În urmă cu vreo 25 de ani, șoferii români nu aveau prea multe de ales când își cumpărau benzina: mergeau la Peco și își primeau cota lunară de combustibil, de cele mai multe ori după ce stăteau la coadă (uneori, rândurile se încolăceau pe sute de metri pe străzile din jurul benzinăriilor, iar timpul de așteptare putea trece ușor de cinci-șase ore). După căderea comunismului, raționalizarea carburanților a încetat, iar tradiționalele benzinării de stat au fost în scurt timp concurate de stații particulare. Unele autohtone, altele aparținând unor nume celebre pe plan internațional, ca Agip ori Shell. Iar cele din urmă au reușit să impună pe piață un standard la care cu puțină vreme în urmă nici nu am fi îndrăznit să visăm.
Au mai trecut anii, au avut loc privatizări, investiții și exituri spectaculoase, „peco“ a devenit un substantiv comun tot mai puțin folosit, iar o bună parte din micile stații private au dispărut, fie închise pentru că nu au făcut față concurenței, fie preluate de marile lanțuri. Astăzi, zona distribuției de carburanți a ajuns să fie dominată de OMV Petrom (cu peste 550 de stații), Rompetrol (cu circa 750 de puncte de distribuție, incluzând partenerii și micile stații rurale), Lukoil (cu 310 stații) și Mol (cu peste 140 de stații).

Până prin 2011, părea că liniștea se instaurase pentru mult timp pe această piață. Doar din când în când știri de genul „Mol a investit trei milioane de euro în trei noi benzinării“ sau „Petrom, la un pas să vândă 60 de stații“ mai atrăgeau atenția că în domeniu se mai întâmplă și altceva decât scumpirea permanentă a carburanților.

De la est prin vest

Apatia a fost tulburată, în urmă cu circa doi ani, de decizia companiei azere Socar de a începe dezvoltarea unei rețele de benzinării în România, ținta finală fiind de 300 de unități. Cum investitorilor din Caucaz nu le lipsesc nici banii, nici dorința de a se extinde în Uniunea Europeană, anunțul a fost privit cu seriozitate. Iar până în prezent, Socar pare să se fi ținut de cuvânt: după investiții de 30 de milioane de euro, a ajuns la 16 stații, toate în zona de nord-est, ultima fiind deschisă în iulie la Roman. Și promite să atace și celelalte regiuni: „Am achiziționat terenuri în toate țara și în curând o să vedeți stații sub brandul nostru în toate zonele. Avem planificat pentru anul în curs un buget de 50 de milioane de euro. Planul de investiţii, numărul benzinăriilor şi ritmul dezvoltării naţionale în 2013 depind de dinamica pieţei carburanţilor din România, dar şi de întregul proces birocratic de autorizare“, arăta într-un comunicat Hamza Karimov, directorul general executiv al Socar România. Printre viitoarele locații Socar se numără Focșani, Bacău, Buzău ori Adjud.
Tot dinspre răsărit vine și gigantul rus Gazprom, care, prin intermediul subsidiarei Nis Petrol din Serbia, a lansat anul trecut proiectul unui lanț de stații de carburant în România. Primele benzinării au fost inaugurate în vara acestui an, până în prezent funcționând sub marca Gazprom 12 astfel de unități. „Investiţiile noastre în economia românească sunt în creştere. Vrem să construim o reţea de vânzare, vrem ca până la sfârşitul anului să existe 50 benzinării, iar până în 2015 reţeaua noastră să cuprindă 120 de unități, după o investiţie totală de mai mult de 150 milioane euro“, spunea în luna iunie Kirill Kravchenko, director general adjunct al Gazprom Neft. Până atunci, benzinăriile Gazprom au început să fie cunoscute printre șoferi ca oferind unele dintre cele mai mici prețuri din România.

Corporație vs mic jucător

Și la nivel mai mic lucrurile dau semne că se mișcă. Firma Turist Service SRL din Adunații Copăceni, de exemplu, care a operat până de curând trei benzinării sub brandul Partener Rompetrol, a inaugurat recent o rețea proprie, sub marca TSV. Conform informațiilor noastre, compania ar fi încercat să scape de constrângerile impuse de statutul de francizat. Deocamdată, lanțul TSV este compus din cinci unități, toate situate în apropierea Bucureștiului, însă extinderea ar urma să continue. Potrivit Registrului Comerțului, Turist Service SRL este controlată de omul de afaceri Nicolae Voinea, iar în 2012 a avut o cifră de afaceri de 157 de milioane de lei (în creștere cu circa 75% față de anul precedent) și un profit brut de un milion de lei.

