CAPITOLUL I
Accize

SECtIUNEA 1
Sfera de aplicare
Art. 1. – (1) Potrivit prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 158/2001 privind regimul accizelor, denumita in cuprinsul prezentelor norme metodologice ordonanta de urgenta, produsele si grupele de produse pentru care se datoreaza accize sunt:
a) alcool, distilate, bauturi alcoolice, vinuri si bere;
b) produse din tutun;
c) uleiuri minerale;
d) alte produse si grupe de produse prevazute in anexa nr. 2 la ordonanta de urgenta.
(2) Produsele supuse accizelor din cadrul grupelor prevazute la alin. (1), pe pozitii si coduri tarifare corespunzatoare, sunt nominalizate in anexele nr. 1 si 2.

SECtIUNEA a 2-a
Alcool, distilate, bauturi alcoolice, vinuri si bere
Art. 2. – (1) Pentru alcool, bauturi alcoolice, vinuri si bere accizele datorate bugetului de stat sunt stabilite in suma fixa pe unitatea de masura si sunt prevazute in anexa nr. 1 la ordonanta de urgenta.
(2) Sumele datorate bugetului de stat drept accize se determina dupa cum urmeaza:
a) pentru alcool etilic, distilate de origine agricola si bauturi alcoolice distilate:

C K x R
A = –––––– x ––––––– x Q ,
100 100
in care:
C = concentratia alcoolica exprimata in procente de volum;
K = acciza specifica prevazuta la nr. crt. 1 din anexa nr. 1 la ordonanta de urgenta;
R = cursul de schimb;
Q = cantitatea (in litri);
b) pentru vinuri, bauturi fermentate (altele decat berea si vinul) si pentru produse intermediare:

K x R
A = C x ––––––––– x Q ,
100
in care:
A = cuantumul accizei;
C = numarul de grade alcoolice continute;
K = acciza unitara prevazuta la nr. crt. 2, 4 si 5 din anexa nr. 1 la ordonanta de urgenta, in functie de natura produsului;
R = cursul de schimb;
Q = cantitatea (in litri);
c) pentru bere:

K x R
A = C x –––––– x Q ,
100
in care:
A = cuantumul accizei;
C = numarul de grade Plato continute;
K = acciza unitara prevazuta la nr. crt. 3 din anexa nr. 1 la ordonanta de urgenta, in functie de capacitatea de productie anuala;
R = cursul de schimb;
Q = cantitatea (in litri).
(3) In anexa nr. 3 sunt redate exemple privind metodologia de calcul al accizelor.
Art. 3. – (1) Agentii economici producatori si importatori de bere au obligatia sa inscrie pe etichetele sortimentelor de bere atat concentratia exprimata in grade Plato, cat si cea exprimata in grade alcoolice.
(2) Pentru sortimentele de bere cu concentratie alcoolica de maximum 0,5% in volum pe etichete se vor inscriptiona cuvintele „Bere fara alcool”.
(3) Gradul Plato reprezinta procentele masice exprimate in grame, continute in 100 grame de solutie.
(4) Toate livrarile de bere din productia interna vor fi insotite de certificate de calitate care sa contina si datele de identificare a standardului dupa care a fost fabricat sortimentul livrat, date care sa corespunda si cu cele tiparite pe etichetele produselor comercializate.
(5) Concentratia zaharometrica exprimata in grade Plato, in functie de care se calculeaza si se vireaza la bugetul de stat accizele, este cea inscrisa in specificatia tehnica elaborata pe baza standardului in vigoare pentru fiecare sortiment, care trebuie sa fie aceeasi cu cea inscrisa pe etichetele de comercializare a sortimentelor de bere. Abaterea admisa este de Az 0,5 grade Plato.
(6) Prin capacitatea nominala a instalatiilor de fabricatie a berii se intelege capacitatea de productie instalata.
Art. 4. – (1) Pentru bauturile alcoolice distilate produse in tara exclusiv din alcool etilic rafinat sau din distilate de origine agricola – ca materii prime achizitionate direct de la agentii economici producatori interni sau provenite din import – nu se datoreaza accize.
(2) Pentru a beneficia de acest regim agentul economic producator de bauturi alcoolice distilate trebuie sa detina in mod obligatoriu documentele care sa ateste provenienta legala a materiei prime, si anume:
a) factura fiscala de achizitie a materiei prime, in care acciza sa fie evidentiata separat;
b) dovada platii accizelor catre furnizorul materiei prime, constand in documentul de plata confirmat de banca la care are contul deschis;
c) o copie de pe documentul care atesta autorizarea comercializarii materiei prime de catre furnizor – in calitate de agent economic producator sau importator.
(3) In cazul in care nu sunt indeplinite conditiile prevazute la alin. (2), agentul economic producator de bauturi alcoolice distilate, la livrarea acestor produse, va calcula si va varsa la bugetul de stat o diferenta valorica echivalenta cu valoarea accizelor prevazuta pentru bauturi alcoolice distilate in anexa nr. 1 la ordonanta de urgenta.
