La dimensiunea campaniei de promovare premergatoare lansarii (vezi si abundenta de articole de presa mai mult sau mai putin justificate), la bugetul cheltuit (dupa estimarile noastre aproximativ doua milioane de dolari), ne-am fi asteptat la „o rupere de ratinguri”, chiar din primele doua saptamani de difuzare. Varianta romaneasca a lui Big Brother a avut parte si de un mic (mare?) ghinion. In prima saptamana dupa lansare, tocmai cand isi facea loc in sondajele de audienta, a inceput razboiul din Irak. Cele 12 editii ale programului Big Brother – Fratele cel Mare (orele 19,30 – 20, 30) din intervalul 17 – 29 martie au obtinut in mediul urban (populatie in varsta de peste 14 ani) o audienta medie de 5,3%, conform masuratorilor CSOP. Programele concurente de pe Pro TV, Antena 1 si TV Romania 1 au avut o medie mai buna in acelasi interval. Pe aceasta „fotografie”, Big Brother-ul din prime-time pare sa fi avut statutul unui program alternativ (daca te plictisesc stirile concurentei, treci pe Prima TV!), si nu unul cu anvergura de lider. (Un joc imaginativ: ce audienta ar fi inregistrat Big Brother daca ar fi fost pe Pro TV si Antena 1, doua branduri mai puternice decat Prima TV? Cu siguranta ca in castigarea punctelor de audienta conteaza si forta televiziunii pe care se difuzeaza emisiunea.)
Nu-i mai putin adevarat ca intervalul 19,30 – 20,30 este comparabil cu ostilitatile de pe „frontul din Irak”, iar cele 5,3 puncte sunt meritorii pentru un nou program. (Prima parte a lui Big Brother – Fratele cel Mare are de luptat cu audientele buletinelor sportive si meteo ale concurentei, apoi, in a doua parte, cu filmele artistice si productiile proprii de pe aceleasi canale.) A fost cea mai buna ora de difuzare pentru Big Brother in prime-time? Razvan Enache, director de programe la Prima TV, declara ca ora de difuzare a fost aleasa in urma studiilor de cercetare premergatoare lansarii. „Nici nu ne asteptam la audiente mari pentru inceput. Audienta programului va incepe sa creasca pe masura ce ne vom apropia de show-ul final, iar audienta acestuia va atinge apogeul”, pronosticheaza Razvan Enache.
Conform producatorilor, publicul-tinta al show-ului este format din telespectatori din mediul urban, cu varste cuprinse intre 15 si 44 de ani. Pe acest target, programul Big Brother – Fratele cel Mare a inregistrat o audienta medie de 6,1%, reprezentand 319 mii telespectatori pe minut, in intervalul 17 – 29 martie. Pe 29 martie, de exemplu, emisiunea a obtinut 7,2 puncte de audienta, depasind audienta concurentei (4,4% pe Pro TV, 5% pe Antena 1 si 6,8% pe TV Romania 1). Tendinta de crestere a audientei pe acest segment de varsta este vizibil crescatoare.
Programul Salut! Big Brother (orele 23,30 – 00,35) a inregistrat o audienta de 2,9% in perioada amintita (persoane de peste 4 ani din mediul urban), cifra comparabila cu audientele posturilor concurente. Pe targetul 15 – 44 ani insa, programul a avut 3,8 puncte. Asta in timp ce Pro TV a inregistrat 3,2%, Antena 1, 2,5%, TV Romania, 1,2%.
Despre audienta la Camera Secretelor (orele 16,50) nu se poate spune decat ca aceasta a fost de 1,9%, (all, urban), respectiv 2,5% pe publicul-tinta, ca este competitiva cu a celorlalte posturi, mai putin Pro TV, care se pregateste la acea ora sa difuzeze stirile de la ora 17 cu morti, raniti, violatori si accidente de pe cuprinsul patriei…
Recorduri de audienta pare sa anunte Big Brother-Decizia, difuzat duminica, in prime-time. Cele trei editii din perioada analizata au inregistrat o audienta medie de 8,6%. In schimb, pe targetul 15 – 44 de ani, ratingul editiei din ultima duminica a lunii martie a inregistrat 12,3 puncte!
Cine se uita la Big Brother-ul din prime-time? In mediul urban, populatie cu varsta de peste 4 ani, se constata ca majoritari sunt telespectatorii cu venituri mici si medii, cu educatie primara si medie si cu varste cuprinse intre 35 si 54 de ani! Majoritari sunt barbatii, spun sondajele CSOP. Pe targetul vizat 15 – 44 de ani, programul amintit are un public majoritar cu venituri mici (53,9%) si medii (33,4%) si cu educatie primara (29,7%) si medie (55,1%). Telespectatorii cu venituri mari si educatie superioara nu servesc Fratele cel Mare.
In primele doua saptamani, in toate editiile Big Brother au fost difuzate 860 de reclame, cu o durata totala de 5,5 ore. Reclamele au fost comandate de nu mai putin de 64 de clienti publicitari.

Topul principalilor clienti publicitari pentru Big Brother

Client                Nr. insertii    Durata (sec.)
Procter&Gamble            85        2.706
Brau Union            69        1.342
Coca-Cola            46        1.055
Global Spirits            42        604
United Romanian Breweries    37        926
Colgate Palmolive        36        707
Artelecom            31        155
Orange                26        735
Kraft Foods Romania        22        343
Tonnic Product            18        115
Nestle Romania            18        510

Te-ar putea interesa și: