În primăvara anului trecut, după o vizită efectuată în China, primarul general promitea că lucrările la autostrada suspendată vor începe în toamna aceluiaşi an, iar primul tronson va fi gata în cel mult 18 luni. De atunci şi până în prezent, proiectul a rămas în aer, primarul nereuşind să-şi respecte promisiunile din primul mandat. La sfârşitul lunii august, edilul-şef a reuşit, ajutat de consilierii USL, să avizeze cel mai costisitor proiect al României.
Autostrada va fi construită mai mult la nivelul solului şi subteran decât „suspendată“ şi are cel mai mare cost pe kilometru. Cu o lungime de doar 13,15 kilometri, autostrada va costa 1,6 miliarde de euro. Cum s-a ajuns la acest preţ? Potrivit EVZ, costul estimat a fost majorat cu aproape 800 milioane de euro peste noapte. Acest lucru se întâmpla în luna februarie a acestui an. Astfel, în şedinţa Consiliului General din data de 24 februarie, chiar şeful Direcţiei de Infrastructură din cadrul Municipalităţii, Mădălin Dumitru, a recunoscut că a pus pe hârtie preţul drumului expres înainte cu o noapte. Când a fost întrebat, în cadrul aceleiaşi şedinţe, cum s-a ajuns ca autostrada să coste cu 800 de milioane de euro mai mult, Oprescu a replicat: „Ne legăm de chiţibuşuri“. Cert este că 13,15 km vor costa 1,6 miliarde de euro.

„Suspendata“, de cinci ori mai scumpă decât autostrada Bechtel
Fostul ministru al transporturilor Anca Boagiu a dezvăluit în toamna anului trecut, după ce a reuşit să renegocieze cel mai păgubos contract al statului român, construcţia Autostrăzii Transilvania de către americanii de la Bechtel, că preţul pe kilometru a ajuns la 16 milioane de euro, iar dacă la aceste costuri de construcţie se adăugau exproprierile şi alte costuri imprevizibile, preţul ajungea şi la 25 milioane de euro/km. Dacă e să comparăm proiectul mult visat de edilul-şef al Capitalei cu autostrada Braşov-Borş, observăm că preţul pe km al autostrăzii „suspendate“ este de cinci ori mai mare.  Mai multe ţări se plâng că autostrăzile lor sunt cele mai scumpe. De exemplu, o porţiune dintr-o autostradă din Muntenegru va depăși 20 de milioane de euro/km. Un cost exorbitant se pare că va avea porţiunea de şapte kilometri dintre Delft şi Rotterdam, în Olanda, care ar putea costa în total 700 de milioane de euro.
Acest drum trece prin ultimul mare spaţiu verde dintre Haga şi Rotterdam şi, în plus, există riscul ca şoseaua să se scufunde treptat, din cauza solului. În Slovenia, pe autostrada A2, pe o porţiune de 4,5 kilometri s-a ajuns la un preţ de 55 de milioane de euro/km. Un tunel prin munte a costat 100 de milioane de euro/km.
Potrivit proiectului de hotărâre propus de Oprescu, costurile vor fi distribuite şi ar urma să fie asigurate din finanţări private din China, Rusia şi Coreea. Investiţia privată va fi recuperată dintr-o taxă de drum, care ar putea costa între 18 şi 21 euro pe an. În acelaşi timp, guvernul Ponta a tăiat fonduri de 300 de milioane de euro de la Ministerul Transporturilor, aproape jumătate fiind din resursele alocate infrastructurii rutiere. Unul din proiectele care va intra în stand by este modernizarea Centurii Capitalei, fondurile fiind diminuate de aproape de 16 ori, de la circa 48 mil. euro la mai puţin de 3 mil. euro.

Promisiuni neonorate

Pasaj Mihai Bravu Primarul general promitea finalizarea lucrărilor în primele luni din 2012: Stadiul actual – 25%

Pasaj pIaţa presei libere 18,2 milioane de euro. Lucrările nu au început, întrucât proiectul nu a primit încă PUZ-ul

Parcare Charles de Gaulle Lu­crări­le trebuia să înceapă în vara anului trecut. Nici acum nu are toate avizele

Bd. uranus S-a inagurat doar o mică parte, proiectul are întârzieri de peste un an