Art. 5. – (1) In cazul produselor supuse accizelor, provenite din import sau din tara, utilizate ca materie prima pentru obtinerea altor produse supuse accizelor, altele decat bauturile alcoolice distilate produse exclusiv din alcool etilic rafinat sau din distilate de origine agricola, agentii economici prelucratori vor deduce, pe baza de documente justificative, din accizele datorate pentru produsele finale facturate accizele platite in vama sau la achizitionarea de pe piata interna a materiei prime.
(2) La baza aplicarii regimului de deducere vor sta datele cuprinse in jurnalul privind cumpararile de materii prime, precum si in cel privind vanzarile de produse finite supuse accizelor rezultate din prelucrare, intocmite conform anexelor nr. 4 si 5 la ordonanta de urgenta.
(3) Pentru determinarea efectiva a valorii accizelor ramase de virat la bugetul de stat agentii economici vor intocmi situatia prevazuta in anexa nr. 4.
Art. 6. – (1) Sunt scutite de la plata accizelor alcoolul etilic rafinat utilizat in productia de medicamente, de otet alimentar, in industria cosmetica, precum si cel utilizat pentru producerea de arome alimentare.
(2) Toate livrarile de alcool etilic rafinat de la agentii economici producatori catre utilizatorii legali se efectueaza la preturi cu accize.
(3) Agentii economici care utilizeaza alcool etilic rafinat in scopurile mentionate la alin. (1) sunt cei care beneficiaza de scutirea platii accizelor, aceasta urmand sa se efectueze fie prin compensarea sumelor ce constituie accizele platite furnizorului cu sume reprezentand alte impozite si taxe datorate bugetului de stat, fie prin restituirea sumelor platite, dar numai pentru cantitatile de alcool etilic rafinat utilizate cu destinatiile expres prevazute de ordonanta de urgenta.
(4) Pentru a beneficia de regimul prevazut la alin. (3) agentii economici utilizatori legali trebuie sa detina in mod obligatoriu documentele care sa ateste provenienta legala a materiei prime, potrivit prevederilor art. 4 alin. (2).
(5) Procedurile de compensare si de restituire sunt cele prevazute de reglementarile legale in materie.
(6) In cazul in care nu sunt indeplinite conditiile prevazute la alin. (4), agentii economici utilizatori legali nu beneficiaza de regimul de scutire prevazut la alin. (3).
Art. 7. – (1) In situatia agentilor economici producatori de alcool, care lucreaza in sistem integrat, scutirea de la plata accizelor pentru alcoolul etilic rafinat utilizat in productia proprie de otet alimentar se acorda direct, procedandu-se astfel:
a) la livrarea din sectia proprie a alcoolului etilic rafinat catre sectia de producere a otetului alimentar se calculeaza si se evidentiaza acciza aferenta alcoolului etilic introdus in prelucrare. Documentele de transfer al alcoolului catre sectia de productie vor sta la baza determinarii volumului accizelor aferent cantitatilor de alcool prelucrat in acest scop;
b) lunar, corespunzator cantitatilor de otet alimentar efectiv livrate, se vor deduce din suma totala a accizelor datorate bugetului de stat accizele aferente alcoolului utilizat ca materie prima pentru obtinerea acestui produs.r
(2) In cazul in care nu se procedeaza conform prevederilor alin. (1), agentii economici producatori nu beneficiaza de regimul de scutire.r
Art. 8. – (1) Pentru alcool, distilate, bauturi alcoolice, vinuri si bere din productia interna faptul generator al accizelor il constituie data efectuarii livrarii.r
(2) Pentru alcoolul etilic rafinat si distilatele utilizate de agentii economici pentru obtinerea alcoolului sanitar si a bauturilor alcoolice distilate in sistem integrat faptul generator al accizelor datorate bugetului de stat il constituie data livrarii produselor finale rezultate din prelucrarea materiilor prime utilizate.r
Art. 9. – (1) Pentru toate livrarile si transferurile de alcool, de alcool sanitar, distilate de origine agricola, efectuate de agentii economici producatori interni si importatori, precum si pentru toate livrarile de bauturi alcoolice, efectuate de agentii economici producatori interni, importatori si comercianti in sistem angro, se vor utiliza in mod obligatoriu facturi fiscale speciale sau avize speciale de insotire a marfii, dupa caz.r
(2) Facturarea vinurilor si a berii, precum si transferul acestora intre gestiuni se vor efectua de catre agentii economici producatori, importatori sau comercianti, conform prevederilor legale care reglementeaza formularele cu regim special privind activitatea financiara si contabila.r
