În prezent, Gruia Stoica analizează extinderea pe alte șase piețe europene – Macedonia, Muntenegru, Slovacia, Cehia, Belgia și Olanda.
Capital: – Ce achiziții ați făcut, direct sau prin intermediul firmelor deținute, în 2020, respectiv în 2021? Care a fost valoarea fiecărei tranzacții?
Gruia Stoica: – În 2020, ne-am consolidat divizia din Ungaria, unde am finalizat achiziția terenului pe care se află fabrica Debrecen Vagongyár (o suprafață de 28 de hectare, într-o tranzacție de 6,5 milioane de Euro) și am lansat un program de investiții de 14 milioane de Euro pentru modernizarea și retehnologizarea uzinei.
Separat, am preluat platforma industrială a RAFO Onești, aflată în faliment, cu scopul de a dezvolta acolo cel mai mare centru logistic din regiunea Moldovei. Această specializare vine să completeze obiectivul principal de activitate al Grupului GRAMPET, transportul feroviar de marfă. Prin integrarea în Grup, activele RAFO Onești au devenit active productive și parte din activitatea noastră comercială.
Imediat după achiziție am demarat procesul de evaluare a instalațiilor existente și a investițiilor necesare, având ca prim obiectiv să creăm peste 200 de locuri de muncă. Pe termen lung, platforma ar putea genera cel puțin 600 de locuri de muncă.
Anul 2021 a fost despre consolidarea principalelor linii de business și lansarea proiectelor de investiții anunțate în urma achizițiilor realizate anul trecut.
Cei care pariază „împotriva curentului” au de câștigat
C: – Care au fost cele mai mari realizări și care au fost cele mai mari eșecuri din ultimii ani? Care au fost greșelile din care ați învățat lecții importante în derularea afacerilor?
G.S: – Suntem prima multinațională cu capital 100% românesc, care s-a extins în afara României încă din 2004, când am înființat subsidiara din Bulgaria.
Am fost prima companie europeană care a aderat la Ruta de Transport Internațional Trans-Caspică – un proiect integrat în Noul Drum al Mătăsii. Astăzi legăm trei continente, de la Oceanul Atlantic, prin Marea Nordului, la Oceanul Pacific, prin Marea Chinei de Sud, iar provocarea principală este să ne menținem poziția de lider într-o piaţă internațională foarte dinamică, la aceleaşi standarde de calitate.
Performanțele primilor 20 de ani ne-au adus recunoașterea drept Campionul Regional al Anului la Premiile Emerging Europe decernate la Londra, un premiu care acoperă toate industriile din 23 de țări europene.
În contextul reconfigurării lanțurilor de aprovizionare la nivel global și al planurilor de infrastructură uriașe anunțate în Europa, ne menținem planurile de extindere în alte țări regiune, respectiv Macedonia, Muntenegru, Cehia, Belgia și Olanda.
Recent, am decis să mergem un pas mai departe și să analizăm oportunitatea extinderii în Polonia, una dintre cele mai competitive piețe emergente din regiune.
Această criză sanitară și economică ne-a învățat pe toți că niciun plan său obiectiv nu poate fi 100% sigur, iar factorul „incertitudine” poate interveni oricând, din cele mai neașteptate direcții. Flexibilitatea și rapiditatea reacției devin, astfel, esențiale pentru orice proiect de business, cu atât mai mult în cazul unei companii multinaționale cu aproape 7.000 de angajați.
Istoria ne-a arătat de multe ori ca cei care pariază „împotriva curentului” au de câștigat. Industria transportului feroviar este o industrie grea și complexă, dar în egală măsură strategică și cu un potențial enorm pe termen lung, având în vedere țintele de reducere a gazelor cu efect de seră (GES) stabilite de Green Deal.
Extinderi imobiliare
C: – Ce investiții aveți în sectorul imobiliar atât în țară, cât și în străinătate? Dacă aveţi investii în hoteluri, vă rugăm să precizaţi: în ce hoteluri, în ce categorie se încadrează acestea, câte camere au, care este gradul mediu de ocupare?
G.S: – În acest moment, avem în portofoliu Hotelul Poiana Ciucaș din Poiană Braşov. Complexul hoteliereste în faza de modernizare, urmând să-şi primească primii oaspeţi în toamna anului 2022 . Turiştii vor avea la dispoziţie locuri de cazare în 238 de camere şi apartamente. Deasemenea, hotelul vă oferii turiştilor o bază de tratament modernă și SPA. Pentru conferințe, hotelul oferă 5 săli dotate cu echipamente moderne, având o capacitate de 300 de persoane.
În plus, ne concentrăm pe finalizarea proiectului rezidențial din Pipera, pe un teren de 10.367 de metri pătrați, unde ne-am propus să dezvoltăm un complex de locuințe cu o suprafață de aproape 23.000 de metri pătrați, ce va dispune de 212 locuri de parcare subterane și 28 de parcaje supraterane.
