milioane de dolari statului roman, asa cum anuntau bombastic oficialitatile la data constituirii societatii mixte. Pana in prezent, acest joint-venture a incheiat o „colaborare” cu IAR in valoare de aproximativ trei milioane de dolari, are 50 de angajati si a incheiat reparatia capitala a celui de-al patrulea elicopter. In plus, Eurocopter Romania nu are trecut in documentele oficiale ca obiect de activitate si productia, asa cum se spusese la infiintare, ci doar repararea elicopterelor. Asa cum reiese din acordul semnat de cele doua parti, aportul Eurocopter la constituirea societatii mixte a constat in licente, know-how si mijloace de productie, in vreme ce IAR a venit cu dreptul de folosinta exclusiva a terenului si a cladirilor implicate in procesul de productie, cu dreptul de folosinta exclusiva a utilitatilor si mijloacelor de productie, cu licente, mana de lucru etc. In plus, acordul stabilea ca pietele pe care poate patrunde IAR sunt cele din Balcani – Bulgaria, Serbia, unde oricum firma romaneasca este cunoscuta si apreciata si nu are nevoie de numele Eurocopter ca sa poata penetra. si cu toate acestea, directorul IAR Ghimbav, Ion Georgescu, sustine ca infiintarea societatii mixte era necesara, ferindu-se, insa, sa ne precizeze in ce masura dezideratele s-au verificat sau pot deveni realitate. „Europa va deveni unita. Daca nu esti in relatii foarte bune cu cel mai mare producator de elicoptere din lume, care face parte din EADS (European Aeronautic Defence and Space Company), se pune problema cum vei intra pe piata. Asa, Eurocopter Romania este o subsidiara a EADS”, a explicat directorul IAR si presedintele Consiliului de Administratie al Eurocopter Romania.De un an incoace, cele doua parti poarta discutii aprinse despre ceea ce inseamna montaj si de unde incepe acesta, domeniu de activitate care apartine Eurocopter Romania. „Partenerii” incearca sa traga fiecare spuza pe turta proprie, Eurocopter dorind ca montajul sa inceapa de la piesele simple, in vreme ce IAR vrea ca montajul sa inceapa de la vopsirea finala! In afara de sediul „central”, aflat vis-a-vis de intrarea in IAR, Eurocopter Romania mai detine cateva hale de productie, care sunt goale, dar tinute sub cheie. In schimb, despre IAR Brasov se poate spune ca lucreaza la capacitate, avand de onorat contracte cu armata, pentru care va livra pana la finele anului 25 de elicoptere, cu Emiratele Arabe Unite, pentru care urmeaza sa faca doar anul viitor opt livrari. „Anul acesta trebuie sa finalizam prototipul pentru Emirate, care va fi o varianta foarte moderna, cu echipamente de noua generatie, ce va schimba destinatia elicopterelor din aparate de transport in elicoptere de „search and rescue” pentru operatiuni pe mare si desert”, ne-a mai spus Ion Georgescu.Pana in luna iulie, IAR Ghimbav va fi divizat in trei entitati, care vor „crea conditiile privatizarii societatii”, dupa cum a aratat Georgescu: IAR, care va prelua 80% din ce inseamna acum IAR Ghimbav si va fi specializata in elicoptere, o firma de constructii spatiale, pentru fabricarea de planoare, motoplanoare si avioane usoare, si Top Therm, o societate specializata in fabricarea de ferestre si profile PVC. Societatea de constructii spatiale lucreaza deja la un proiect de realizare a unui avion usor cu firma Liberty Aerospace, din America, firma romaneasca lucrand la aripa si suprafata de comanda pentru 1.500 de aparate.Principalele probleme cu care se confrunta IAR sunt lipsa banilor si media ridicata de varsta a muncitorilor. „Avem 41.600 miliarde de lei datorie la stat, pentru care avem o esalonare. In ceea ce priveste muncitorii, noi nu putem sustine financiar un angajat nou si, ca atare, ne lipsesc oamenii tineri. Nu poti face productie de tehnica inalta cu oameni in varsta”, mai spune Georgescu. In plus, un muncitor in varsta, care lucreaza cu piese de mai multe mii de dolari, primeste cel mult 11 milioane de lei.La intrarea in IAR, exista o pancarda care avertizeaza ca este interzisa stationarea autovehiculelor. Sub panou, stau parcate mai multe biciclete apartinand angajatilor IAR, carora li se pare mai rentabil sa circule „ecologic” decat motorizat, abonamentele pe autobuz costandu-i destul de scump. Suba Arpad, liderul sindicalistilor din IAR, ne-a precizat ca problema salariatilor ar putea deveni destul de mare in anii urmatori,intrucat la societate nu au mai fost angajati de multa vreme absolventi ai facultatilor de specialitate. Ca picanterie, putem aminti aici ca, pentru anul acesta, Ministerul Economiei, caruia ii este subordonat IAR, a aprobat infiintarea a 200 de posturi, pentru fotbalistii din echipele sponsorizate de unitatile „industriale”.

Din 360 de milioane de dolari „subventie” oferita de stat firmelor din industria de aparare, IAR a primit aproximativ 20 de milioane de dolari.
· 120 de miliarde de lei – acesta a fost profitul inregistrat de IAR in 2003
· 11 milioane de lei – atat reprezinta un salariu mediu in unitate
· IAR 32 – acesta este numele primului tractor din tara, produs la IAR
· 527 – numarul de elicoptere Alouette si Puma produse la IAR
· EC135 – tipul de elicopter pentru care spera ca va avea comenzi de la stat
· 4.200 – atati angajati avea IAR in 1990
· Inca din 1925, la Brasov fiinteaza o platforma de productie de avioane dupa licente straine
· IAR se infiinteaza in 1968, ca societate specializata in fabricarea de elicoptere, planoare si motoplanoare
· Dupa venirea rusilor, IAR este jefuit si devine din constructor de elicoptere, constructor de tractoare, aici fiind realizat tractorul IAR 32.