r
SECtIUNEA a 3-ar
Accize pentru produse din tutunr
Art. 10. – (1) Pentru tigarete, indiferent de provenienta si de calitatea acestora, se datoreaza bugetului de stat o acciza specifica, stabilita pe 1.000 de tigarete, la care se adauga o cota procentuala aplicata asupra preturilor maxime de vanzare cu amanuntul declarate, cuantumul accizelor fiind cel prevazut in anexa nr. 1 la ordonanta de urgenta.r
(2) Sumele datorate bugetului de stat drept accize pentru tigarete se determina dupa cum urmeaza:r
Total acciza datorata = A 1 + A 2,r
in care:r
A 1 = acciza specifica;r
A 2 = acciza procentuala;r
A 1 = K 1 x R x Q 1;r
A 2 = K 2 x PA x Q 2,r
in care:r
K 1 = acciza unitara prevazuta la nr. crt. 6 din anexa nr. 1 la ordonanta de urgenta;r
K 2 = acciza procentuala prevazuta la nr. crt. 6 col. 3 din anexa nr. 1 la ordonanta de urgenta;r
R = cursul de schimb;r
PA = pretul de vanzare cu amanuntul maxim declarat;r
Q 1 = cantitatea exprimata in unitati de 1.000 bucati de tigarete;r
Q 2 = numarul de pachete de tigarete aferente lui Q 1.r
Art. 11. – (1) Ori de cate ori se intentioneaza modificari ale preturilor maxime de vanzare cu amanuntul declarate, agentii economici producatori interni sau importatori au obligatia sa redeclare preturile pentru toate sortimentele de tigarete, indiferent daca modificarea intervine la unul sau la mai multe sortimente. Redeclararea se face pe baza aceluiasi model de declaratie si cu respectarea termenelor prevazute de ordonanta de urgenta.r
(2) Agentii economici producatori interni sau importatori de tigarete, care pentru anul in curs nu detin licenta de atestare a dreptului de marcare, dar inregistreaza in depozitele proprii, la data de 31 decembrie a anului precedent, stocuri de produse deja marcate, pentru care au declarat preturi maxime de vanzare cu amanuntul, vor putea sa redeclare aceste preturi. Lista cuprinzand preturile maxime de vanzare cu amanuntul redeclarate, cu numarul de inregistrare atribuit de Ministerul Finantelor Publice, precum si situatia stocului existent la data de 31 decembrie vor fi aduse si la cunostinta organului fiscal teritorial in a carui raza isi desfasoara activitatea agentii economici producatori interni sau importatori de tigarete.r
(3) Preturile maxime de vanzare cu amanuntul redeclarate pot fi practicate de agentii economici prevazuti la alin. (2) numai pentru stocul de produse inregistrat la data de 31 decembrie a anului precedent. Pana la data de 31 ianuarie a anului in curs aceste stocuri vor fi comunicate pe sortimente de tigarete si organului fiscal teritorial in a carui raza isi desfasoara activitatea agentul economic in cauza.r
(4) Ori de cate ori intervin modificari ale preturilor maxime de vanzare cu amanuntul declarate, aferente stocurilor inregistrate la data de 31 decembrie, acestea vor fi notificate la Ministerul Finantelor Publice si comunicate organului fiscal teritorial. La notificare se vor prezenta atat situatia stocului existent la data de 31 decembrie, cat si situatia stocului ramas la data redeclararii.r
(5) In situatia in care agentii economici importatori de tigarete, la data comercializarii acestor produse pe piata interna, practica preturi maxime de vanzare cu amanuntul redeclarate mai mari decat cele declarate si in vigoare la momentul importului, vor vira bugetului de stat diferenta dintre acciza procentuala datorata la momentul livrarii si acciza procentuala datorata la momentul importului, corespunzator cantitatii efectiv livrate, cu noile preturi. Momentul in care aceste diferente sunt datorate este momentul livrarii produselor pe piata interna, plata efectuandu-se lunar, pana la data de 25 a lunii urmatoare.r
Art. 12. – (1) Pentru produsele din tutun, altele decat tigaretele, se datoreaza bugetului de stat accize specifice, stabilite pe unitatea de masura, care sunt prevazute in anexa nr. 1 la ordonanta de urgenta.r
(2) Sumele datorate bugetului de stat drept accize se determina dupa cum urmeaza:r
a) tigari si tigari de foir
A = Q x K x R,r
in care:r
A = cuantumul accizei,r
Q = cantitatea exprimata in unitati de 1.000 bucati de tigari;r
K = acciza unitara prevazuta la nr. crt. 7 din anexa nr. 1 la ordonanta de urgenta;r
R = cursul de schimb;r
b) tutun destinat fumatuluir
A = Q x K x R,r
in care:r
A = cuantumul accizei;r
Q = cantitatea in kg;r
K = acciza unitara prevazuta la nr. crt. 8 din anexa nr. 1 la ordonanta de urgenta;r
R = cursul de schimb.r
