Dacă economia ar fi un organism, sectorul transporturilor şi al logisticii ar reprezenta sistemul  vascular. În aceeaşi logică, dacă vasele de sânge funcţionează în parametri optimi, întregul organism este sănătos. Strâns legate de evoluţia majorităţii sectoarelor economice – fie că vorbim de construcţii şi agricultură, fie de exporturi şi importuri -, transporturile sunt un indicator foarte bun pentru mersul întregii economii. Care este diagnosticul în cazul pacientului România?
Datele Institutului Naţional de Statistică pentru primele trei trimestre ale anului trecut indică o creştere a sectorului de transport şi telecomunicaţii între 1% şi 2%, procente afectate puternic de stagnarea telecomunicaţiilor, un fenomen deja prezent pe piaţa românească de mai mulţi ani. Dincolo de aceste date, transporturile şi logistica din România, deşi nu au avut un an slab şi nici nu se conturează un asemenea an, suferă din cauza lipsei de predictibilitate – atât legislativă, cât şi a preţurilor combustibililor – şi a subdezvoltării infrastructurii. În lipsa unor date concrete cu privire la evoluţia acestei industrii pe ansamblu, relevante sunt cifrele din segmentul transportului rutier de mărfuri, ce are o proporţie covârşitoare în industrie, reprezentând circa 70% din total.

Anul revenirii vânzărilor
Din punctul de vedere al vânzărilor şi înmatriculărilor de autovehicule comerciale, 2011 a fost un an al creşterilor. Astfel, vânzările de vehicule comerciale noi au crescut cu 22%, până la 15.193 de unităţi, iar cel al înmatriculărilor cu 38,7%, până la 13.313 unităţi, conform datelor Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA). Trebuie însă precizat că cifrele brute sunt încă departe de vârful înregistrat în 2008 şi vin după doi ani, 2009 şi 2010, dezastruoşi, cu o scădere medie anuală de aproape 50%.
Rezultatul obţinut anul trecut este o redresare după problemele pieţei din 2008 şi 2009, iar 2012 se anunţă şi mai bun. Tot piaţa camioanelor ne va ajuta şi anul viitor. În acest segment am mizat pe vehicule destinate construcţiilor, în special cele de infrastructură, unde au fost făcute investiţii importante“, explică Michael Schmidt, preşedintele Automobile Bavaria Group şi a MHS Truck&Bus, importator MAN în România. Brandul MAN a avut, de altfel, şi cele mai bune vânzări anul trecut, cu 880 de camioane noi şi 430 de vehicule de ocazie, iar Schmidt se aşteaptă la o creştere de 20% în 2012. „Cred că şi în 2012 vom avea un trend pozitiv, cu creşteri de cel puţin 20%-30%“, ne declara Tord Holmstrom, managing director al reprezentanţelor Scania pentru România şi Bulgaria. „Creşterea din 2011 era oarecum de aşteptat, având în vedere că în cei doi ani anteriori am asistat la o scădere drastică. În plus, principalii noştri clienţi sunt firmele, iar acestea depind mai puţin de programe de casare sau de alte avantaje oferite de stat”, spune şi Eugen Grigoraş, brand manager la Volkswagen Vehicule Comerciale.
La rândul său, reprezentantul VW, brand semnificativ mai ales pe piaţa vehiculelor comerciale uşoare, se aşteaptă la o creştere în 2012, însă nu foarte mare.
Majorarea, evidentă în cifre, a pieţei de vehicule comerciale nu convinge pe toată lumea, în special pe reprezentanţii asociaţiilor transportatorilor. Augustin Hagiu, preşedintele Federaţiei Operatorilor Români de Transport, spune că, anul trecut, achiziţiile au fost forţate de necesitatea înlocuirii parcului auto foarte vechi al companiilor.
Ceea ce ştiu eu este că numărul de operatori din piaţă scade, nu creşte, iar problemele celor rămaşi sunt legate în continuare de aceleaşi idei vechi: lipsa finanţării şi predictibilitatea“. Ion Lixandru, vicepreşedintele Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România, spune la rândul său că: „E adevărat că piaţa a crescut, dar achiziţiile făcute anul trecut de către transportatori au fost mai mult din necesitate decât pentru dezvoltare. Parcul multora era foarte vechi, iar costurile de întreţinere crescuseră enorm“. 
Datele de la Registrul de Înmatriculări par să susţină opiniile acestora din urmă. Deşi parcul auto (diferenţa dintre înmatriculări şi radieri) de vehicule comerciale a crescut cu aproape 35.000 de unităţi, majoritatea acestora sunt utilitare mici, de sub 3,5 tone. În ceea ce priveşte autotractoarele, parcul a scăzut cu 870 de unităţi. Este vorba, spun jucătorii importanţi din piaţa transporturilor rutiere, de dispariţia multor companii mici, cu unul sau câteva unităţi de transport.

