Companiile din România sunt îngrijorate de riscurile asociate cu Inteligența Artificială

Potrivit unui studiu comandat de High-Tech Systems & Software (htss), companie de dezvoltare software cu peste 1.000 de clienți în 15 țări, peste 65% dintre companiile din România manifestă îngrijorări în ceea ce privește riscurile asociate cu IA (Inteligența Artificială). De asemenea, 71% dintre managerii români sunt preocupați de potențialele breșe de securitate legate de utilizarea IA În plus, aproximativ 40% dintre companiile analizate au investit în digitalizarea relației cu clienții.

Conform aceluiași studiu, creșterea vânzărilor este identificată drept cel mai important factor motivațional pentru investițiile în procesele de transformare digitală. Companiile din România sunt de părere că IA și Învățarea Automată vor fi cele mai influente tehnologii emergente, având un impact semnificativ asupra pieței și strategiilor de afaceri în viitorul apropiat.

Deși Inteligența Artificială este recunoscută ca una dintre tehnologiile cu potențial disruptiv asupra mediului de afaceri, aceasta ridică o serie de preocupări semnificative în rândul companiilor.

Astfel, conform unei cercetări, 71% dintre managerii din România sunt îngrijorați că adoptarea soluțiilor bazate pe Inteligență Artificială ar putea expune companiile la riscuri de securitate și probleme de conformitate în ceea ce privește protecția datelor. În paralel, 69% dintre manageri sunt preocupati de impactul pe care Inteligența Artificială îl va avea asupra forței de muncă, în timp ce 67% consideră că adoptarea acestor soluții poate genera provocări tehnice legate de integrare și scalabilitate.

Inteligența artificială
SURSA FOTO: Dreamstime

Aspecte negative asociate cu utilizarea mediului cloud

În legătură cu îngrijorările managerilor români legate de utilizarea mediului cloud, 72% dintre aceștia exprimă temeri legate de pierderea controlului asupra datelor proprii. De asemenea, 71% sunt preocupati în mare măsură și chiar foarte mare de posibilele breșe de securitate, de fiabilitatea serviciilor și de timpii de nefuncționare care ar putea afecta continuitatea proceselor de afaceri.

În 2024, creșterea vânzărilor rămâne motivul principal pentru care companiile din România planifică investiții în procesele de transformare digitală, fiind menționat de 82% dintre respondenți. Alte motive importante includ eficiența sporită a proceselor de producție (80%), îmbunătățirea calității produselor/serviciilor (80%) și consolidarea colaborării între diferitele departamente (80%).

Cu toate acestea, managerii români identifică și unele dezavantaje ale proceselor de transformare digitală. Printre acestea se numără costurile inițiale și de mentenanță (47%), posibilele perioade de nefuncționare a sistemelor digitale (42%), reticența angajaților față de adoptarea noilor tehnologii (39%) și preocuparea pentru pierderea datelor sau a securității informațiilor (39%).

Principalele arii de activitate digitalizate de companii

Gestionarea relației cu clienții prin intermediul platformelor digitale este principala sferă de activitate pentru care companiile au investit deja în procese de transformare digitală, fiind menționată de 40% dintre respondenți. Aceasta este urmată de gestionarea stocurilor și procesul de vânzare (37%), precum și întocmirea și stocarea documentelor în cloud.

În ceea ce privește cele mai de succes inițiative de transformare digitală implementate de companii, 84% dintre managerii intervievați au declarat că sunt mulțumiți de investițiile în întocmirea și stocarea documentelor în cloud. De asemenea, 83% dintre respondenți au afirmat că investițiile în utilizarea Inteligenței Artificiale în analiza datelor de piață și predictivă, precum și în dezvoltarea de platforme de vânzare en-gros au produs efectele așteptate.