Sutienul Madonnei, geaca lui Elvis şi alte obiecte aparţinând unor mari nume ale muzicii vor putea fi admirate pe pereţii celei mai mari cafenele Hard Rock din Europa – cea din Bucureşti. Investiţia a fost de patru milioane de euro şi îi aparţine omului de afaceri Tinu Sebeşanu.

Mulţi dintre românii care circulă în străinătate au avut curiozitatea de a intra, cel puţin o dată, într-una din celebrele cafenele Hard Rock, chiar dacă doar pentru a admira interioarele decorate cu versuri din piesele formaţiei The Doors ori cu chitare care au aparţinut cândva lui Eric Clapton sau Bob Dylan. Începând cu 20 ianuarie, Bucureştiul va avea primul său Hard Rock Café. Contrar aşteptărilor, nu se află într-o zonă centrală, ci în parcul Herăstrău. Inaugurarea oficială va avea loc pe 1 mai, când se va deschide şi terasa. Cu suprafaţa sa de 2.000 de metri pătraţi, va fi cel mai mare local al reţelei din Europa. Există 220 de locuri la mese, la care se adaugă şi cele de pe terasă (în perioada verii), un total de 450 de locuri. Însă, atenţie: chiar dacă par a fi suficiente locuri pentru toţi fanii muzicii, veţi avea nevoie şi de o doză de noroc în zilele aglomerate, pentru că nu se acceptă rezervări. Cafeneaua va avea şi o platformă pentru trupele de muzică. „Vreau să duc în cafenele din Europa trupe din România care să fie promovate. Nicio trupă românească nu a cântat vreodată în Hard Rock“, afirmă Sebeşanu. În lunile ambasadorilor rockului, din iunie până în octombrie, pe scenele cafenelelor Hard Rock din toată lumea cântă trupe de renume. România va intra şi ea în circuit, astfel că, până când îi vom vedea live pe U2 pe stadion, ne putem aştepta cel puţin la o serie de concerte bune.

„De când am intrat prima oară într-un Hard Rock Café, în urmă cu 20 de ani, mi-a venit ideea de a-mi deschide propria cafenea“, povesteşte zâmbind Tinu Sebeşanu. De numele acestuia se leagă, de altfel, mai multe afaceri asemănătoare, cu branduri aduse în franciză în România, precum lanţul hotelier Ramada, Pizza Hut sau KFC. Ultimul dintre acestea este Hard Rock Café, pentru care compania lui Sebeşanu, Midi Development, este master francizor în ţara noastră. Taxa de intrare în franciză a fost de 700.000 de euro, iar trimestrial, în funcţie de nivelul vânzărilor, Midi Development va achita şi o redevenţă. Dar franciza va rămâne doar în mâinile lui Sebeşanu. „Nu intenţionez să acord franciza pentru baruri Hard Rock nimănui, tot ce se va dezvolta sub acest brand va fi făcut de noi“, spune acesta.

Meniu american şi muzică de cea mai bună calitate

Construcţia localului a costat 2,5 milioane de euro, dar, adăugând şi restul cheltuielilor, suma totală investită a fost de circa patru milioane de euro. Va fi singurul Hard Rock Café pe care-l va avea România, întrucât Sebeşanu nu intenţionează să mai deschidă o a doua unitate. „Chiar şi unele mari capitale europene au câte o singură cafenea. În schimb, vom deschide baruri Hard Rock în oraşele mari“, spune Sebeşanu. Deocamdată, planurile de viitor sunt destul de precaute, nefiind prevăzută nicio altă nouă unitate până în anul 2010.

Pentru a se ocupa de Hard Rock Café, Sebeşanu a renunţat să aducă alte branduri mari, unele dintre ele intrând între timp pe piaţă. „Am avut mai multe opţiuni. Dintre toate acestea conceptul Hard Rock mi se pare cel mai original. Aduce laolaltă un restaurant, distracţie şi un muzeu al muzicii. O să luăm o cotă mare din piaţă“, spune încrezător Sebeşanu. La deschiderea din ianuarie sunt aşteptaţi la Bucureşti fani ai Hard Rock din toată lumea. Aceştia colecţionează insigne autentice, care sunt disponibile doar la inaugurarea cafenelelor.

Pe pereţi, vor putea fi văzute obiecte care au aparţinut unor muzicieni din formaţii precum The Doors, Bon Jovi sau Beatles. O dată la doi ani, acestea fac turul tuturor cafenelelor; începând din iunie, şi România va fi inclusă în circuit, astfel că la Bucureşti vor putea fi admirate obiecte din colecţiile celorlalte cafenele europene.

În principiu, oferta din meniu va fi de bucătărie americană în proporţie de 70%, iar restul a fost ales din-tr-o varietate destul de eclectică de produse. Se poate mânca friptură argentiniană de vită, dar şi tortilla.

Hard Rock vs Hard Rock

În cartierul Drumul Taberei mai există un local numit Hard Rock, o copie a celebrei cafenele. Cu toate că intrarea pe piaţă a Hard Rock Café a fost deja anunţată oficial (iar brandul este înregistrat şi, ca atare, protejat pe teritoriul României încă din 1990), proprietarii respectivului local au continuat sub acelaşi nume. „Au fost notificaţi de mai bine de un an şi trebuia să închidă localul. Acum sunt în proces cu compania-mamă; cu siguranţă vor plăti şi daune“, afirmă încrezător Tinu Sebeşanu.

Omul de afaceri e la fel de încrezător şi când vine vorba de succesul noului său business. Sebeşanu se aşteaptă la o cifră de afaceri de 2,5 milioane de euro în primul an de funcţionare. „Vom fi pe profit din prima zi“, spune el, adăugând însă şi că investiţia iniţială va fi recuperată în şapte ani.

«Nu intenţionez să acord franciza pentru baruri Hard Rock nimănui, tot ce se va dezvolta sub acest brand va fi făcut de noi.»

Hard Rock, pe scurt

Anul înfiinţării: 1971, Londra
Fondatori: Isaac Tigrett şi Peter Morton
Extinderea internaţională: 1982
Numărul cafenelelor: 138, în 42 de ţări
Colecţia de obiecte („Memorabilia collection“): peste 70.000 de piese aparţinând mai multor vedete, de la Jimi Hendrix la Shakira
Cifra de afaceri în 2006: 501,9 milioane de dolari, o creştere de 10,9% comparativ cu 2005
Profit operaţional în 2006: 74,8 milioane de dolari
Divizii: cafenele, franciză, hoteluri şi cazino