Ferrovial şi partenerii săi au cumpărat BAA acum şase ani, pentru 4,3 miliarde lire sterline plătite în capital, şi au derulat de atunci investiţii de 500 milioane lire la companie. Grupul spaniol are de încasat în acest an dividende de 240 milioane lire (aproximativ 300 milioane euro) de la BAA, astfel că investiţiile totale de capital la compania britanică totalizează aproximativ 4,5 miliarde lire (5,7 miliarde euro). Valoarea de piaţă presupusă de tranzacţia cu fondul suveran din Qatar este similară sumei rezultate din acest calcul.

Asemănarea celor două sume maschează însă declinul profond al afacerilor BAA în primii trei ani de când se află în portofoliul Ferrovial, marcaţi de scăderea puternică a traficului în aerogările operate de companie din cauza crizei financiare mondiale, notează FT. "Din 2006 până acum au creat zero valoare, iar ceea ce astăzi pare o ieşire grozavă se datorează numai faptului că acum trei ani erau pe minus", comentează un analist financiar londonez. Ferrovial şi-a redus în ultimii ani participaţia la BAA la numai 49% şi a anunţat vineri că va vinde încă 10%. Alţi doi parteneri care au participat la achiziţia din 2006, Britannia Airport Partners şi GIC Singapore, vor vinde către Qatar câte 5% din BAA. Fondul suveran al emiratului va controla astfel 20% din acţiunile companiei.

Operatorul de aeroporturi avea la sfârşitul lunii iunie o datorie netă de 11 miliarde lire sterline (14 miliarde euro). Ferrovial a precizat că nu are intenţia să iasă din acţionariatul BAA, dar nu a exclus că ar putea să renunţe la o parte acţiuni. Grupul spaniol va deţine 39% din BAA după finalizarea tranzacţiei cu Qatarul.

Qatar Investment Authority, compania mamă a Qatar Holding, s-a poziţionat recent ca un important investitor în infrastructură şi a cumpărat acţiuni la gigantul minier Xstrata şi grupul petrolier Shell. Pe lângă Heathrow, BAA mai deţine aeroporturile de la Glasgow, Aberdeen, Southampton şi Stansted şi a vândut aerogările Gatwick şi Edinburgh după preluarea de către Ferrovial, pentru a obţine aprobarea autorităţilor pentru concurenţă. Compania are un proces cu autorităţile pentru aeroportul Stansted, după ce Comisia Concurenţei din Marea Britanie a dispus vânzarea unităţii.

Sursa: mediafax.ro