Lumea se schimbă rapid, iar comunitatea exportatoare ro­mânească a rămas uşor în urmă la nivel de asociere și reprezentare, nu mai are o „voce“ cu intensitate care să-i susțină poziția în dialogul cu autoritățile în chestiuni care o privesc. Este opinia împărtășită de o parte din exportatori, acea parte care a decis că lucrurile trebuie să evolueze și a acționat în consecință: s-a implicat în înființarea unei noi structuri de reprezentare: Asociația Română a Exportatorilor – AREX.

Asociaţia a fost înfiinţată anul acesta, are în prezent 73 de membri și este deschisă oricărei companii exportatoare, calitatea de membru neimplicând o contribuție financiară. Printre fondatori se numără exportatori de notorietate precum Alro, Grup Servicii Petroliere, Adrem Invest, Astra Vagoane Călători sau Romcab.

„Orice companie care vrea să existe are nevoie de investiții, iar acest principiu economic este valabil și pentru comunitatea exportatoare locală, care, dacă vrea să existe, trebuie să investească în ea. În ultimii ani, investițiile în această direcție au scăzut în intensitate, și exportatorii consideră că se confruntă cu un gap la nivel de asociere și reprezentare. De aceea au decis să se alăture AREX care reprezintă o alternativă pentru exportatorii care vor să se conecteze rapid la piețe și la informații pentru că pune accentul pe networking și pe transfer de know-how de la exporatorii cu vechime către cei care își doresc o prezență externă mai consistentă“, a spus Traian Halalai, preşedintele AREX și, în același timp, președinte al EximBank – unul dintre susținătorii proiectului și membru fondator al AREX.

El spune că exportatorii au nevoie mai mult ca oricând să fie susținuți prin toate mijloacele pentru a putea face faţă provocărilor de pe pieţele externe. „Este nevoie de o voce puternică în dialogul cu autoritățile pentru că, în lipsa unui partener viabil de dialog, conectat la piaţa reală, care să aducă un input autorizat, structurile  administrative nu vor putea acţiona în cel mai eficient mod pentru susţinerea exportatorilor. De aceea, am transmis autorităţilor faptul că AREX îşi doreşte să se implice şi să fie un partener în procesul de rescriere a legislaţiei de export şi de modernizare a organismelor cu atribuţii în domeniu, astfel încât să ne consolidăm prezența pe piețele externe“, a mai spus Halalai.

El a punctat că lucrul în echipă este cuvântul de ordine în AREX, iar, pentru a avea rezultatele așteptate, fiecare membru trebuie să se implice și să aibă un aport. 

„În calitate de președinte al EximBank vă pot spune că suntem deciși ca implicarea noastră să fie maximă, astfel încât AREX să devină încă un canal prin care banca va pune în aplicare rolul pe care este obligată să îl îndeplinească în conformitate cu statutul său – de susținător al mediului de afaceri românesc şi al tranzacţiilor internaţionale. Sprijinul nostru se poate concretiza atât prin prisma instrumentelor financiare specifice – finanțări, garanții și asigurări –, cât și prin furnizarea de informații relevante de business – precum informări privind proiecte guvernamentale din zone mai puţin tradiţionale pentru exportatorii români, ca Africa, America Latină, Orientul Mijlociu – sau prin facilitarea relaţiei de business cu potenţiali parteneri externi prin prisma parteneriatelor pe care banca le are încheiate cu instituții financiare omoloage“, a mai spus Halalai.

El a adăugat că, prin instrumentele sale specifice, pe parcursul anului 2013 EximBank a susţinut realizarea de proiecte de export de peste 800 mil. euro, dintre care 55% reprezintă proiecte de export realizate de către IMM. „Aş vrea să punctez faptul că activitatea EximBank se derulează în condițiile în care peste 70% din exportul României este realizat de companii cu capital majoritar străin, susținute financiar de companiile-mamă, care nu apelează la produse de finanțare sau garantare locale, iar sprijinul EximBank merge către susținerea exclusivă a antreprenorilor locali“, a explicat Halalai.

Orice companie care vrea să existe are nevoie de investiții, iar acest principiu economic este valabil și pentru comunitatea exportatoare locală, care, dacă vrea să existe, trebuie să investească în ea.
Traian Halalai, președintele Asociației Române a Exportatorilor – AREX

 

Ce oferă AREX

acces la informații cu privire la oportunitățile de afaceri din afara României;

facilitarea participării la evenimente de business internaționale și/sau misiuni economice oficiale;

acces la materiale de informare și analiză/studii de piață;

crearea unui cadru pentru dezvoltarea de rețele de afaceri (networking) și de comunicare.