Art. 13. – (1) Toate livrarile de tigarete efectuate de agentii economici producatori interni si importatori vor fi facturate in momentul livrarii, utilizandu-se pentru aceasta, in mod obligatoriu, facturi fiscale speciale.r
(2) Facturarea tigaretelor de catre comerciantii angro, precum si transferurile tigaretelor intre gestiuni se vor efectua conform prevederilor legale care reglementeaza formularele cu regim special privind activitatea financiara si contabila.r
(3) Facturarea si transferurile produselor din tutun, altele decat tigaretele, de catre agentii economici producatori interni, importatori si comercianti angro se vor efectua conform prevederilor legale care reglementeaza formularele cu regim special privind activitatea financiara si contabila.r
r
SECtIUNEA a 4-ar
Accize pentru uleiuri mineraler
Art. 14. – (1) Pentru uleiuri minerale accizele datorate bugetului de stat sunt stabilite in suma fixa pe unitatea de masura si sunt prevazute in anexa nr. 1 la ordonanta de urgenta.r
(2) Pentru gazele naturale de natura celor prevazute la cap. II din ordonanta de urgenta, indiferent de provenienta lor, respectiv din tara sau din import, nu se datoreaza accize.r
(3) Sumele datorate bugetului de stat drept accize pentru uleiuri minerale se determina dupa cum urmeaza:r
A = K x R x Q,r
in care:r
A = cuantumul accizei;r
K = accizele prevazute la lit. C din anexa nr. 1 la ordonanta de urgenta;r
R = cursul de schimb;r
Q = cantitatea in tone.r
(4) Pentru cantitatile de uleiuri minerale comercializate in litri prin unitatile de distributie valoarea accizelor datorate se va determina prin transformarea in tone a cantitatilor vandute, pe baza densitatilor medii de calcul pentru luna precedenta.r
Art. 15. – (1) Produsele rezultate din prelucrarea titeiului sau a altor materii prime, de natura uleiurilor minerale, pentru care, potrivit ordonantei de urgenta, nu se datoreaza accize, se pot comercializa de catre cei in a caror proprietate se afla aceste produse numai direct catre utilizatorii finali.r
(2) In categoria utilizatorilor finali sunt cuprinsi si comerciantii in sistem angro care vand aceste produse in starea in care au fost achizitionate, fara a le supune altor procese de prelucrare sau procesare.r
Art. 16. – (1) Sunt scutite de la plata accizelor:r
a) produsele rezultate din operatiuni de procesare a unor materii prime provenite din import, in cazul in care sunt exportate direct de agentul economic importator al materiei prime;r
b) combustibilii pentru incalzit, lichizi, solizi si gazosi, aprovizionati direct de la producatori sau de la unitatile din subordinea acestora de catre agentii economici in scop tehnologic propriu sau pentru producerea de agent termic si apa calda pentru populatie. In aceasta categorie se includ produsele prevazute la art. 26 alin. (2) lit. e), f) si g) din ordonanta de urgenta;r
c) hidrocarburile ciclice aprovizionate direct de la producatori de catre agentii economici pentru utilizarea in scop industrial.r
(2) In situatiile prezentate la alin. (1) scutirea de la plata accizelor se acorda fie prin compensarea sumelor ce constituie accizele platite furnizorului cu sume reprezentand alte impozite si taxe datorate bugetului de stat, fie prin restituirea sumelor platite.r
(3) Documentele justificative care stau la baza operatiunilor de compensare sau de restituire a accizelor sunt, dupa caz:r
a) documentul care atesta plata accizelor in vama, confirmat de banca la care platitorul are contul deschis, in cazul materiilor prime provenite din import;r
b) documentele care atesta exportul produselor rezultate din procesare;r
c) contractele incheiate direct cu producatorii interni;r
d) facturile fiscale de achizitie in care acciza este evidentiata separat;r
e) documentul care atesta plata accizelor catre furnizor, confirmat de banca la care platitorul are contul deschis.r
(4) Procedurile de compensare si de restituire sunt cele prevazute de reglementarile legale in materie.r
(5) In cazul in care nu sunt indeplinite conditiile prevazute la alin. (3), nu se beneficiaza de regimul prevazut la alin. (1).r
Art. 17. – (1) Sunt scutiti de la plata accizelor combustibilii pentru incalzit aprovizionati direct de la producatori pentru consum propriu de catre spitale, sanatorii, camine de batrani si camine de copii.r
(2) In acest caz scutirea se acorda prin restituirea accizelor platite la achizitionarea cantitatilor de astfel de combustibili.r
(3) Documentele justificative care stau la baza restituirii sunt:r
a) contractele incheiate direct cu producatorii;r
