Vânzarea reţelei Mix FM către grupul SBS a iscat o mare iritaţie la nivelul managementului trustului francez Lagardere. Acesta a acuzat „caracterul oneros“ al tranzacţiei şi posibila încălcare a legislaţiei, prin realizarea unei concentrări mai mari de 30% din cota naţională de piaţă.

SBS Broadcasting Media SRL, compania care operează în România televiziunile Prima TV, Kiss TV şi posturile de radio Kiss FM şi Magic FM, a cumpărat firma Canet Radio, ce operează reţeaua Mix FM, deţinută de omul de afaceri braşovean Aristotel Căncescu. Zestrea SBS în România face astfel un salt spectaculos, de la 52 la 77 de licenţe radio.

Conform ultimului val de audienţă radio (octombrie 2006), grupul SBS are o cotă de piaţă de 15,4%, în vreme ce Lagardere prin brandurile sale, Radio 21 şi Europa FM, are o cotă de piaţă de 24,2%. Mix FM nu a fost auditat în Studiul de Audienţă Radio, deoarece a refuzat să plătească taxa aferentă acestui serviciu, aşa că este greu de estimat cu cât va contribui la market-share-ul noului proprietar. Cert este faptul că „greutatea“ în piaţa de radio a celor două grupuri concurente, SBS şi Lagardere, va deveni sensibil egală.
Iritarea reprezentanţilor Lagardere a luat, săptămâna trecută, forma unei sesizări adresate CNA, în care se arată că „radiodifuzorul (SBS-nota red.) va deţine o poziţie dominantă în formarea opiniei publice la nivel naţional, cota sa de piaţă depăşind cu siguranţă pragul de 30% din piaţa serviciilor de programe difuzate la nivel naţional“. Mai mult, managementul diviziei de radio Lagardere din România nu poate să-şi explice cum de-a ratat tratativele cu Aristotel Căncescu, în condiţiile în care a făcut „oferta cea mai valoroasă din punct de vedere economic, fiind refuzaţi în ultima clipă într-o manieră greu de înţeles şi de acceptat prin raportare la dispoziţiile Codului comercial“- se precizează în sesizarea înaintată la CNA.
Primele semne legate de vânzarea Mix FM au apărut în decembrie 2006, când Căncescu a semnat un precontract cu SBS. Ulterior, omul de afaceri a „jucat la două capete“, discutând şi cu Lagardere, dar în final a optat pentru vânzarea către SBS, contra unei sume care se învârte, potrivit unor surse din piaţă, în jurul a şase milioane de euro.

Căncescu a acuzat amestecul CNA în tranzacţie

Atât Căncescu, cât şi reprezentanţii SBS au invocat prevederile unui contract de confidenţialitate şi au refuzat să comenteze preţul şi detaliile afacerii. Căncescu a relatat în faţa CNA faptul că tranzacţia cu SBS s-ar fi semnat vineri, 2 martie: „Am negociat şi cu grupul Lagardere, dar aceştia au avut o poziţie dură în negociere. Între timp, SBS a plătit un avans şi nu am putut să mai dau înapoi“. Acordul CNA pentru această tranzacţie trebuie cerut de SBS în termen de 30 de zile, iar sesizarea Lagardere va fi discutată de consiliu la 22 martie. De asemenea, Căncescu a acuzat intervenţia autorităţii de reglementare în audiovizual în derularea tranzacţiei, întâi prin anularea unei licenţe din reţeaua Mix la Oradea (decizie asupra căreia CNA a revenit ulterior) şi apoi prin cercetarea foarte amănunţită a diverselor „chichiţe“ legate de companiile şi persoanele implicate în tranzacţie. Astfel, Ralu Filip, preşedintele CNA, şi-a amintit subit că acţionarul principal al SBS Broadcasting este Anthony William Ghee, fost membru în boardul companiei şi unul dintre cei mai importanţi avocaţi de media din Marea Britanie. Potrivit lui Filip, Ghee nu şi-a depus cazierul la dosarul de licenţă, iar însuşi Aristotel Căncescu ar fi făcut, în ianuarie 2007, o declaraţie mincinoasă cu privire la companiile de media în care mai este implicat.

Oricum ar sta lucrurile, disputa de pe marginea tranzacţiei Mix FM scoate la iveală mai multe „bube“ ale industriei de radio: tendinţa de concentrare în jurul a doi-trei jucători majori (Lagardere, SBS, Media Pro), acoperirea deficitară în teritoriu a reţelelor private aşa-zis naţionale, dar şi tendinţele intervenţioniste ale CNA în probleme ce ţin de businessul de media.
Un alt actor al tranzacţiei Mix FM-SBS, în calitate de consultant pentru cumpărător, a fost omul de afaceri Cristian Burci, fostul patron al Prima TV, Kiss FM şi Magic FM.
Cât despre Lagardere, dacă trustul francezilor doreşte în continuare să cumpere, ar putea să opteze pentru reţeaua Radio Deea. Surse din piaţă spun că proprietarii săi ar fi cerut opt-nouă milioane de euro.

27-1583-nastas.jpg

Ilie Năstase, preşedintele EDI România, parte a grupului Lagardere, a decis să atace la CNA vânzarea reţelei Mix FM către SBS.
În sesizare se arată că există dubii „cu privire la corectitudinea şi legalitatea tranzacţiei“. CNA va analiza sesizarea pe 22 martie, în prezenţa „pârâţilor“.

27-1582-fata.jpg

Nora Marcovici, şefa operaţiunilor de radio ale grupului SBS în România, a declarat pentru Capital că tranzacţia a fost corectă şi nu va duce la depăşirea cotei de piaţă de 30% la nivel naţional.
Pentru ca un radio să aibă distribuţie naţională, trebuie să acopere peste 60% din audienţă. Nicio reţea nu depăşeşte ca acoperire 17 milioane de ascultători.

27-1585-nenea.jpg

Aristotel Căncescu, fost patron Mix FM, păstrează, deocamdată, licenţa radio-TV de la Braşov, pe care o va vinde totuşi în final.El a declarat în faţa membrilor CNA că şi-a luat un angajament în faţa lui SBS pe care nu l-a mai putut denunţa în favoarea ofertei Lagardere.