Transportul feroviar de pasageri ar putea intra într-o nouă perioadă de instabilitate. Sindicaliștii CFR Călători au transmis că, în lipsa semnării noului Contract Colectiv de Muncă, vor demara, de la începutul lunii iulie, procedurile pentru declanșarea grevei generale.
Potrivit liderilor sindicali, problema esențială este legată de finanțarea insuficientă a companiei, iar acest lucru pune în pericol nu doar drepturile angajaților, ci și viitorul operatorului feroviar.
Negocieri blocate și avertisment de grevă la CFR Călători
CFR Călători riscă să intre într-un conflict de muncă de amploare, avertizează Federația Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România (FSTFR).
Dacă negocierile aflate în desfășurare nu duc la semnarea noului Contract Colectiv de Muncă (CCM), protestele vor deveni inevitabile. Consiliul Național de Conducere al FSTFR a stabilit deja pașii ce urmează să fie făcuți în acest sens.
Reprezentanții sindicali susțin că acceptă semnarea unui nou CCM în condițiile menținerii actualelor drepturi salariale. Aceștia cer ca salariile să fie ajustate cu rata inflației, stabilită la 12,5%.
Totodată, sindicaliștii solicită garanții clare că nu vor exista reduceri de personal sau concedieri colective. Aceste solicitări au fost formulate în cadrul ședinței organizate online pe 18 iunie 2025.
O altă condiție esențială este legată de bugetul companiei. Liderii sindicali spun că nu vor accepta semnarea unui nou acord fără existența actului adițional la Contractul de Servicii Publice (CSP).
Acest document stabilește suma compensatorie necesară pentru funcționarea companiei, aprobată deja prin bugetul de stat.
„Preşedintele Federaţiei Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România, Rodrigo Maxim, trage un semnal de alarmă cu privire la rezultatul negocierilor din această săptămână care ar trebui să conducă la semnarea noului Contract Colectiv de Muncă la nivelul CFR Călători. În situaţia în care nu se va realiza acest lucru, începând cu 1 iulie 2025, se vor demara etapele premergătoare Grevei la nivelul principalului operator de transport feroviar din România.
Consiliul Naţional de Conducere al FSTFR, care s-a desfăşurat în regim de videoconferinţă la data de 18 iunie 2025, a stabilit că se poate semna noul Contract Colectiv de Muncă prin care să se rămână cu actualele drepturi salariale indexate cu rata inflaţiei de 12,5%, în condiţiile în care nu se vor propune alte micşorări de prestaţie şi/sau micşorări ale numărului de salariaţi şi/sau fără concedieri colective la CFR Călători”, scrie într-o postare pe pagina de Facebook a Confederaţiei Sindicale Naţionale Meridian.

Temerile sindicaliștilor: subfinanțarea companiei
Sindicaliștii atrag atenția asupra riscului de subfinanțare cronică a CFR Călători. Potrivit acestora, lipsa compensațiilor financiare reale ar putea duce la falimentarea controlată a companiei.
Această situație ar fi, în opinia lor, o consecință directă a politicilor instituțiilor statului, în special a Agenției de Reformă Feroviară.
În contextul actual, liderii FSTFR susțin că nu doresc să se afle în postura de a semna un contract colectiv în lipsa asigurărilor financiare necesare.
Dacă acest lucru s-ar întâmpla, sindicaliștii spun că nu ar mai avea ulterior pârghii de protest. Aceștia consideră că este esențial ca actul adițional privind suma compensatorie să fie semnat înaintea oricărei alte decizii.
Bugetul aprobat pentru CFR Călători pe anul 2025 prevede o compensație de 47,7 lei pe tren-kilometru. Liderii sindicali spun că doar această valoare poate asigura un echilibru financiar minim pentru companie. În lipsa acestui sprijin, funcționarea curentă a CFR Călători este pusă sub semnul întrebării.
„Acest lucru este important pentru că ceferiştii din FSTFR nu vor să se trezească cu un CFR Călători falimentat intenţionat de statul român, prin Agenţia de Reformă Feroviară, prin neacordarea compensaţiei reale, aşa cu a fost stabilită prin Legea bugetului de stat pe anul 2025 şi prin Hotărârea de Guvern ce a aprobat BVC-ul CFR Călători pe anul 2025.
Această măsură asiguratorie este necesară pentru că sindicaliştii feroviari nu vor să fie puşi în situaţia de a nu mai putea protesta sau de a organiza grevă, fiindcă s-a semnat CCM atunci când nu era semnat Actul Adiţional la CSP cu valoarea compensaţiei reale conform legii”, au declarat sindicaliştii.
