Reprezentanţii Ministerului Finanţelor Publice justifică această majorare prin faptul că încasările din accize au scăzut în primul semestru al acestui chiar dacă vânzările de carburanţi au crescut. De la 1 ianuarie 2017 preţurile carburanţilor s-au redus ca urmare a eliminării supraaccizei de 7 eurocenţi/litru şi a scăderii TVA cu un punct procentual.

“Din analiza comparativă a încasărilor din accize aferente semestrului I al anului 2017, faţă de semestrul I al anului 2016 a rezultat faptul că în primul semestru al anului 2017, încasările din accize aferente produselor energetice au scăzut cu 767.633.796 lei. Deşi în semestrul I al anului 2017 consumul de motorină a crescut faţă de semestrul I al anului 2016 cu 253.078,18 mii litri, iar cel de benzină fără plumb a crescut cu 58.854,08 mii litri, încasările au scăzut cu 634,34 milioane lei, respectiv 223,66 milioane de lei lei, motivele principale fiind scăderea, de la 1 ianuarie 2017, a nivelului accizelor prevăzut pentru motorină, de la 1897,08 lei/1000 litri la 1518,04 lei/1000 litri, respectiv a nivelului accizelor prevăzut pentru benzina fără plumb de la 2035,4 lei/1000 litri la 1656,36 lei/1000 litri, precum şi scăderea cu un punct procentual a taxei pe valoarea adăugată”, se arată în nota de fundamentare a proiectului de ordonanţă care vizează Codul fiscal, act normativ care se va discuta astăzi în şedinţa de Guvern.

Conform sursei citate, pentru menţinerea preţurilor produselor petroliere competitive în regiune, se propune revenirea, pentru benzină şi motorină, la nivelurile accizelor practicate în anul 2016, respectiv: ●

  • benzină cu plumb – 3.022,43 lei/tonă, respectiv 2.327,27 lei/1.000 de litri;
  • benzină fără plumb – 2.643,39 lei/tonă, respectiv 2.035,40 lei/1.000 de litri; 
  • motorină – 2.245,11 lei/tonă, respectiv 1.897,08 lei/1.000 de litri.

Cum justifică Finanţele decizia de a majora accizele

În nota de fundamentare a actului normativ se precizează că: scăderea nivelului accizelor pentru benzine şi motorine a vizat în principal contracararea fenomenului de alimentare cu combustibil în alte state membre care practicau niveluri ale accizelor inferioare celor din ţara noastră, şi prin urmare aveau preţuri la pompă mai scăzute. În prezent, urmare analizei efectuate în ceea ce priveşte nivelurile accizelor practicate de statele membre, se constată că România are printre cele mai scăzute niveluri ale accizelor, aproape de nivelurile minime prevăzute de legislaţia Uniunii Europene. Astfel, România a ajuns în iulie 2017 să înregistreze cel mai mic preţ al benzinei Euro-95 din Uniunea Europeană (0,997 euro pe litru cu taxe) şi al treilea cel mai mic preţ pentru motorină (0,977 euro pe litru cu taxe), după Luxemburg (0,955 euro pe litru) şi Bulgaria (0,961 euro/litru).

 