b) facturile fiscale de achizitie in care acciza este evidentiata separat;r
c) documentul care atesta plata accizelor catre furnizor, confirmat de banca la care platitorul are contul deschis;r
d) documentul care atesta consumul combustibililor in scopul pentru care au fost achizitionati.r
(4) Procedura de restituire a accizelor este cea prevazuta de reglementarile legale in materie.r
(5) In cazul in care nu sunt indeplinite conditiile prevazute la alin. (3), nu se beneficiaza de regimul prevazut la alin. (1).r
Art. 18. – In cazul gazului petrolier lichefiat sunt asimilati producatorilor si agentii economici importatori, precum si agentii economici care comercializeaza gaz petrolier lichefiat in calitate de unitate de deservire – conform prescriptiilor tehnice in vigoare, aprobate de ministerul de resort – si care detin in proprietate mijloacele tehnice autorizate pentru distribuirea de gaz petrolier lichefiat.r
Art. 19. – (1) Sunt scutiti de la plata accizelor combustibilii pentru incalzit utilizati de persoane fizice in scopul incalzirii, prepararii apei calde si pregatirii hranei.r
(2) Scutirea se acorda prin restituirea accizelor platite la achizitionarea cantitatilor de astfel de combustibili.r
(3) In acest scop, la vanzarea acestor combustibili, unitatile de desfacere vor elibera persoanelor fizice cumparatoare facturi sau bonuri fiscale, in care vor fi mentionate numele si prenumele cumparatorului, codul numeric personal sau seria si numarul buletinului de identitate, cantitatea achizitionata, valoarea totala, precum si acciza aferenta acestei cantitati.r
(4) Pentru a beneficia de restituire persoana fizica va depune in termen de maximum 90 de zile de la cumparare, la organul fiscal in a carui raza teritoriala isi are domiciliul, o cerere in care se vor mentiona numele si prenumele, adresa, codul numeric personal sau numarul si seria buletinului de identitate, cantitatea de combustibili pentru care se solicita restituire, la care se va anexa factura sau bonul fiscal. In cazul in care cumparatorul nu a depus in termen cererea pentru restituirea sumelor reprezentand accizele, acesta isi pierde dreptul de a beneficia de recuperarea sumelor respective.r
(5) In baza documentelor justificative prezentate de persoana fizica, respectiv cererea si factura sau bonul fiscal, precum si a declaratiei pe propria raspundere a persoanei fizice solicitante organul fiscal teritorial va restitui acesteia, in termen de maximum 30 de zile de la depunerea cererii, contravaloarea accizelor cuprinse in pretul de achizitie al combustibililor. Restituirea se efectueaza pe baza referatului intocmit de organul fiscal teritorial si vizat pentru controlul financiar preventiv.r
(6) In cazul in care, dupa restituirea sumelor reprezentand contravaloarea accizelor, organul fiscal teritorial constata schimbarea destinatiei combustibililor achizitionati, prin utilizarea acestora in alte scopuri decat cel casnic, persoana fizica va fi obligata la plata sumelor reprezentand accizele restituite.r
Art. 20. – (1) Sunt scutite de la plata accizelor gazele petroliere lichefiate utilizate in consum casnic, distribuite in butelii tip aragaz. In categoria gazelor petroliere lichefiate intra fractiile gazoase simple sau in amestec care pot fi imbuteliate in butelii tip aragaz.r
(2) Prin butelii tip aragaz se intelege buteliile cu capacitatea de pana la maximum 12,5 kg, cu destinatie exclusiva pentru consum casnic.r
(3) Scutirea de la plata accizelor in cazul gazelor petroliere lichefiate, destinate imbutelierii in butelii tip aragaz pentru consum casnic, se acorda direct:r
a) la livrarea buteliilor tip aragaz – direct de catre agentii economici producatori sau prin unitatile de distributie ale acestora;r
b) la momentul intocmirii formalitatilor vamale de import – in cazul agentilor economici importatori autorizati sa efectueze operatiuni de imbuteliere;r
c) la momentul achizitionarii gazelor petroliere lichefiate de la agentii economici producatori – in cazul agentilor economici autorizati sa efectueze operatiuni de imbuteliere si distributie a buteliilor tip aragaz.r
(4) Agentii economici producatori care livreaza gaze petroliere lichefiate catre agentii economici autorizati sa le imbutelieze si sa le distribuie pentru consum casnic in butelii tip aragaz vor inscrie toate cantitatile astfel livrate intr-un jurnal special destinat acestui scop, conform modelului prezentat in anexa nr. 5.r