Mai bine, dar dependenţi de exporturi
De fapt, transporturile româneşti au o problemă: numărul mare de camioane din piaţă, după cum spune Mircea Ţiplea, directorul general al celui mai mare transportator român, cu peste 1.100 de unităţi de transport, compania Edy Spedition. „Încă există o capacitate de transport prea mare în piaţă şi asta pune presiune pe tarife“, spune el.
Edy Spedition a avut rezultate bune anul trecut, cu o creştere de 11% a veniturilor din transport şi de 27% a EBITDA (profitul înainte de taxe şi amortizări), mai ales pe fondul exporturilor industriei automotive (piese şi subansambluri auto). Un rezultat şi mai bun a obţinut Dumagas, companie care, după ce a achiziţionat anul trecut 150 de camioane noi, a trecut pe locul doi în topul companiilor de transport locale. Cifra de afaceri a companiei a crescut cu 30% ,de la 34 mil. euro în 2010, la circa 50 mil. euro anul trecut. „Am putut constata, în 2011, o creștere a cererii pe piața produselor alimentare față de anii anteriori, dar totodată pentru noi s-au înregistrat creșteri și în alte sectoare, construcții sau automotive, prin creșterea volumelor și a numărului de transporturi efectuate pentru clienții noștri care activează în aceste sectoare“, spune Aurelia Dugăeșescu, unul dintre proprietarii Dumagas.
Lazăr Internaţional, un transportator cu peste 700 de camioane, a obţinut anul trecut o cifră de afaceri de 36,5 mil. euro din transporturi (dintr-un total de 80 mil. euro la nivel de grup), un nivel cu 5%-6% mai mare decât cel din anii de vârf 2007-2008. Pentru Ion Lazăr, proprietarul companiei, viitorul în ceea ce priveşte flota îl reprezintă camioanele ce respectă norma Euro 6, încă destul de rare în România, dar rentabile pentru companiile care vor să lucreze pe relaţia cu Occidentul. „Noi vom achiziţiona în următorii doi ani 300-400 de camioane Mercedes cu Euro 6“, spune Lazăr, care anul trecut a investit 3 mil. euro (dintr-un total al investiţiilor de 5,5 mil. euro) într-un centru logistic la Bascov, destinat materialelor grele din industria siderurgică. Cu toţii sunt de acord că o bună parte a creşterii din anul trecut se datorează transportului internaţional, şi nu celui local.
Liderii pieţei transporturilor speră ca şi anul acesta să fie bun, comparativ cu 2011. Ion Lazăr se aşteaptă la o creştere a afacerilor de 5%-10%, pe fondul ridicării cabotajului în UE pentru transportatorii români şi bulgari, astfel că vor putea face transporturi în interiorul aceleiaşi ţări din Uniune. Mircea Ţiplea se fereşte să facă previziuni, însă atrage atenţia asupra câtorva potenţiale ameninţări. „Cred că lumea se uită cu prudenţă sau îngrijorare la 2012. Germania este motorul logistic principal al Europei şi a avut o creştere de peste 3% în ultimii ani. În 2012, previziunile se apropie încet de 0%. În termeni logistici, asta nu aduce nimic bun. Sunt unii producători care prevăd o scădere de peste 10% a volumului de mărfuri transportate la nivelul UE în 2012“, spune şeful Edy Spedition, care completează că va avea o imagine mai bună asupra anului în curs abia în luna martie.

