doritul automobil. De anul trecut, cu o productie de peste 4,4 milioane de bucati, China a devenit al patrulea constructor de autovehiule, detronand din aceasta pozitie Franta. Majoritatea specialistilor spun ca in doi, trei ani gigantul asiatic va ajunge pe podium, alaturi de SUA si Japonia, lasand in urma Germania. Consumul intern, bazat pe clasa de mijloc, stimuleaza din plin industria auto. Anul trecut s-au vandut peste doua milioane de masini familiale, cu 80% mai multe decat in 2002. Cresterea pentru toate autovehiculele (inclusiv masini de transport persoane si marfuri) a fost in 2003, fata de 2002, de 35%. Automobilele familiale, proprietate personala, vor fi in numar de 14,66 milioane in 2010, iar previziunile analistilor vorbesc chiar de 72 de milioane in 2020. Nu este deci de mirare ca Beijing-ul a stabilit ca, pentru al 7-lea cincinal, industria auto sa devina principalul pilon al dezvoltarii. Avand in vedere succesul inregistrat in domeniul motocicletelor, care i-a facut pe marii jucatori japonezi sa mute majoritatea productiei pe Continent, ambitiile chineze par intemeiate.Marii producatori internationali pornesc batalii grele pentru un loc in inima (si punga) consumatorului chinez. Volkswagen, cel mai mare jucator de pe piata, intentioneaza sa produca pe plan local doua milioane de autoturisme in anul 2007, ceea ce reprezinta o crestere de patru ori a volumului din 2002. Ford vrea sa produca si sa vanda pe plan local 150 de mii de bucati in acest an, dupa finalizarea unei investitii de peste un miliard de dolari. General Motors are o capacitate de productie de peste 500 de mii de masini si a investit peste doua miliarde in capacitatile locale de productie. Toyota a produs pe plan local peste 130 de mii de masini in 2003. BMW a inceput sa produca pe plan local seriile 3 si 5, iar Mercedes Benz va incepe in curand productia modelelor C si E. Majoritatea producatorilor straini au parteneri interni pentru productie, firmele 100% straine nefiind permise, cel putin deocamdata. O mare parte din productie este deocamdata realizata in fabrici mai mici, chinezesti, care au cumparat licente de fabricatie de la marii producatori si asambleaza modele mai vechi ale acestora.Profiturile inregistrate de industria auto in primul semestru al acestui an se ridica la 5,36 miliarde USD, in crestere cu 13,6% fata de aceeasi perioada a anului trecut. Clasa medie de automobile, cu preturi cuprinse intre 4.000 si 7.000 de dolari, este in continua crestere. Desi in continua dezvoltare de peste 25 de ani, economia chineza ramane extrem de polarizata. Circa 800 de milioane de persoane locuiesc in mediul rural sau in orase industriale, de genul celor falimentare din Europa de Est si fosta URSS. Pentru acestia, chiar si o masina ieftina, de 4.000 de dolari, este prea mult. Cresterea pietei auto este deci strans legata de mentinerea avantului economic la cote ridicate.Pe de alta parte, explozia vanzarilor de automobile „apasa” din ce in ce mai greu pe infrastructura chineza. Ritmul de constructie a soselelor si autostrazilor a ramas cu mult in urma freneziei cu care chinezii isi cumpara masini. Pretul benzinei este mai mic in China decat in SUA, dar acest lucru s-ar putea schimba, pe masura ce setea de petrol a dragonului devine tot mai mare. Deja China este la nivel mondial importatorul numarul doi, dupa America. Automobilele sunt principala cauza a cresterii. Daca acum un deceniu consumul de carburanti auto reprezenta 10% din total, acum automobilele chinezesti „inghit” 30% din total. Cresterea importurilor se va „sufoca”, pe masura ce va scumpi petrolu.O alta problema, care trebuie urgent remediata, este structura atomizata a productiei auto. Exista sase mari jucatori mari, care controleaza cam 50% din piata. Restul este impartit intre circa 2.000 de mici producatori, rezultati mai mult din ambitiile locale decat din necesitati economice.Toate aceste probleme nu pot opri insa pofta chinezilor de a conduce o masina. si atat timp cat exista cerere, producatorii vor face profituri vanzand automobile in China.