Rafturile magazinelor româneşti sunt pline de produse din străinătate în detrimentul celor locale. Românii sunt nevoiți să cumpere tot mai puține produse autohtone pentru că retailerii le preferă pe cele din străinătate. Este una dintre plângerile fermierilor care au stat, luni, față în față cu noul ministru al agriculturii.

Producătorii români nu au unde să plaseze produsele

Mărfurile locale ajung cu greu pe rafturile supermarketurilor, iar românii sunt nevoiți să aleagă dintre mărfurile străine. Producătorii, în schimb, rămân cu marfa.

Semnalul a fost dat de către fermieri ministrului agriculturii. Criteriile supermarketurilor sunt greu de îndeplinit, spațiile de colectare și depozitare lipsesc, iar noi aducem de afară din ce în ce mai mult.

Anul trecut, diferența dintre importuri și exporturi de produse agroalimentare s-a dublat față de 2021.

„Dacă publicul larg nu va înțelege cât de important este acest sector și nu va fi alături de fermieri, vă dau o veste proastă: mâine va fi mai greu decât e astăzi și poimâine va fi și mai greu”, a spus Vlad Macovei, președinte Forța Fermierilor.

Problema pleacă în primul rând de la lipsa spațiilor de depozitare. Casa Unirea ar fi fost o soluție.

Ministrul Agriculturii anunță o schemă integrată

În toamna anului trecut, atunci când s-a redeschis, autoritățile promiteau opt centre regionale de colectare a produselor agricole.

Acolo, marfa ar fi urmat să fie depozitată, sortată și ambalată, iar mai apoi distribuită către supermarketuri.

„Spații de depozitare. Să avem unde să depozitam, să avem de unde să vindem pentru că doar așa putem scoate pe piață produse de calitate bună. Noi producem lapte de calitate, carne, produse de cea mai bună calitate”, a spus Mircea Dumitru, președinte Asociația de crescători vaci.

Acum, autoritățile vor să deschidă un număr aproape dublu de astfel de centre. „Vreau să salvez acest sector printr-o schemă integrată. Cele 15 centre de colectare în bazinele legumicole. Vor începe aceste centre.

Vor fi realizate de Casa Unirea și date în locație cooperativelor și membrilor în raza unităților unde vor fi amplasate”, a declarat Florin Barbu, Ministrul Agriculturii

Importanța listării produselor romanești în marile magazine vine și din perspectiva deficitului uriaș pe care România îl are în ceea ce privește produsele alimentare.

Deficitului comercial a depășit 5,6 miliarde de euro în sectorul de alimente în 2022, conform datelor de la INS.