Piaţa locală a gazului petrolier lichefiat (GPL) ar putea asista, în acest an, la intrarea a doi mari jucători internaţionali, precum şi la o serie de fuziuni şi achiziţii menite să consolideze un sector tot mai dinamic.

În 1997, inginerul George Sava se angaja la Shell Gas pe postul de reprezentant de vânzări pe zona Timişoara. După opt ani, timp în care a deprins detaliile afacerilor în acest domeniu, Sava a decis că e timpul pentru o schimbare. În septembrie 2005, investeşte 20.000 de euro într-o staţie de distribuţie a gazului petrolier lichefiat (GPL), amplasată în cartierul bucureştean Drumul Taberei. În prezent, firma sa Inter Gas Trading are opt angajaţi, iar anul trecut, a raportat o cifră de afaceri de 600.000 de euro. La numai un an şi jumătate de la demararea afacerii, George Sava are planuri ambiţioase de dezvoltare: „Vrem ca în acest an să atingem o cifră de afaceri de 1,5 milioane de euro, care ne va aduce o cotă de piaţă de 6% în Bucureşti“, afirmă Sava.

Inter Gas Trading se alătură unei serii de companii cu operaţiuni locale precum Gaz Haţeg (Hunedoara), Progas (Oradea şi Suceava), Sistem Gas (Timişoara) sau Antares (Râmnicu-Vâlcea) care au ajuns destul de repede la cifre de afaceri de invidiat. Regulile jocului pe piaţa GPL sunt făcute însă de marii jucători din domeniu: Shell Gas, ButanGas, Crimbo Gas, Lukoil sau Petrom. Aceste companii îşi împart o piaţă evaluată în 2006 la 155 de milioane de euro. „Estimăm că piaţa GPL va creşte anul acesta la peste 160 de milioane de euro, cu 4%-5% mai mult comparativ cu anul anterior“, spune Beniamin Moldvai, directorul executiv al Asociaţiei Române a Gazului Petrol Lichefiat.

Cifrele de afaceri cu GPL au „mai multe zerouri“ – le caracterizează, zâmbind, unii reprezentanţi ai firmelor din domeniu. ButanGas a raportat anul trecut o cifră de afaceri de 56,8 milioane de euro, iar profitul brut al companiei a ajuns la 2,1 milioane de euro, cu 93% mai mare decât cel din 2005. La rândul său, Shell Gas a înregistrat în 2006 o cifră de afaceri de 65 de milioane de euro, cu 4% mai mult decât în 2005, şi un profit net de 5,2 milioane de euro, în creştere cu 18% faţă de anul anterior. Potenţialul acestor afaceri a atras în joc şi grupul Rompetrol, care anul trecut şi-a înfiinţat propria divizie de comerţ cu GPL. Rezultatele nu au întârziat să apară: în numai câteva luni, Rompetrol Gas a înregistrat o cifră de afaceri de circa 39 de milioane de dolari, iar pentru acest an se estimează că aceasta va creşte cu 10%. Planurile de investiţii ale companiei urmăresc extinderea reţelei de distribuţie GPL atât pentru sectorul auto, cât şi pentru cel casnic, pentru a ajunge la o cotă de piaţă de 10%, cu două procente mai mult decât în prezent. De altfel, Rompetrol Gas îşi propune să finalizeze anul acesta lucrările la terminalele GPL din Arad şi Bacău, investiţii evaluate la 20 de milioane de euro.

ButanGas, compania miliardarului Iosif Constantin Drăgan, are planuri investiţionale majore. „În 2006 am investit aproape 3,2 milioane de euro, dar pentru anul acesta am alocat 6,5 milioane de euro pentru noi echipamente tehnologice şi mărirea capacităţilor de stocare şi transport“, afirmă Florin Preda, director general al ButanGas. Obiectivul: creşterea numărului de clienţi cu 20% peste nivelul de 10.000, înregistrat anul trecut.
Afacerile cu GPL au un potenţial remarcabil, deşi specialiştii susţin că în România preţurile la consumator vor continua să crească, fiind influenţate de cotaţiile internaţionale ale ţiţeiului. „Preţul la cumpărător este mai mic decât în majoritatea ţărilor din Uniunea Europeană, dar tendinţa este de creştere“, declară Cătălina Roman, coodonator relaţii publice la Mol România. Compania a obţinut în 2006 o cifră de afaceri de 12 milioane de dolari numai din comerţul cu gaz petrolier lichefiat.

Perspectiva unor profituri consistente va aduce, cel mai probabil, noi jucători în peisajul local al comerţului cu GPL. „Sunt interesate să intre pe piaţă firme ca Primagaz şi Totalgaz, ambele din Franţa, fără contracte certe deocamdată“, susţine Cătălina Roman. Ca pe orice piaţă concurenţială, şi aici sunt aşteptate o serie de preluări. Potrivit unor oameni de afaceri din domeniu, Rompetrol ar fi interesată să achiziţioneze Crimbo Gas, compania directorului executiv al Clubului Dinamo, Cristi Borcea, iar ButanGas intenţionează să cumpere firme mici din domeniu.  

O alternativă disputată

VÂNZĂRILE de GPL au înregistrat o creştere constantă în ultimii trei ani. În 2006, consumul casnic a reprezentat 60% din totalul vânzărilor, urmat de autogaz – 37% şi consumul industrial – 3%.

(*) Datele sunt estimate de Asociaţia Română a Gazului Petrolier Lichefiat (ARGP)

PREŢURI Evoluţia preţului la GPL se situează, încă din 2005, pe un trend ascendent. Astfel, dacă în urmă cu doi ani preţul pe litru de GPL a variat între 1,2 şi 1,3 lei, în 2006 acesta s-a ridicat la 1,4 lei pe litru. Pentru acest an, se estimează că tariful de vânzare la pompă va ajunge până la 1,7 lei pe litru.

CONCURENŢĂ Piaţa autohtonă de GPL numără aproximativ 800 de staţii de unde se alimentează circa 120.000 de autovehicule. Cei mai importanţi jucători sunt Crimbo Gas (180 de staţii), Butan Gas (150 de staţii), Lukoil (90 de staţii), Shell (80 de staţii), Petrom (40 de staţii) şi Rompetrol Gas (22 de staţii). Ponderea GPL în balanţa energetică este puţin sub 1%. Pe piaţa europeană a GPL există aproximativ 17.500 de staţii de distribuţie şi peste patru milioane de autovehicule alimentate cu autogaz. La nivel european, GPL reprezintă 1,6% din consumul total de energie.