D.P. are o mica patiserie in zona Pipera. Pentru ca voia sa isi dezvolte firma, a facut un proiect de urbanism pentru o noua constructie. La incheierea anului fiscal, habar nu avea cum trebuie inregistrata cheltuiala respectiva in contabilitate. Intra pe regimul investitiilor pentru care nu se datoreaza impozit? Sau nu? Mai era o saptamana pana la depunerea bilantului, dar nimeni nu putea sa ii dea un raspuns sigur. Nu pentru ca specialistii contabili nu ar fi intors pe toate fetele Ordonanta nr. 24/2001 privind impunerea microintreprinderilor si ordinele care i-a urmat. Motivul e mult mai simplu: actele publicate oficial sunt vagi si interpretabile.
Reamintim ca, in septembrie anul trecut, Ordonanta nr. 24/2001 a introdus impozitul de 1,5% pentru microintreprinderi (firme cu maximum noua angajati si pana la 100.000 euro, venituri).
Ministerul Finantelor a fost tras de maneca in Parlament cu privire la neclaritatea Ordonantei. La interpelare, in locul ministrului a raspuns Maria Manolescu, secretar de stat: „Ordonanta nr.24 privind impunerea microintreprinderilor a fost promovata de Guvern cu scopul de a sustine si a incuraja infiintarea si dezvoltarea microintreprinderilor. Conform datelor din bilanturile contabile depuse la 31 decembrie 2000, numarul de beneficiari se ridica la 240.000 de intreprinderi”.
Ordonanta este neclara de la primul paragraf, cel care face referire la conditiile pe baza carora o firma este sau nu microintreprindere. Veniturile vor fi de pana la 100.000 de euro, la 31 decembrie anul precedent. Ce fel de venituri se iau in considerare? Pe langa incasarile propriu-zise pe marfa sau servicii, o firma inregistreaza in contabilitate o serie de alte venituri: obtinute din dobanzi (venituri financiare), valoarea marfii depozitate (stocuri) sau a provizioanelor (sume puse deoparte pentru cazuri cand clientii intarzie sa plateasca sau nu platesc).
Daca fiscul interpreteaza altfel aceasta conditie, e de rau: firmei ii va fi recalculat impozitul la profit (25%), si nu 1,5% la venituri. Evident, cu penalizarile si amenda de rigoare. Ce importanta are ca ordonanta nu preciza conditiile: fiscul are regulile sale (interne!), trebuie sa le respecte. Fara sa raspunda public la nenumaratele intrebari, Ministerul a emis norme numai pentru uz intern. In multe puncte, acestea rastalmacesc ordonanta.
„Pastrarea secretului este o forma voalata de coruptie. Cei care dau reglementarile secrete stiu ca se poate specula interpretarea legii si ca informatiile cu privire la cum interpreteaza fiscul legea costa scump”, spune Nicolae Grigorescu, expert contabil, proprietar al firmei de specialitate Grini Expert.
Cand vor recalcula datoriile catre fisc, inspectorii se vor ghida dupa normele de la minister, secrete pentru publicul larg. La fel cand vor calcula penalizarile si amenzile.
„Nu este normal sa existe norme care sa nu fie facute publice. Dar povestea nu este noua.
Directiile fiscale si-au facut un obicei din a lucra si de a face controale dupa norme interne, la care publicul nu are acces”, spune Carmen Chicos, expert contabil.
Este important de spus ca fiscul are datoria sa verifice daca impozitul a fost calculat corect. In cazul in care exista diferente, acestea devin datorii care acumuleaza penalizari din ziua in care a fost scadenta respectivului impozit. In felul acesta, cu cat sunt mai vagi, cu atat reglementarile fiscale sunt mai eficiente pentru fisc. La penalizari se adauga amenzile, stabilite de la caz la caz. Inspectorii primesc stimulente consistente, care ajung la 20 de milioane de lei/luna, daca isi fac planul la amenzi.
Inspectorii marunti nu stiu nici ei foarte clar ce au de facut. „Norme interne nu sunt numai in cazul microintreprinderilor, ci aproape la fiecare act privitor la legislatia fiscala. De multe ori, nici noi nu stim cum trebuie sa le aplicam. De exemplu, la Legea nr. 189/2001, care reducea impozitul aferent anului fiscal 2001 la jumatate, faceam coada sa ii intrebam pe sefii nostri de cand aplicam reducerea: de la inceputul anului, pentru ca legea facea referire la intregul an fiscal, sau de la data intrarii in vigoare a acesteia”, declara V.B., inspector fiscal in Directia Generala a Finantelor Publice Bucuresti.
Practic, toata legislatia fiscala neclara este reglementata neoficial de minister si tinuta secreta de directiile din tara.    

Intrebari de 1.000 de dolari

Pe piata neagra, informatiile iesite din Ministerul Finantelor cu privire la legislatia fiscala sunt cotate la sume ce ating 1.000 de dolari. De regula, acestea nu se vand insa pe bani, cat pe servicii. Sabotam vanzarile la negru prin publicarea normelor tinute secrete de Directiile fiscale si Minister. Iata indicatiile MFP, semnate de Maria Manolescu, secretar de stat.

1. „Pentru indeplinirea conditiei de 100.000 euro, pentru incadrarea in categoria microintreprinderilor se iau in calcul toate veniturile?”
„Se vor lua in calcul acele venituri care sunt folosite la determinarea bazei de impozitare, si anume veniturile evidentiate in creditul conturilor din clasa a 7-a „Conturi de venituri”, cu exceptia celor inregistrate in conturile 711, 722, „Venituri din productia de imobilizari corporale”, „Venituri din productia stocata”, si 781, „Venituri din provizioane privind activitatea de exploatare”.
2. O alta problema a fost dovada numarului angajatilor. O serie de firme au lucrat pana la 31 decembrie 2000 fara sa aiba angajati cu contract de munca. Acestea se incadreaza in categoria microintreprinderilor? Raspunsul MFP: Da, „in categoria microintreprinderilor sunt incadrati si contribuabilii care nu au nici un salariat angajat cu contract de munca”.
3. „Persoanele juridice care nu au desfasurat activitate in anul 2000 in ce categorie se incadreaza in anul urmator (2001)?”
Raspunsul MFP: acestea „se incadreaza in categoria microintreprinderilor”.
4. Exportatorii au avut mari probleme in aplicarea legii. Iata cateva dintre clarificarile secrete: „In categoria microintreprinderilor nu intra societatile care desfasoara activitate exclusiva de import-export de marfuri (comert exterior) pe cont propriu.”
„Societatile de import/export care desfasoara exclusiv, respectiv in proportie de 100%, activitate de comert exterior, sunt platitoare de impozit pe profit, potrivit Ordonantei Guvernului nr. 74/1994, republicata.”