si opusul acestora. Administratia publica este un amestec eterogen de profesionisti si oameni care plimba hartii sau care nu fac decat sa-i incurce pe altii. Rezolvarea unei probleme devine o loterie: depinde de institutia la care te duci, de persoana peste care dai, de complexitatea problemei pe care o ai. si, da, o mai spunem inca o data: nu exista un standard – nici profesional, nici comportamental. Evident, ne refeream la realitatea de zi cu zi din institutiile noastre publice. Pentru ca, pe hartie, totul arata grozav. Zana cea buna poate fi mai mult decat incantata.Functionarul public are tot ce-i trebuie:
· Statut
· Cod de conduita
· Dosar profesional
· Plan de ocupare a functiilor publice
· Regulament privind organizarea si dezvoltarea carierei
· Program de instruire in informatica
· Metodologie de evaluare a performantei profesionale
· Reglementari privind salarizarea
· Agentie nationalaMai mult decat atat, exista si un Cod etic al functionarului public din administratia fiscala, aprobat prin Ordinul nr. 137/2004. Conform acestuia, functionarul este mai mult decat „public”; el este un functionar fiscal, orice ar putea insemna asta.Ratiunea de a fi a activitatii de asistenta a contribuabililor este aceea de a asigura acestora „informatii de calitate referitoare la prevederile legislatiei fiscale, obligatiile care le revine in materie fiscala, precum si promovarea conformarii fiscale voluntare, printr-o abordare orientata catre contribuabil, in care acesta este privit ca partener egal al administratiei fiscale.” Codul de etica invata functionarul fiscal cum sa atinga aceste obiective.Pentru inceput, functionarul va respecta dreptul contribuabilului la petitionare (dreptul de a se adresa autoritatilor publice si justitiei pentru apararea drepturilor, libertatilor si intereselor sale legitime).Mai departe, lucrurile devin de-a dreptul interesante. Functionarul fiscal trebuie:
· sa fie orientat catre contribuabil (Codul nu specifica insa in ce consta aceasta orientare);
· se adreseze clar, simplu si corect, astfel incat sa fie inteles de toata lumea;
· sa dea raspunsuri competente si la timp la intrebarile contribuabilului;
· sa dea raspunsuri complete la problemele contribuabilului; in acest mod contribuabilul va fi mai putin stresat, mai dornic sa-si indeplineasca obligatiile fiscale, si satisfacut de modul eficient de rezolvare a cerintelor sale;
· foloseasca mijloace diverse de informare a contribuabililor: corespondenta scrisa, posta electronica, telefon, mass-media, publicatii, programe complexe de asistenta si informare;
· sa deruleze programe specifice de informare a unor grupuri tinta
· sa asiste contribuabilul in vederea corectarii erorilor si neconcordantelor din evidentele fiscale;
Pentru a putea indeplini cu succes aceste atributii, functionarul fiscal are obligatia de a se perfectiona profesional, de a a-si dezvolta aptitudinile de comunicare, de a cunoaste si respecta normele de etica.Scriem aceste cuvinte si ne vin in minte toate situatiile de care ne-am lovit in ultime vreme: primirea unor informatii incomplete sau gresite, alergatura de la un functionar la altul pentru aflarea unei informatii sau rezolvarea unei probleme, indeplinirea unor formalitati in legatura cu care sunt exprimate diferite opinii, absenta informarii prealabile legate de anumite proceduri, lipsa informatiilor in legatura cu atributiile care revin departamentelor si persoanelor din structura administratiei fiscale.Din tot acest amalgam de situatii nu reusim sa distingem grija functionarului pentru confortul psihic si financiar al contribuabilului. In special timpul este resursa de care contribuabilul trebuie sa dispuna din belsug atunci cand intra in contact cu administratia fiscala. Este usor sa dam vina pe o persoana. Adevaratul vinovat este insa sistemul. Functionarul fiscal va fi atat de bun cat ii permite sistemul sa fie. Un Cod de etica nu va rezolva proasta organizare si nepriceperea managerilor, ci doar ii va expune pe cei din „linia intai” la sanctiuni disciplinare mai mult decat inainte. Sa fie acei manageri publici inventati peste noapte cheia unei administrari fiscale coerente si eficiente? Suntem nerabdatori sa primim si un altfel de raspuns decat niste frumoase cuvinte pe hartie.

Extras din codul de etica
In activitatea desfasurata, functionarul fiscal va tine seama de calitatea sa de functionar public, care impune respectarea urmatoarelor obligatii etice:
· sa faca cunoscute contribuabililor datele proprii de identificare (numele, prenumele, functia si locul de munca), prin intermediul unui ecuson, purtat in mod vizibil asupra sa. In situatia in care isi desfasoara activitatea la ghiseul de acordare a asistentei, ghiseul de informatii sau la alte ghisee de relatii cu publicul, functionarul fiscal va face cunoscute, prin afisare la loc vizibil, datele sale de identificare;
· sa aiba o tinuta decenta, corespunzatoare demnitatii si prestigiului functiei;
· sa dea dovada de disciplina atat in relatiile cu contribuabilii, cat si in cadrul institutiei in care isi desfasoara activitatea;
· sa ramana calm, politicos si respectuos, pe intreaga durata de acordare a asistentei;
· sa manifeste o atitudine pozitiva si rabdare in relatia cu contribuabilii;
· sa foloseasca un limbaj corect din punct de vedere gramatical;
· sa nu utilizeze un limbaj neadecvat situatiei (argou sau limbaj de stricta specialitate);
· sa pastreze confidentialitatea tuturor informatiilor relevante obtinute de la contribuabil;
· sa depuna intregul efort pentru a raspunde la solicitarile contribuabilului;
· sa acorde intreaga sa atentie contribuabilului pe parcursul desfasurarii asistentei fiscale;
· sa ofere raspunsuri complete si corecte contribuabilului;
· sa se asigure ca raspunsurile oferite sunt intelese de catre contribuabil;
· sa indrume contribuabilii la directia (serviciul) de specialitate, in vederea obtinerii de informatii detaliate care depasesc competentele structurii de asistenta;
· sa multumeasca contribuabilului pentru faptul ca a contactat serviciul de asistenta pentru contribuabili si sa-l asigure de intreaga disponibilitate profesionala a administratiei fiscale;
· sa pastreze nestirbita autoritatea institutiei pe care o reprezinta fata de contribuabili.
Intreruperea acordarii asistentei:
· Situatiile in care este permisa intreruperea acordarii asistentei, dupa o avertizare prealabila a contribuabilului, sunt urmatoarele:
• folosirea de catre contribuabil a unui limbaj trivial;
• amenintari la adresa functionarului fiscal;
• utilizarea de catre contribuabil a violentei verbale si/sau fizice. r
r• Contribuabilul trebuie avertizat ca, in cazul in care nu isi revizuieste comportamentul, discutia cu acesta se va incheia. rn
rn• In astfel de cazuri functionarul fiscal va intrerupe imediat discutia cu contribuabilul si va solicita, dupa caz, informatii de identificare a contribuabilului si sprijinul organelor de ordine pentru propria protectie.