AmCham România avertizează asupra riscului de irelevanță economică: Fără educație digitală, România nu are viitor

Camera de Comerț Americană în România lansează un apel ferm pentru integrarea competențelor digitale în educație, avertizând că lipsa unei strategii coerente va menține România în afara marilor transformări globale.

Educația este accelerator sau o frână pentru digitalizare

România nu își mai permite să privească digitalizarea ca pe un moft sau un obiectiv pe termen lung – este mesajul central transmis de Elisabeta Moraru, membră a boardului AmCham România și Country Director Google pentru România, Bulgaria, Ungaria și Moldova.

„Comunitatea AmCham adresează un apel riguros, constant, rezilient, de a face din educaţie un accelerator, nu o frână. Nu putem doar să învăţăm tehnologia, nu ne mai permitem acest lux, trebuie să învăţăm cu şi prin tehnologie”, a subliniat ea, în cadrul evenimentului „Economia românească a tehnologiilor de top”, organizat de publicația Curs De Guvernare.

Într-o eră în care inteligența artificială, automatizarea și competențele digitale redesenează piața muncii, sistemul educațional românesc rămâne în urmă, nereușind să pregătească tinerii pentru o economie conectată și competitivă.

Copiii trebuie aduși la școală, profesorii, susținuți să se adapteze

Moraru a vorbit deschis despre dificultățile cu care se confruntă cadrele didactice în toate etapele educației – de la școala primară, până la mediul academic universitar – în încercarea de a integra digitalizarea reală în procesul didactic.

„Să ne asigurăm că aducem copiii la şcoală, că îi susţinem pe profesori, să înţelegem cât de dificil este pentru domniile lor să integreze în mediul primar, gimnazial, liceal sau academic universitar aceste competenţe digitale. La sfârşitul studiilor, aceşti tineri trebuie să intre în piaţa muncii, unde vor intra în competiţie nu doar cu alţii care au studiat cu şi prin tehnologie, ci şi în alte societăţi, în alte economii care au prioritizat digitalizarea.”

Ministerul Educației
SURSA FOTO: Ministerul Educației

România este pe ultimele locuri la educație, în frunte la tineri NEET

Statistica confirmă urgența apelului. România se află printre ultimele state membre ale Uniunii Europene în ceea ce privește ponderea populației cu studii superioare. Și mai grav, suntem lideri la numărul tinerilor cu vârste între 16 și 25 de ani care nu lucrează și nu urmează nicio formă de educație sau formare profesională (NEET).

Această realitate creează un decalaj periculos: o piață a muncii tot mai tehnologizată, în contrast cu o generație insuficient pregătită să îi răspundă provocărilor.

În timp ce autoritățile încă dezbat strategii de digitalizare, mediul privat avansează rapid. Inteligența artificială și automatizarea nu mai sunt scenarii de viitor, ci soluții actuale pentru o problemă urgentă: deficitul acut de forță de muncă.

„Înainte de a discuta despre zona de tehnologie, de a vorbi despre AI şi despre cum ne modifică, ne schimbă, ne automatizează task-urile din job-urile pe care le avem, ar trebui să ştim că în mediul privat discuţia este dacă se poate folosi AI pentru eficienţă economică pentru că nu sunt suficienţi oameni pe care să-i angajeze”, a punctat reprezentanta AmCham România.

AmCham: parteneriate strategice pentru un viitor digital integrat

Camera de Comerț Americană în România derulează parteneriate active cu instituții de învățământ, companii private și ONG-uri pentru a construi o viziune integrată asupra digitalizării. Aceste colaborări oferă o imagine de ansamblu mai clară asupra nivelului real de alfabetizare digitală a societății românești. Totuși, aceste inițiative – oricât de valoroase – nu pot compensa lipsa unei viziuni naționale, implementate strategic și coerent de autoritățile publice.

Apelul AmCham a fost lansat în cadrul conferinței „Economia românească a tehnologiilor de top: Adecvarea companiilor la trendurile globale – atu-uri şi oportunităţi”, care a reunit oficiali guvernamentali, antreprenori, lideri de industrie și experți în digitalizare. Toți participanții au subliniat aceeași concluzie: România are potențial tehnologic, dar fără o educație digitală funcțională și accesibilă, acest potențial rămâne blocat.

AmCham România pune degetul pe o rană ignorată prea mult timp: educația digitală nu este un domeniu secundar, ci infrastructură critică pentru supraviețuirea economică a țării. Într-o lume care înaintează accelerat, România nu își poate permite să rămână pe loc.

„Economia românească a tehnologiilor de top: Adecvarea companiilor la trendurile globale – atu-uri şi oportunităţi.”