În perioada de referinţă, exporturile în ţările membre UE au înregistrat o creştere de 3,6% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut, în timp ce exporturile în zona extra comunitară şi-au menţinut trendul de creştere ca şi în anul 2012, în această perioadă înregistrând 20,6%.

Potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică, exporturile FOB ale României după primele două luni ale anului 2013 au fost de 7574,8 milioane de euro.

Importurile au înregistrat o creştere de 1,3% în perioada 1.01. – 28.02.2013 faţă de perioada similară a anului trecut, cifrându-se la 8083,2 milioane de euro. Comparativ cu luna precedentă, importurile pe luna februarie au crescut cu 2%.

Deficitul comercial după primele două luni ale anului 2013 este de 508,4 milioane euro, mai redus cu 461,1 milioane euro decât cel înregistrat în aceeaşi perioadă a anului 2012.

 
Caracteristicile exporturilor în luna februarie 2013

Structura exporturilor prezintă o îmbunătăţire constantă, ponderea produselor industriei constructoare de maşini şi echipamente de transport fiind de 42,4 %. Din totalul exporturilor româneşti, 76,4 % reprezintă produsele manufacturate. Orientarea geografică se menţine spre ţările Uniunii Europene, 70,7 % din totalul exporturilor îndreptându-se către aceste state.
O serie de ţări au înregistrat o creştere de peste 40% a exporturilor: Algeria (59,3%), Arabia Saudita (61,6%), Thailanda (95,5%), Columbia (55,1%).

Alte ţări care au înregistrat creşteri ale exporturilor româneşti sunt:

–          SUA – creştere cu 6,9 % (componente auto, îngrăşăminte produse chimice);

–          Brazilia – creştere cu peste 36.3% (autoturisme şi componente auto,      material rulant, echipament petrolier);

–          Mexic – creştere cu peste 60,5 % (anvelope, covoare,  produse siderurgice diverse, instrumente optice, accesorii auto);

–          Federaţia Rusa – creştere cu 42,8%

–          Ucraina – creştere a exporturilor de peste 10,6% (produse minerale, maşini şi echipamente electrice, autoturisme şi componente auto);

–          Turcia – creştere a exporturilor cu 27,4%;

–          Norvegia – creştere a exporturilor cu 136,5%.

                                                           
Situaţia exportului de mărfuri româneşti reflectă, încă din primele luni ale anului, posibilităţile de creştere pentru anul 2013, existând un potenţial real de valorificare a acordurilor de parteneriat strategic cu Turcia şi SUA, respectiv parteneriatul privilegiat cu China, care vor permite deschiderea exporturilor Românie către firmele din aceste ţări într-un ritm accelerat.

Principalele produse care constituie baza exporturilor româneşti sunt: părţi şi componente pentru autovehicule (9,7% din exporturile româneşti, cu o creştere de 35,5% faţă de aceeaşi perioadă din 2012), fire, cabluri, conductori electrici izolaţi (1,4% din exporturile româneşti, cu o creştere de 4,15% faţă de aceeaşi perioadă din 2012), autoturisme şi alte autovehicule (6,5% din exporturile româneşti, cu o creştere de 52,6% faţă de aceeaşi perioadă din 2012, anvelope din cauciuc (1,8% din exporturile româneşti, cu o creşetere de 33,9% faţă de aceeaşi perioadă din 2012), părţi destinate exclusiv sau în principal motoarelor (1,1% din exporturile româneşti, cu o creştere de 48,2% faţă de aceeaşi perioadă din 2012).

Cea mai mare parte a acestor produse au o valoare adăugată ridicată, fiind realizate în sectoare de activitate coordonate de Ministerul Economiei.