Reprezentanții Centrului de ştiinţe Copernic din Varșovia (Polonia) au ajuns la concluzia că băieţii sunt atraşi de procesul de meşterit în sine. Pe de altă parte, fetele trebuie să ştie care este scopul întregii acţiuni: ce destinaţie va avea clădirea, cine va beneficia de pe urma construirii noului pod şi de ce anume trebuie să proiectăm un drum aici şi nu altundeva?

Nimeni nu poate intui ce meserii vor avea căutare peste 10 sau 20 de ani. Marile corporaţii internaţionale încearcă să anticipeze viitorul, dar nu reuşesc să vadă mai departe de cinci sau şapte ani, în cel mai bun caz. Astfel, apare întrebarea: cum să ne educăm copiii în aşa fel încât să fie pregătiţi pentru viitoarele cariere?

"Punând accent pe competenţe şi abilităţi care vor rezista în timp, instrumente care vor supravieţui în faţa tendinţelor schimbătoare de pe piaţa muncii. Mă refer aici la competenţe practice, cum ar fi limbi străine sau matematică, dar şi la abilităţi sociale, cum ar fi spiritul de echipă, comunicarea şi gândirea critică. Aşa ceva nu se predă la şcoală! De ce nu?", a declarat Robert Firmhofer, CEO, Centrul de ştiinţe Copernic din Varşovia, pentru blogul regional al GE.

O competenţă extrem de importantă este abilitatea de a învăţa. Dar cum? În fiecare an, adolescenții sunt copleşiţi de informaţii din toate domeniile de cunoştinţe posibile. Apoi vine examenul de bacalaureat, după care o iau de la capăt. "În Centrul de ştiinţe Copernic lucrează aproximativ 220 de persoane. Când unul dintre ei vine la mine cu o problemă, are la dispoziţie cel mult trei minute să prezinte situaţia şi să formuleze două sau trei soluţii. La început li se pare cam ciudat, pentru că nimeni nu le-a spus niciodată cum să procedeze. Cu toate acestea, au reuşit să prindă ideea şi după câteva luni, toţi au început să se descurce bine”, a mai spus Robert Firmhofer, potrivit GEforCEE.

Așadar, în loc să fie încărcate cu cantităţi imense de informaţii generale, mințile tinerilor ar trebui să fie atente doar la acele competenţe esenţiale pe care chiar le vor putea aplica în viaţa reală. Şi aici ar trebui să se implice companiile. De exemplu, Wellcome Trust a lansat în Marea Britanie un parteneriat comun de cercetare şi afaceri sub denumirea de Centru naţional de învăţare a ştiinţelor. Părţile implicate, atât studenţi, cât şi profesori, colaborează în vederea dezvoltării propriilor competenţe profesionale. În Polonia, companii cu sediul în Aviation Valley demarează iniţiative similare, deşi la o scară mult mai mică. "Companiile ar trebui să se întrebe – pe cine vrem să angajăm pe viitor? Tineri inteligenţi care au învăţat doar să memoreze sau tineri talentaţi care pot şi să gândească creativ? Majoritatea companiilor încearcă să inoveze pentru a-şi îmbunătăţi activitatea – dar inovaţia înseamnă deseori să gândeşti neconvenţional. La fel trebuie să facă şi educatorii!", a concluzionat Firmhofer pentru blogul GE.