Situația financiară critică a CFR Călători
Directorul general al CFR Călători, Traian Preoteasa, a confirmat dificultățile financiare ale companiei. Acesta a explicat că actualul buget este unul de supraviețuire, nu de dezvoltare. Deși nu există riscul imediat al opririi traficului feroviar, pericolul incapacității de plată este real.
Preoteasa a detaliat că pentru anul 2025 s-a solicitat alocarea unor fonduri cel puțin egale cu execuția anului anterior.
Din păcate, bugetul primit este mai mic decât cel necesar pentru susținerea tuturor cheltuielilor obligatorii. Printre acestea se află plata taxei de utilizare a infrastructurii, impozitele către ANAF, costurile cu energia, combustibilul și salariile angajaților.
Problemele financiare sunt agravate de întârzierile în semnarea actului adițional la Contractul de Servicii Publice. În prezent, compania primește o compensație unitară de 33 de lei pe tren-km, valoare stabilită în anul 2022.
Între timp, costurile principale au crescut semnificativ, ceea ce face ca această sumă să fie insuficientă pentru acoperirea cheltuielilor curente.
„Ni s-au alocat prin bugetul de stat 2,135 miliarde de lei. Nu au fost la nivelul execuţiei, dar eram mulţumit cu această cifră. Numai că bugetul de venituri şi cheltuieli se face în concordanţă cu o filă de buget emisă de Autoritatea de Reformă Feroviară. (…)
Imediat după emiterea Legii bugetului de stat, Autoritatea de Reformă Feroviară trebuia să înainteze un act adiţional cu compensaţia unitară pentru fiecare operator feroviar de călători. Anul trecut compensaţia unitară era în valoare de 44,73 lei pe tren-km şi am căzut de comun acord ca anul acesta să avem o compensaţie conform Ordonanţei Trenuleţ indexată cu rata inflaţiei şi s-a ajuns la 47,4 lei pe tren-km.
Mi s-a dat o hârtie sub semnătura preşedintelui ARF că asta e suma pe care să formăm bugetul nostru de venituri şi cheltuieli şi l-am făcut, cu un exerciţiu cu profit de 15 milioane de lei venituri şi cheltuieli. Nici în ziua de astăzi nu avem semnat acest act adiţional pe 47 de lei şi ni se plăteşte o compensaţie unitară de 33 de lei. 33 de lei a fost în anul 2022 compensaţia unitară.
De atunci, energia electrică şi motorina aproape s-au dublat, a intrat în aplicare Legea statutului feroviar care ne obligă să ducem salariile angajaţilor CFR în funcţie de salariul minim pe economie indexat cu indici din lege”, a spus şeful companiei.
Subcompensarea companiei și datoriile acumulate
O altă problemă majoră semnalată de conducerea CFR Călători este legată de datoriile acumulate. Potrivit directorului general, suma care nu a fost acoperită lunar ajunge la 50 de milioane de lei.
În ultimele luni, această sumă s-a transformat într-o datorie totală de peste 350 de milioane de lei către furnizori.
Preoteasa a anunțat că este în desfășurare un audit privind compensarea activității CFR Călători pe perioada 2020-2024. Rezultatele preliminare indică o subcompensare de aproximativ 1,8 miliarde de lei.
„La nivelul compensaţiei de 33 de lei, suma care ne vine de la ARF este de 135 de milioane de lei, din suma aprobată şi transmisă de dânşii de 185 de milioane. Dat fiind că anul acesta nu s-a plătit deloc compensaţia la 185 de milioane, s-a făcut această diferenţă de 50 de milioane lunar cu care nu am putut să închidem datoriile. 50 de milioane adunate în ultimele 3-6 luni, se duc la vreo 350 – 400 de milioane. Asta este datoria şi de aici a venit datoria lui CFR Călători către furnizori astăzi”, a susţinut Traian Preoteasa.
Conducerea companiei așteaptă finalizarea acestei analize în cursul lunii iunie, moment în care concluziile vor fi făcute publice.
„Am efectuat un audit vis-a-vis de compensarea lui CFR Călători pe anii 2020 – 2024 şi a ieşit că această subcompensare a fost la nivelul sumei de 1,8 miliarde lei. (…) În acest moment este în derulare un audit, un test al creditorilor prudent printr-o firmă din Big Four, şi probabil că vom primi răspunsul şi toată analiza spre sfârşitul lui iunie. O vom face publică la acel moment (…)”, a atenţionat directorul general al CFR Călători.
Directorul CFR Călători a mai adăugat că formula de calcul a compensației unitare este în continuare neclară. Deși au existat estimări conform cărora suma necesară ar trebui să fie de 62 de lei pe tren-kilometru, în prezent compania funcționează cu o compensație semnificativ mai mică. Fără ajustarea acesteia, riscurile financiare rămân ridicate.