Schimbările de pe piața carburanților nu-i puteau lăsa nepăsători pe principalii jucători. Rompetrol, de pildă, a lansat în urmă cu câteva zile un nou concept de benzinărie, prima stație modernizată fiind inaugurată la Otopeni, după o investiție de circa un milion de dolari. Până la finele anului, grupul kazah ar urma să deschidă trei stații noi și 25 de unități modernizate. „În următorii doi ani, planul nostru este de a avea toate stațiile sub noul concept. În plus, dorim și să construim în jur de 100 de noi stații până în 2017. Investițiile totale se vor ridica la aproximativ 200 milioane de dolari“, a dezvăluit Sorin Nichita, directorul Rompetrol Downstream. În toamna anului trecut, reprezentanții KazMunayGas, acționarul majoritar al grupului Rompetrol, anunțaseră că intenționează să-și dezvolte prezența în zona Mării Negre cu 350 de stații, din care peste 150 doar în România.

Creștere și descreștere

Și cei de la MOL spun că își continuă strategia de creștere pe termen mediu și lung, ceea ce presupune atingerea unei cote de piață de 15% până în 2015. „Vânzările de carburanți ale MOL România au crescut în volum în ultimii ani, în pofida contextului economic dificil, care a determinat scăderea cererii generale de carburanți atât în România, cât și în regiune. Vânzările noastre de carburant au crescut, în volum, cu 4% anul trecut și cu 7% în primele șase luni ale acestui an, susținute în special de avansul vânzărilor de motorină“, a declarat Kinga Daradics, country chairman MOL România. „Această evoluție favorabilă s-a bazat și pe investițiile în creșterea rețelei de benzinării: anul trecut am deschis șapte noi stații, iar de la începutul acestui an alte șase. Avem în plan noi deschideri, proiectele fiind în diferite stadii de finalizare, și punem accent pe localizarea benzinăriilor în zonele cu trafic intens, pe marile artere de tranzit sau în zonele urbane“, a mai arătat aceasta.

Nu tocmai în aceeași notă reacționează la provocările lansate de noii jucători grupul OMV, proprietarul OMV Petrom. Reprezentanții acestuia anunțau, acum aproape un an, că vor reduce până în 2015 numărul de benzinării, atât din România, cât şi din alte ţări, dar nu se vor retrage total de pe niciuna din piețe. Decizia vine ca urmare a noii strategii a grupului, valabilă până în 2021, potrivit căreia vor fi vândute active de circa un miliard de euro din zona rafinare și marketing. Zvonuri din piață spun că este posibil ca o parte din benzinăriile ce ar urma să fie înstrăinate de austrieci ar putea fi cumpărate de nou-veniți, scurtându-le astfel acestora drumul spre crearea unor rețele consistente.

O piață ascultătoare

Bătălia între vechii jucători și cei proaspăt intrați pe piață are o miză de cel puțin 7,5 miliarde de euro. Atât a reprezentat, conform calculelor Capital, valoarea totală a carburanților auto vânduți în România în 2012. Este adevărat că o bună parte din această sumă pleacă din conturile benzinarilor. Cam un miliard și jumătate de euro încasează statul sub formă de TVA și aproape două miliarde de euro ajung tot la bugetul public, sub formă de accize. În 2012, acestea au reprezentat 8,4 miliarde de lei, cu 6,5% mai mult decât suma strânsă în 2011. Creșterea a fost datorată aproape în exclusivitate proprietarilor de vehicule cu motoare Diesel, care au scos mai mulți bani din buzunar după ce acciza la motorină a crescut cu aproape 5% la începutul anului.

De fiecare dată când prețul carburanților atingea un nou maxim istoric, existau voci în piață care prognozau scăderea accentuată a traficului auto și, în consecință, a afacerilor din domeniu. Deși au avut loc unele reduceri ale cererii și chiar tentative de boicotare a benzinăriilor, impactul scumpirilor nu a fost niciodată până în prezent semnificativ, iar veniturile și profiturile producătorilor și distribuitorilor de combustibili auto au continuat să crească. Ceea ce reprezintă, cel mai probabil, unul dintre factorii care stimulează noi investiții într-o piață ce părea, la un moment dat, aproape de saturare.


1,95 miliarde de euro
a încasat bugetul de stat anul trecut din accizele care sunt incluse în prețul carburanților auto

5,5 mld. litri de carburanți s-au vândut în 2012 în România, din care 1,8 mld. litri de benzină și 3,7 mld. litri de motorină

"Acest articol a apărut în ediţia print numărul 39 a revistei Capital din săptămâna 30 septembrie – 6 octombrie 2013"