Criza de pe piaţa auto din acest an a provocat reduceri de preţuri care au depăşit şi 25%. Importatorii spun însă că megaofertele sunt deja istorie, iar anul viitor ne va aduce preţuri ceva mai mari.

Cei care au avut inspiraţia, dar mai ales posibilitatea financiară, de a achiziţiona un autoturism în 2009 se pot considera fericiţi. Îngropaţi în stocuri calibrate pentru o piaţă anuală de peste 350.000 de unităţi, comercianţii au fost forţaţi să reducă preţurile până la limita marjei lor de profit. Unii, deşi nu recunosc, au şi sărit-o. Aşa se face că un vehicul pentru care, în 2008, era nevoie de 18.000 de euro, se comercializa în vara acestui an cu numai 15.000 de euro sau chiar mai puţin. „Discounturile pe care le-aţi văzut până acum au fost legate în special de situaţia stocurilor. Acum, când situaţia stocurilor este mult mai relaxată, vedem cum astfel de discounturi dispar“, a declarat, pentru Capital, şeful reprezentanţei autohtone a Mercedes-Benz, Michael Grewe. Şi Günther Seifert, directorul general al Porsche România, are o opinie similară: „În primăvară, clienţii noştri ajunseseră în Paradis. Din cauza stocurilor mari şi a lichidităţii scăzute de pe piaţa financiară, care încă persistă, toţi importatorii şi dealerii au vândut maşini la preţuri incredibil de mici. Toţi aveam nevoie de bani lichizi. Cred că această situaţie a luat sfârşit pentru că stocurile, cel puţin la noi, sunt acum exact pentru o piaţă precum cea de astăzi“.

Decembrie, ultimul bal

184-41424-1617_euromoney_45.jpgÎn ciuda faptului că majoritatea importatorilor declară că au scăpat de stocuri, iar comenzile făcute acum către producători sunt calibrate exact pe cererea actuală din piaţă, este de aşteptat ca ultimele luni din acest an să se remarce prin noi oferte cel puţin interesante. Motivul? Există încă mărci ale căror stocuri nu au fost complet epuizate, iar trecerea în 2010 cu automobile a căror dată de producţie este 2008 ar însemna pierderi majore din valoarea vehiculului. Dacă luăm în calcul faptul că, în primul an, devalorizarea unui autoturism nou poate depăşi 15%, iar în al doilea, încă 10%, este clar faptul că mulţi vor prefera să vândă acum cu discounturi de 20%-25% decât să intre în noul an cu o maşină a cărei valoare a scăzut cu mai bine de un sfert. „Maşinile de pe stoc ne-au tras în jos. Cu cât stau mai mult la dealer, devin mai vechi şi valorează mai puţin. Am început criza cu un stoc de circa 8.000 de maşini. Slavă Domnului că acum am scăpat de stocuri“, spune Herbert Stein, preşedintele AutoItalia.

Devalorizarea pe stoc este şi justificarea menţionată de Michael Grewe pentru mulţimea de Mercedesuri care se putea vedea până acum câteva săptămâni în parcul Țiriac AutoRulate: „Maşinile care au stat mult pe stoc sunt greu de vândut pe canalele obişnuite ale pieţei de vehicule noi, pentru că, atunci când intră într-un showroom de maşini noi, clienţii vor maşini noi. La Țiriac AutoRulate, le-am vândut ca maşini noi, nu ca second-hand. Sunt superoferte, e drept. Din câte ştiu eu, acum mai sunt foarte puţine astfel de maşini.“

Cu siguranţă, însă, că numărul ofertelor se va reduce simţitor faţă de ceea ce se putea vedea pe piaţă în vara acestui an, pentru că mulţi importatori deja nu mai au maşini produse în 2008 şi nici măcar în prima jumătate a lui 2009.

2010: stocuri reduse, preţuri majorate

Unii dintre cei care şi-au propus să achiziţioneze o maşină în viitorul apropiat, mult mai puţini decât anul trecut, se întreabă, pe bună dreptate, cum vor arăta preţurile în 2010 şi dacă vor avea un acces mai uşor la finanţare. În privinţa finanţării, preşedintele AutoItalia nu este prea încrezător: „Băncile încă sunt reticente la a mai da bani. Sunt sigur că vor fi mai deschise, cândva, pentru că ele sunt interesate să vândă bani. Noi vindem maşini, ele vând bani. Dacă noi nu vindem maşini, băncile nu îşi vând banii. Ținerea banilor în seif nu le este de mare ajutor. Mai devreme sau mai târziu, băncile vor trebui să dea din nou credite.“ Deşi este ceva mai optimist, şi şeful Porsche România consideră că relaxarea creditării, care a provocat  de altfel avalanşa vânzărilor din 2007-2008, nu va mai fi atât de puternică, atunci când se va produce, ceea ce va fi un obstacol în calea creşterii numărului de achiziţii.

În privinţa preţurilor, majoritatea importatorilor anunţă majorări pentru 2010, prin raportare la vara lui 2009. „Mai jos decât acum nu cred că se poate. Noi, cel puţin, nu mai putem coborî preţurile. Acestea vor începe să crească, iar la începutul lui 2010 toată lumea va vedea preţuri ceva mai mari“, spune Stephan Breschan, şeful BMW România. „Încă facem oferte foarte atractive, dar va deveni din nou o regulă că un Mercedes poate fi cumpărat doar la preţul unui Mercedes“, menţionează şi Michael Grewe. În acelaşi timp, însă, Didier Gerard, directorul Citroën România, consideră că „preţurile de acum sunt corecte. Şi cred că aşa vor rămâne“. Iar Günther Seifert, de la Porsche, este de părere că „preţul real se află undeva între cele două extreme. Maşinile vor fi mai ieftine decât acum un an, dar mai scumpe decât în primăvară“.

184-41429-1617_stephanbreschanbmw_45.jpg

 

Clienţii români sunt mai greu de mulţumit, pentru că vor o valoare foarte mare pentru preţul plătit. Nu cred că preţurile mai pot fi reduse faţă de ceea ce vedem acum.
Stephan Breschan, director general BMW România

184-41425-1617_didiergerardcitroen_45.jpg

 

Acum preţurile sunt corecte. Şi cred că aşa vor rămâne. Cel puţin acolo unde nu mai există presiunea stocului.
Didier Gerard, director general Citroën România

184-41426-1617_guntherseifertporscheromania_45.jpg

 

 

Cred că preţul real se află un­deva între cele două ex­tre­me. Maşinile vor fi mai ief­tine decât acum un an, dar mai scumpe decât în primăvară.
Günther Seifert, director general Porsche România

184-41427-1617_herbertsteinautoitalia_45.jpg

 


Băncile sunt încă reticente la a mai da bani. Dar, dacă noi nu vindem maşini, băncile nu îşi vând banii. Ținerea banilor în seif nu le este de mare ajutor.

Herbert Stein, preşedinte AutoItalia Group

184-41428-1617_michaelgrewemercedes_45.jpg

 


Concurenţa s-a acutizat în timpul crizei. Această competiţie va dicta preţurile din piaţă. Asta nu înseamnă că tranzacţiile trebuie făcute în pierdere.

Michael Grewe, CEO Mercedes-Benz România

150 de mii de maşini se estimează că vor fi comercializate anul viitor pe piaţa românească