Tranzacțiile pe carduri i-au alarmat pe clienți

Pe 26 mai 2025, un client BRD ne-a transmis că a observat în aplicația bancară mai multe tranzacții mici, apărute succesiv pe cardul său în lei, fără o descriere clară despre ce reprezintă de fapt.

Neștiind de unde provin și temându-se că datele cardului bancar i-au fost compromise, acesta a contactat serviciul de relații cu clienții al bănci pentru blocarea cardului. Aici a aflat că tranzacțiile au fost realizate chiar de bancă, în scopul recuperării unui comision restant pentru un alt cont în valută.

Anterior, clientul primise o notificare prin e-mail cu privire la existența unei datorii, însă mesajul nu menționa faptul că va avea loc o debitare automată a altui cont sau că suma respectivă va fi retrasă în tranșe mici, asemănătoare „card testing”.

BRD a implementat noi proceduri automate

Într-un răspuns oficial transmis publicației Capital, BRD – Groupe Société Générale a confirmat că situația este legată de o actualizare recentă a sistemului informatic, care a activat automat o funcționalitate de recuperare a sumelor restante din orice cont al clientului cu sold disponibil, deținut la bancă.

„Pentru o parte din clienții noștri persoane fizice a fost activată o funcționalitate care permite debitarea automată a sumelor restante din alte conturi cu sold disponibil, deținute la BRD. Măsura vine în sprijinul clienților în sensul în care ajută la evitarea acumulării de datorii din comisioane restante, evită acumularea de dobânzi penalizatoare în cazul întârzierii la plata ratelor de credit și reduce timpul petrecut de clienți în administrarea operațională a conturilor și produselor lor financiare”, au transmis reprezentanții băncii.

Reprezentanții BRD afirmă că acest mecanism este deja prevăzut în Condițiile Generale Bancare, semnate la începutul relației contractuale. Potrivit băncii, clienții își exprimă acordul ca orice sumă restantă să fie recuperată de pe oricare dintre conturile deținute – curente, de economii sau de depozit. Aceeași formulare apare și în contractele de credit.

SURSA FOTO: Capital

Debitările automate vor deveni o rutină zilnică

Începând cu luna mai, debitările automate vor deveni o rutină zilnică prin noul sistem implementat, mai precizează instituția bancară. Astfel, clienții nu vor mai putea acumula datorii nedorite în cazul în care există resurse în alte conturi deținute de ei la BRD.

„Vor fi notificați prin intermediul situației conturilor vizibile în timp real în aplicația mobila YOU și/sau prin alerte sonore recepționate în timp real la debitarea oricărui cont deținut de către client, atâta timp cât serviciile de mesagerie sonoră sunt activate”, mai menționează sursa citată.

Cum rămâne cu suspiciunile privind o posibilă fraudă?

Totuși, în privința retragerilor efectuate în tranșe mici, tocmai cele care au generat și percepția unei tentative de fraudă în situația de față, BRD invocă „constrângeri tehnice, inclusiv de ordin contabil”, fără a detalia în ce constă acestea sau dacă vor fi corectate.

BRD susține că intenția a fost de a proteja clientul de acumularea de datorii, deși zecile de tranzacții puteau fi confundate cu tentative de fraudă. Aceste tranzacții nu au avut o descriere clară, din care clientul să recunoască că, de fapt, este vorba doar de o simplă plată de comision.

Ni se transmite că a fost doar o „constrângere tehnică”, fără o asumare a efectului indus (panică, eventuală blocare a cardului, timp pierdut în interacțiunea cu serviciul relații clienți etc.) sau a unor măsuri privind o mai bună comunicare pe viitor pentru a evita astfel de situații.

Banca recunoaște însă că procedura poate fi percepută ca venind „pe neașteptate”, mai ales în cazurile unde nu fuseseră plătite costuri de administrare timp de mai multe luni.

„Înțelegem că această procedură a venit pe neașteptate, mai ales în cazul unor conturi pentru care costurile de administrare nu fuseseră plătite timp de mai multe luni, dar asigurăm că intenția noastră nu a fost aceea de a crea vreun disconfort. În legătură cu modalitatea tehnică de încasare a comisioanelor, în mai multe plăți de valoare mică, aceasta este legată de anumite constrângeri tehnice, inclusiv de ordin contabil”, au explicat reprezentanții BRD.

În mesajul transmis redacției, BRD adaugă că „regretăm eventualele neplăceri create prin implementarea acestor upgrade-uri tehnice și rămânem alături de clienți pentru a le răspunde la întrebări, a-i asista și consilia”.