Mai mult, reprezentanţii MFP scriu în actul normativ că „dacă România are cel mai mic preţ din Uniunea Europeană al benzinei cu taxe, când vine vorba de preţul benzinei fără taxe România este pe locul 15 în Uniunea Europeană cu un cost al benzinei mult peste ţări producătoare de petrol precum Marea Britanie şi Olanda, dar şi peste ţări precum Austria, Polonia, Bulgaria. Situaţia este similară şi în cazul preţului motorinei fără taxe, România se situează pe locul 17 în Uniunea Europeană ca preţ, mult peste ţările producătoare de petrol precum Uniunea Europeană şi Olanda, dar şi peste ţări precum Austria, Italia, Polnia, Bulgaria. În urma diminuării fiscalităţii la începutul anului 2017 s-a înregistrat o diminuare a ponderii taxelor în preţul carburanţilor, care era oricum mai redusă comparativ cu nivelul mediu înregistrat la nivelul UE. Astfel, în luna iulie 2017, taxele reprezintă 52% din preţul benzinei, respectiv 50% din preţul motorinei (în România), în condiţiile în care, în medie, la nivelul Uniunii Europene, taxele cumulează 62% din preţul benzinei şi respectiv 57% din preţul motorinei. De asemenea, ponderea taxelor în preţurile de piaţa ale carburanţilor este mai redusă în prezent în România comparativ cu alte ţări din regiune, precum Austria (60% în cazul benzinei şi 55% în cazul motorinei), Polonia (57% în cazul benzinei şi 54% în cazul motorinei) sau Bulgaria (53% pentru benzină şi 51% pentru motorină). Astfel, deşi diminuarea fiscalităţii a vizat reducerea preţurilor de piaţă ale carburanţilor, s-a constatat că reducerea preconizată a fost atenuată de faptul că preţurile fără taxe ale carburanţilor au înregistrat creşteri, astfel încât în prezent poderea taxelor în preţul carburanţilor este cea mai redusă din Uniunea Europeană, fiind mult sub nivelul mediu înregistrat la nivelul UE”.

Isărescu, despre majorarea accizei la carburanţi: Ne va afecta, va împinge inflaţia în sus

Întrebat cum comentează intenţia Ministerului Finanţelor de a reintroduce supraacciza la carburanţi, guvernatorul BNR a spus că „ne va afecta, va împinge inflaţia în sus”. „N-am introdus-o în calculul prognozei, pentru că deocamdată este doar o discuţie. Riscul, aţi văzut, vine din politica fiscală şi din preţurile administrate”.

Premierul Tudose: „Lumea e înnebunită că ia foc pompa de benzină. Când am scos acciza, preţul n-a scăzut. Încercăm s-o punem la loc”

 

Premierul Mihai Tudose a afirmat referindu-se la proiectul de act normativ privind creşterea accizei la combustibil, că Guvernul încearcă să pună „lucrurile la loc”, deşi de câteva zile „toată lumea e înnebunită că ia foc pompa de benzină”.

Întrebat, într-un interviu difuzat la Realitatea TV, dacă vrea să mărească acciza la combustibil, şeful Executivului a răspuns: „N-aţi înţeles foarte rău, dar nu aşa cum a înţeles toată lumea, că de o zi-două toată lumea e înnebunită că ia foc pompa de benzină (…) Încercăm să punem lucrurile la loc. Când am scos acciza, preţul la pompă n-a scăzut. Încercăm s-o punem la loc. Dacă creşte preţul la pompă, o să avem o altă discuţie cu companiile distribuitoare şi producătoare (…) Noi am scos acciza nu ca să le facem lor profit, ci ca să încercăm să ducem preţul mai jos. N-a funcţionat, o punem la loc”. 

Totodată, premierul Tudose a precizat că este nevoie de bani pentru infrastructură, autostrăzi, spitale. 

„Avem nevoie de bani pentru infrastructură, pentru autostrăzi, pentru spitale, pentru o mulţime de lucruri şi în fapt nu există pe planeta asta un guvern care să spună (…) ‘Nu mai avem nevoie de bani, am făcut tot ce ne trebuie, gata, suntem în regulă’. Dar dacă tot e aşa, hai să accelerăm, fiindcă suntem un pic întârziaţi cu nişte lucruri (…) Haideţi să fim sinceri. Am scos taxa de stâlp, celebra taxă de stâlp, de care plângea toată lumea, marile companii ‘Vai ne-aţi omorât, ne-aţi lovit la operaţie’ (…) Aţi văzut că s-a ieftinit ceva? Nu. Păi nu-ţi vine să le-o pui la loc?”, a mai afirmat Tudose, citat de Agerpres.