(5) Agentii economici importatori de gaze petroliere lichefiate, autorizati sa le imbutelieze in butelii tip aragaz, vor inscrie toate cantitatile astfel utilizate intr-un jurnal special, conform modelului prezentat in anexa nr. 6.r
(6) Jurnalele prevazute la alin. (4) si (5) se vor intocmi pentru fiecare luna calendaristica, in doua exemplare, in baza documentelor de evidenta, si vor fi prezentate in termen de 10 zile de la expirarea lunii directiei generale a finantelor publice judetene sau a municipiului Bucuresti, in a carei raza isi desfasoara activitatea agentul economic producator sau importator, in vederea inregistrarii si vizarii de catre aceasta. Un exemplar al acestor documente va ramane la dispozitia organului fiscal, iar celalalt, la dispozitia agentului economic.r
(7) Agentii economici autorizati care au achizitionat gaze petroliere lichefiate in scopul imbutelierii in butelii tip aragaz vor inregistra toate cantitatile intrate si iesite cu acest scop intr-o situatie centralizatoare lunara, intocmita conform modelului prezentat in anexa nr. 7. Situatia va fi intocmita in doua exemplare si va fi prezentata, in termen de 15 zile de la expirarea lunii, directiei generale a finantelor publice judetene sau a municipiului Bucuresti, in a carei raza isi desfasoara activitatea agentul economic in cauza, in vederea inregistrarii si vizarii de catre aceasta.r
(8) Datele inscrise in jurnalele privind livrarile de gaze petroliere lichefiate, intocmite de agentii economici furnizori, precum si cele inscrise in situatiile centralizatoare privind intrarile si iesirile de astfel de produse, intocmite de agentii economici beneficiari, vor fi verificate lunar de organele cu atributii de control din cadrul directiilor generale ale finantelor publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti. Verificarea va avea in vedere cantitatile livrate sau aprovizionate, dupa caz, precum si utilizarea efectiva a acestora in scopul declarat. In cazul in care se constata existenta unor diferente intre cantitatile de gaze petroliere lichefiate achizitionate in scopul imbutelierii in butelii tip aragaz si cele folosite efectiv in acest scop, agentii economici vor fi obligati la plata sumelor reprezentand accizele aferente acestor diferente.r
(9) In cazul in care nu sunt indeplinite conditiile stabilite la alin. (4)-(7) nu se beneficiaza de regimul prevazut la alin. (1).r
(10) In situatiile in care buteliile tip aragaz sunt livrate in alte scopuri decat cel exclusiv casnic, facturarea se va efectua la preturi cu accize.r
Art. 21. – (1) Scutirea de la plata accizelor in cazul petrolului turboreactor si al benzinei pentru aviatie, destinate utilizarii exclusive drept carburant pentru aviatie, se acorda direct la achizitionarea acestor produse de la rafinarie sau la momentul intocmirii formalitatilor vamale de import.r
(2) Prin carburant pentru aviatie se intelege petrolul turboreactor si benzina pentru aviatie, destinate utilizarii exclusive pentru aeronave.r
(3) Facturarea petrolului turboreactor si a benzinei pentru aviatie de catre rafinarii se face in functie de destinatia acestor produse, astfel:r
a) pentru cantitatile destinate utilizarii exclusive drept carburant pentru aviatie, la preturi de livrare fara accize;r
b) pentru cantitatile destinate altor scopuri decat carburant pentru aviatie, la preturi de livrare care cuprind si acciza.r
(4) Se pot aproviziona cu petrol turboreactor si benzina pentru aviatie din productia interna sau din import, cu destinatia exclusiva – carburant pentru aviatie -, la preturi de livrare fara accize, numai societatile comerciale care detin:r
– certificate de autorizare ca distribuitor expres pentru produse aeronautice civile si/sau contracte de prestari de servicii cu societati detinatoare de certificate de autorizare ca distribuitor de produse aeronautice civile;r
– certificate de autorizare ca operator aerian.r
(5) Certificatele de autorizare prevazute la alin. (4) se elibereaza de Autoritatea Aeronautica Civila Romana.r
(6) Cantitatile de petrol turboreactor si de benzina pentru aviatie, destinate utilizarii exclusive drept carburant pentru aeronavele unitatilor militare din institutiile sistemului de aparare, ordine publica si siguranta nationala, precum si pentru aeronavele unitatilor sanitare se vor factura de catre rafinarii acestor utilizatori, la preturi de livrare fara accize.r