RAFO Onești, un proiect verde
C: – Aveți plasamente pe burse? (la ce bursă, care era valoarea portofoliului la sfârșitul anului 2020 și care este valoarea portofoliului în prezent)
G.S: – Dețin acțiuni la câteva companii, dar acestea nu însumează valori considerabile.
C: – În ce domenii ați investit în acest an și în ce domenii intenționați să investiți în viitor?
G.S: – În continuare, o mare parte din investiții vizează domeniu nostru principal de activitate – industria feroviară și industriile adiacente.
Separat, vrem să dezvoltăm pe platforma fostei rafinării RAFO Onești un proiect verde – un parc fotovoltaic întins pe o suprafață de 200 hectare și un sistem de stocare a energiei în acumulatori Litiu-Ion. Pe termen lung, ne propunem să construim aici și o instalație pentru producerea de hidrogen verde.
Totodată, echipa fabricii de medicamente Polisano Pharmaceuticals din Sibiu se apropie de lansarea primul său medicament oncologic solid – un pas foarte important pentru întreaga industrie farmaceutică românească.
Cifră de afaceri uluitoare
C: – La ce sumă evaluați afacerile și investițiile dvs. la sfârșitul anului 2020? (sau evaluarea unei firme specializate în cazul în care aceasta exista)
G.S:- Cifră de afaceri înregistrată anul trecut la nivelul întregului Grup GRAMPET a fost1.661.366.710 RON.
În 2020 am alocat un buget de investiții în creștere față de anul precedent, de la 21,3 milioane Euro la 23,2 milioane Euro. Aproape jumătate din acest buget (în jur de 11 milioane de Euro) a fost alocat proiectelor feroviare GFR.
Bugetul de investiții pentru 2021 este de 78.306.115 RON (peste 16 milioane de Euro), iar pentru 2022 – 80.000.000 RON.
Pentru tinerii defavorizați
C: – Care sunt proiectele de responsabilitate socială în care v-ați implicat și de ce le-ați ales?
G.S: – Misiunea socială pe care mi-am asumat-o prin Fundațiile TOFLEA și GRAMPET este foarte importantă pentru mine. Până acum, proiectele derulate prin cele două fundații au influențat viețile a zeci de mii de tineri din categorii defavorizate, prin proiecte educaționale și sociale.
Pe lângă cele 300 de burse școlare pe care le acordă în fiecare an, încă din 2004, Fundația TOFLEA derulează în prezent două proiecte finanțate prin Programul Operațional Capital Uman (POCU). Astfel, proiectul Măsuri Integrate pentru Reducerea Abandonului Școlar vizează reintegrarea în sistemul de învățământ a 590 de persoane, precum și îmbunătățirea competențelor pentru 80 de cadre didactice din localitățile Toflea, Brăhășești și Gohor (județul Galați). Separat, proiectul Incluziune și dezvoltare prin economie socială, derulat alături de Euzone Consultancy Network SRL și Asociația Centrul pentru Legislație Nonprofit, susține integrarea socială și economică a persoanelor din categorii vulnerabile prin sprijinirea înființării de entități tip întreprinderi sociale.
La rândul său, Fundația GRAMPET desfășoară numeroase acțiuni de sprijin pentru angajații companiilor din grup, susținând cazuri sociale, de natură medicală sau copii talentați care practică sporturi de performanță.
Anul trecut ne-am dublat eforturile de implicarea socială, implicându-ne activ în campania națională pentru combaterea pandemiei de Coronavirus. În luna mai 2020, Grupul GRAMPET a lansat o campanie națională prin care a donat câte un aparat de testare de ultimă generație și 1.000 de teste DSP-urilor din Deva, Craiova, Iași, Constanța, Galați, Ploiești, Timișoara, București și Debrecen. Două astfel de donații au ajuns la Spitalul Clinic de copii Victor Gomoiu și Institutul Național de Boli Infecțioase Prof. Dr. Matei Balș din București. Totodată, companiile membre au donat câte 9.000 de măști de protecție Muzeului Național de Artă și Serviciului de Ambulanță București, dar și alte mii de măști de protecție în fiecare oraș din țară în care grupul are activitate.
C: – Cum v-a influențat din punct de vedere financiar criza COVID-19?
G.S: – Transportul feroviar de marfă a fost unul dintre cele mai afectate industrii în 2020, la nivel european companiile de profil raportând pierderi săptămânale de ordinul zecilor de milioane de euro.
În ceea ce ne privește, am reușit să depășim momentul critic (perioada lockdown-ului de anul trecut) datorită unei structuri de servicii integrate și a infrastructurii strategice pe care am dezvoltat-o în timp la nivel regional. Acest ecosistem ne-a ajutat să recuperăm rapid în a doua parte a anului și să continuăm trendul pozitiv și în prima parte a lui 2021, pe măsură ce economia a început să își revină și nevoia de transport de marfă a crescut.