Întârzierea cu care furnizorii uzinei Ford de la Craiova au început să apară în Oltenia a ridicat multe întrebări asupra momentului în care americanii vor demara producția noului model promis Guvernului român. Dacă pentru asamblarea utilitarei Transit Connect uzina se bazează exclusiv pe importul de componente, apariția lui B-Max ar trebui să aducă și mult așteptații producători de subansambluri. Deocamdată, doar câteva companii, printre care Johnson Controls, Lear Corporation și Kirchhoff Automotive, și-au anunțat intenția de a amplasa unități de producție la Craiova. Spre deosebire de aceștia, IAC (International Automotive Components) pare mai convins că Ford va demara la timp asamblarea noului model.
„Nu știu de ce alți furnizori ai Ford nu se află încă în zonă. Pot spune doar că noi am venit, avem multă experiență în relația cu Ford, peste 15 ani, și că, din câte cunosc, mulți alți furnizori sunt pe punctul de a sosi în România“, a declarat într-un interviu acordat în exclusivitate revistei Capital Maurits Willaert, vicepreşedinte operaţiuni Europa Centrală şi de Est pentru IAC Group Europa.
Dependenți de Ford
Conform oficialului IAC Group, „în acest moment, uzina de la Balș depinde în totalitate de contractul cu Ford și cred că este foarte important să ne concentrăm, la început, pe acest obiectiv. Dacă vom reuși să ne înscriem în standardele cerute, ni se vor deschide o mulțime de oportunități. Deci, pe termen lung, ne gândim și la alte contracte cu producători din România sau din țările vecine“. Deocamdată însă, compania luxemburgheză este în negocieri cu mai multe firme din România: „vom cumpăra materiale pentru produsele noastre de la companii din România, dar nu vă pot spune numele acestora. Desigur, vom aduce materiale și din Turcia sau Germania, dar specificul activității ne obligă să căutăm componente cât mai aproape de uzinele noastre. Avem nevoie, de exemplu, de produse din plastic, din metal, stofă pentru fețele interioare ale ușilor, accesorii cromate“, dezvăluie Willaert.
În privința investiției de 58 de milioane de euro, dintre care 17 milioane sunt provenite dintr-un ajutor de stat acordat de Guvernul român, oficialul IAC, deși o consideră riscantă, se declară încrezător: „Primele componente destinate mărcii Ford vor ieși de pe poarta fabricii înainte de sfârșitul acestui an. Nu știu când și dacă vom atinge capacitatea maximă de producție. Fiind furnizor Ford, depindem de ceea ce face Ford în România. Cred însă că pe la jumătatea anului viitor vom fi aproape de maximum“.
Până acum, IAC a plasat comenzi pentru echipamente necesare fabricii în valoare de 25 de milioane de euro, dintre care 10 milioane au fost deja onorate. Au fost angajate la Balș 15 persoane, iar până anul viitor, numărul angajaților va ajune la circa 400. IAC Group, companie cu sediul la Luxemburg, deține 73 de fabrici în 15 țări și este furnizor de planșe de bord, fețe interioare de uși, console centrale și alte piese mai mici, pentru mărci precum Ford, Opel, Mercedes-Benz, Saab, Volvo, Volkswagen, Skoda, Porsche și chiar Ferrari.
În acest domeniu, nu se pune problema dezvoltării unei capacități mari de producție pentru ca apoi să cauți clienți pentru produse. Mai întâi găsești clienții.
Maurits Willaert, vicepreşedinte IAC Europa

400 de angajați va avea noua uzină IAC în momentul atingerii capacității maxime. 4.500 de persoane au aplicat deja pentru un loc de muncă la Balș