Un recent studiu al companiei de consultanță CPP ­Luxury Industry Management Consultants arată că numărul vacanțelor scumpe, precum și cel al călătoriilor la clasa întâi sau ­business, a scăzut cu 50%-60% în 2010. „Prima cauză o reprezintă restricțiile de călătorie la care au apelat companiile pe timp de criză, iar primul feedback vine de la companiile aeriene, care au înregistrat o mare scădere a cererii la clasa business“, spune Oliver Petcu, managing partner CPP.

Cum operatorii aerieni își doreau mai mulți clienți premium, dar și an­gajații de top din multinaționale ar fi preferat să meargă în continuare la business class, soluția de compromis nu a întârziat să apară. Evident, în primul rând s-a umblat la tarife.
„Clienții au devenit mai sensibili la prețuri și, în același timp, mai flexibili ca oricând“, spune Jose Luis Gilabert, directorul general al Austrian Airlines. „Nu-i niciun dubiu că atitudinea clientului s-a schimbat. Constatăm însă că numărul clienților de business class a început să crească din nou după criza din ultimii ani“, adaugă acesta.

Trendul ascendent înregistrat de Austrian Airlines s-a văzut și la alți operatori aerieni. „În România, vânzarea de bilete Club World (clasa de business intercontinental n.red) şi clasa întâi cunoaşte, fără îndoială, o tendinţă ascendentă care ne-a depăşit aşteptările şi previziunile, în special în ultimele luni“, declară Emil Delibashev, manager comercial pentru regiunea Balcanilor al companiei British Airways. Potrivit acestuia, vânzările pentru Club Europe (clasa de business pentru zborurile intraeuropene) încep deja să dea semne de redresare, deşi rămân, deocamdată, destul de modeste.
Și Lufthansa a avut un declin al vânzărilor biletelor de avion de la business class, însă simte revenirea pieței. ”Numărul rezervărilor la clasa întâi și business class este în creștere. S-a ajuns la nivelul de dinainte de criză”, declară Stefan Versemann, director general de vânzări pentru România și Republica Moldova. Potrivit acestuia, 18% dintre pasagerii Lufthansa au călătorit la clase superioare, acest segment reprezentând aproape 50% din vânzările companiei pe zborurile transatlantice.

Zboruri lungi, dar confortabile

“Am fost nevoiţi să stimulăm creşterea menţionată anterior prin revizuirea majorităţii tarifelor pentru clasa business, care acum au ajuns la un nivel foarte atractiv“, adaugă acesta.
Spre exemplu, tariful pentru un bilet la business class, dus – întors, pe ruta Bucureşti – Londra începe de la 561 euro, plus taxe, iar pentru București – New York este sub 2.000 de euro, plus taxe. „Este adevărat că biletele premium nu au mai avut niciodată nivelurile atractive din prezent“, adaugă Emil Delibashev. Dacă unele companii au pus accent pe politica de tarifare, altele au creat clase intermediare de zbor.
Este cazul Air France, care a conceput Premium Voyageur, o clasă intermediară între business și economic. „Pe timpul crizei, Air France a ales să-și concentreze strategia asupra ofertei business class. Aceasta ne permite să oferim clienților o călătorie mai confortabilă pe zborurile long curier“, a declarat Christian Herzog, senior vicepreședinte marketing Air France-KLM. Dacă clienții corporate au fost ținta principală, operatorii au înțeles că trebuie să se concentreze și asupra turiștilor de lux, întrucât aceștia optează pentru clasele premium.

Efectele regândirii acestei strategii s-au văzut în creşterea vânzărilor la clasa business către destinaţii tipice de vacanţă. Maldive, Mauritius şi, mai nou, Puerto Rico, sunt printre destinațiile favoritele românilor care aleg croazierele şi vacanţele de lux.

20%
cu atât s-au ieftinit, în medie, biletele la clasele premium. La clasele intermediare, nou concepute, biletele sunt cu până la 30% mai scumpe decât la economic.