(7) Agentul economic producator sau importator va inscrie zilnic toate cantitatile de petrol turboreactor si de benzina pentru aviatie, livrate cu destinatia de utilizare exclusiva drept carburant pentru aviatie, intr-un jurnal privind livrarile de petrol turboreactor si/sau benzina pentru aviatie, conform modelelor prezentate in anexele nr. 8 si 9, dupa caz.r
(8) Jurnalele prevazute la alin. (7) se vor intocmi pentru fiecare luna calendaristica, in doua exemplare, in baza documentelor de evidenta operativa, si vor fi prezentate in termen de 10 zile de la expirarea lunii directiei generale a finantelor publice judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, in a carei raza isi desfasoara activitatea agentul economic producator sau importator, in vederea inregistrarii si vizarii de catre aceasta. Un exemplar al acestui document va ramane la dispozitia organului fiscal, iar celalalt, la agentul economic.r
(9) Agentii economici care au achizitionat petrol turboreactor si/sau benzina pentru aviatie in scopul utilizarii exclusive drept carburant pentru aeronave vor inregistra zilnic toate cantitatile intrate si iesite intr-o situatie centralizatoare lunara privind intrarile si iesirile de astfel de produse, utilizate exclusiv pentru aeronave, conform modelului prezentat in anexa nr. 10.r
(10) Situatia centralizatoare se va intocmi pentru fiecare luna calendaristica, in doua exemplare, si va fi prezentata in termen de 15 zile de la expirarea lunii directiei generale a finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti, in a carei raza isi desfasoara activitatea agentii economici in cauza, in vederea inregistrarii si vizarii de catre aceasta. Un exemplar al acestui document va ramane la dispozitia organului fiscal, iar celalalt, la agentul economic.r
(11) Lunar, pana la data de 25 a lunii urmatoare, directiile generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti au obligatia de a transmite Directiei generale de tehnologia informatiei din cadrul Ministerului Finantelor Publice datele din jurnalele privind livrarile de petrol turboreactor si benzina pentru aviatie, utilizate exclusiv pentru aeronave, precum si din situatiile centralizatoare privind intrarile si iesirile de petrol turboreactor si benzina pentru aviatie, utilizate exclusiv pentru aeronave, in vederea centralizarii acestora pe tara. Directia generala de tehnologia informatiei va transmite lunar, pana la sfarsitul lunii urmatoare, situatia centralizata pe tara a cantitatilor de petrol turboreactor si benzina pentru aviatie, utilizate drept carburant pentru aviatie, livrate pe beneficiari, la Ministerul Finantelor Publice – Directia generala de indrumare si control fiscal si Garda financiara.r
(12) Datele inscrise in jurnalele privind livrarile de petrol turboreactor si de benzina pentru aviatie, intocmite de agentii economici furnizori, precum si cele inscrise in situatiile centralizatoare privind intrarile si iesirile de astfel de produse, intocmite de agentii economici beneficiari, vor fi verificate lunar de organele cu atributii de control din cadrul directiilor generale ale finantelor publice judetene si a municipiului Bucuresti. Verificarea va avea in vedere cantitatile livrate sau aprovizionate, dupa caz, precum si utilizarea efectiva a acestora in scopul declarat.r
(13) Cantitatile de carburanti specifici pentru aviatie, continand depuneri existente la baza rezervoarelor de depozitare, ale caror caracteristici nu mai corespund criteriilor de calitate pentru utilizarea in aviatie, pot fi comercializate la preturi cu accize. Nivelul accizelor in acest caz va fi cel corespunzator produselor cu care carburantii depreciati vor fi asimilati printr-un buletin de analiza emis de un laborator specializat, autorizat in acest sens.r
Art. 22. – (1) Scutirea de la plata accizelor pentru uleiurile minerale destinate sa fie utilizate tehnic si consumate pentru exploatarea navelor de transport maritim international se acorda direct la achizitionarea acestor produse de la rafinarie sau la momentul intocmirii formalitatilor vamale de import.r
(2) Se pot aproviziona cu uleiuri minerale din productia interna sau din import, la preturi fara accize, destinate sa fie utilizate in scopul prevazut la alin. (1), numai companiile de navigatie maritima care detin certificatul de functionare in regimul special pentru activitatea de transport maritim international, eliberat de autoritatea cu competenta in acest sens.r
(3) Companiile de navigatie mentionate la alin. (2) vor tine o evidenta stricta a tuturor intrarilor de uleiuri minerale supuse accizelor, cu specificarea urmatoarelor elemente: denumirea agentului economic furnizor, sediul si codul fiscal ale acestuia, numarul si data facturii, cantitatea aprovizionata.r