Logica creşterilor pentru logistică
Sectorul de logistică, strâns legat de cel al transporturilor, a avut la rândul său o evoluţie pozitivă anul trecut, fiind unul dintre puţinele în care s-au înregistrat achiziţii şi fuziuni. De exemplu, compania turcă EKOL, unul dintre liderii pieţei sud-est europene, a achiziţionat operaţiunile locale ale grecilor de la Omega, o tranzacţie estimată la în jur de 4-5 mil. euro. Turcii îşi propun să investească
10 mil. euro în următorii cinci ani şi să ajungă în topul jucătorilor pe piaţă, mizând pe dezvoltarea infrastructurii de transport locale. Pe segmentul de curierat, dominat la intern de Fan Curier, principalii jucători se aşteaptă la un an al consolidărilor. „Cred că 2012 va fi un an de consolidare pentru piaţa locală de curierat. O uşoară creştere a pieţei ar fi posibilă datorită evoluţiei comerţului electronic“, spune Alin Gherman, director comercial la DPD România (Pegasus). Evoluţia explozivă a comerţului online a creat o oportunitate pentru firmele de curierat, cele care trebuie să transporte fizic produsele cumpărate online şi a căror influenţă pozitivă se va vedea şi în 2012.

Spre 10 miliarde de euro
Şi totuşi care este răspunsul la întrebarea de la începutul acestei radiografii a industriei transporturilor? S-ar părea că deşi sistemul său vascular pare în ordine, pacientul România nu este complet stabilizat. „Ştiu că mulți leagă evoluția pieței comercialelor de economie, însă nu sunt convins că această creștere din 2011 înseamnă neapărat și o însănătoșire a economiei românești. Evoluția economiei depinde de mai multe lucruri, nu doar de transport. Oricum, sper să fie o cât de mică legătură și să vedem o creștere a economiei. Ar fi păcat ca un astfel de fenomen să nu aibă loc după ce am trecut prin atâtea restricții și măsuri de austeritate“, spune Eugen Grigoraş, de la VW.
Una dintre cheile creşterilor este evoluţia investiţiilor în infrastructură, consideră Tord Holmstrom, de la Scania. „Ar trebui să vedem şi mişcări pozitive pe segmentul transporturilor, în funcţie de deciziile politice corecte pe care sper că le vom avea, având în vedere că este an electoral“, spune acesta, adăugând că la fel de importantă este şi evoluţia economică a regiunii, prin prisma exporturilor.
De ce este atât de important să înţelegem evoluţia transporturilor? Cel mai uşor răspuns este acela că piaţa este una foarte mare, circa 10 mld. euro potrivit unor estimări din piaţă şi ale Capital, şi reprezintă o componentă esenţială a produsului intern brut (PIB) al României. „Ponderea transporturilor în PIB a fost de 5,8% în anul 2008 şi de 6,3% în 2009. Având în vedere că în 2010 şi 2011 creşterile cifrei de afaceri din cel mai important mod de transport (terestru) sunt cu mult peste creşterea PIB, rezultă o majorare a ponderii până la circa 7%“, confirmă Ion Ghizdeanu, preşedintele Comisiei Naţionale de Prognoză. O mai veche teorie economică spune că o creştere de 5% a sectorului transporturilor reflectă o majorare cu 1% a PIB-ului unei ţări. Ar putea fi şi cazul nostru? „Ţinând cont de creşterile din investiţii publice de infrastructură care necesită transporturi suplimentare, precum şi evoluţia pozitivă a PIB, sectorul transporturilor poate să-şi menţină creşterea din ultimii ani, superioară celei înregistrate pe ansamblul economiei“, pune Ghizdeanu diagnosticul economic al României.

10 mld. euro reprezintă valoarea totală a pieţei de transporturi şi logistică în 2011 (estimare Capital)

"Rezultatul obţinut anul trecut este o redresare după problemele pieţei din 2008 şi 2009, iar 2012 se anunţă şi mai bun. Tot piaţa camioanelor ne va ajuta şi anul viitor". Michael Schmidt, preşedinte, Automobile Bavaria Group şi MHS Truck&Bus

"Având în vedere că în 2010 şi 2011 creşterile cifrei de a­faceri din cel mai important mod de transport sunt cu mult peste creşterea PIB, re­zul­tă o majorare a ponderii trans­porturilor până la circa 7%" Ioan Ghizdeanu, preşedinte, Comisia Naţională de Prognoză