(4) Pentru uleiurile minerale achizitionate in regim de scutire de accize, a caror destinatie nu a fost respectata, se vor calcula si datora bugetului de stat accize.r
r
SECtIUNEA a 5-ar
Accize pentru alte produse si grupe de produser
Art. 23. – (1) Platitori de accize sunt si persoanele fizice care introduc in tara autoturisme si autoturisme de teren, inclusiv rulate.r
(2) Calculul accizelor se efectueaza in functie de capacitatea cilindrica a autoturismelor si in raport cu gradul de poluare (redus sau normal) al autoturismului.r
(3) Gradul de poluare se stabileste de catre Regia Autonoma „Registrul Auto Roman” pe baza verificarilor efectuate asupra autoturismelor si va fi atestat detinatorului printr-un inscris.r
(4) Acest inscris va fi prezentat la organul vamal si va sta la baza determinarii cuantumului accizelor.r
(5) Determinarea gradului de poluare se va efectua in baza reglementarii nationale „Conditii tehnice pentru vehicule rutiere, in vederea admir
r
r
Nr.tDenumirea produsuluir
crt. tsau a grupei de produse tU.M.tCod tarifarr
1.3. Bauturi alcoolice distilate(6) thl tex. 22.04 (cu >22% vol. alcool etilic)r
ttalcool tex. 22.05 (cu >22% vol. alcool etilic)r
ttpur tex. 2206.00 (cu >22% vol. alcool etilic)r
tttex. 2208.20 (altele decat produsele clasificate la 2208.20.40r
tttsi distilatele de origine agricola clasificate la 2208.20.89)r
ttt2208.30r
ttt2208.40r
ttt2208.50r
ttt2208.60r
ttt2208.70r
tttex. 2208.90 (altele decat cele clasificate la 2208.90.91 sir
ttt2208.90.99)r
1.4. Alte produse destinate industriei thl tex. 1302.19.30 (cu >1,2% vol. alcool etilic)r
t alimentare sau consumului, care talcool tex. 20.08 (cu >1,2% vol. alcool etilic)r
t contin alcool etilic rafinat tpur tex. 2103.90 (cu >1,2% vol. alcool etilic)r
tttex. 2106.90.20 (cu >1,2% vol. alcool etilic)r
tttex. 3302.10.10 (cu >1,2% vol. alcool etilic)r
tttex. 3302.10.40 (cu >1,2% vol. alcool etilic)r
2. Vinurir
2.1. Vinuri linistite(8) thl/l tex. 2204.21 (1,2 < % vol. alcool etilic <= 18 si cur
t tgrad tpresiunea in sticla <= 1 bar, altele decat vinurile HPD)r
ttalcoolic tex. 2204.29 (1,2 < % vol. alcool etilic <= 18 si cu presiunear
tttin sticla <= 1 bar, altele decat vinurile HPD)r
tttex. 2204.30 (1,2 < % vol. alcool etilic <= 18 si cu presiunear
tttin sticla <= 1 bar, altele decat vinurile HPD)r
tttex. 22.05 (1,2 < % vol. alcool etilic <= 18 si cu presiunea inr
tttsticla <= 1 bar, altele decat vinurile HPD)r
tdin care:r
2.1.1. Vinuri din hibrizi producatori ttex. 2204.21 (vinurile HPD cu 1,2 < % vol. alcool etilic <= 18r
t directi – H.P.D. ttsi cu presiunea in sticla <= 1 bar)r
tttex. 2204.29 (vinurile HPD cu 1,2 < % vol. alcool etilic <= 18r
tttsi cu presiunea in sticla <= 1 bar)r
tttex. 2204.30 (vinurile HPD cu 1,2 < % vol. alcool etilic <= 18r
tttsi cu presiunea in sticla <= 1 bar)r
tttex. 22.05 (1,2 < % vol. alcool etilic <= 18 si cu presiunea inr
tttsticla <= 1 bar)r
2.2. Vinuri spumoase(9) thl/l tex. 2204.10 (1,2 < % vol. alcool etilic <= 15)r
ttgrad tex. 22.05 (1,2 < % vol. alcool etilic <= 15 si cu presiunea inr
ttalcoolic tsticla >= 3 bari)r
2.3. Vinuri speciale(10) thl/l tex. 2204.21.10 (9 <= % vol. alcool etilic <= 12 si cur
t tgrad tpresiunea peste 1 bar, dar sub 3 bari)r
t talcoolic tex. 2204.29.10 (<= 1 % vol. alcool etilic <= 12 si cur
tttpresiunea peste 1 bar, dar sub 3 bari)r
tttex. 22.05 (9 <= % vol. alcool etilic <= 12 si cur
tttpresiunea peste 1 bar, dar sub 3 bari)r
3. Bere thl/l tex. 2203.00 (0,5 < % vol. alcool etilic <= 10)r
ttgradr
ttPlato(3)r
4. Bauturi fermentate, altele decat berea thl/l tex. 2206.00 (1,2 < % vol. alcool etilic <= 15)r
si vinul tgradr
ttalcoolicr
5. Produse intermediare thl tex. 2203.00 (10 < % vol. alcool etilic <= 22)r
ttde produs tex. 2204.21 (18 < % vol. alcool etilic <= 22 si cu presiunear
tttin sticla <= 1 bar)r
tttex. 2204.29 (18 < % vol. alcool etilic <= 22 si cu presiunear
tttin sticla <= 1 bar)r
tttex. 2204.10 (15 < % vol. alcool etilic <= 22)r
tttex. 22.05 (15 < % vol. alcool etilic <= 22 si cu presiunea inr
tttsticla >= 3 bari)r
tttex. 2204.21.10 (1,2 < % vol. alcool etilic < 9 si cur
tttpresiunea peste 1 bar, dar sub 3 bari)r
tttex. 2204.21.10 (12 < % vol. alcool etilic <= 22 si cur
tttpresiunea peste 1 bar, dar sub 3 bari)r
tttex. 2204.29.10 (1,2 < % vol. alcool etilic < 9 si cur
tttpresiunea peste 1 bar, dar sub 3 bari)r
tttex. 2204.29.10 (12 < % vol. alcool etilic <= 22 si cu