Motivul este cunoscut: pana la sfarsitul lui aprilie, societatile romanesti trebuie sa-si incheie exercitiul financiar pentru 1998, iar acesta trebuie aprobat in adunarile generale ale actionarilor.
La prima vedere ar aparea drept o afacere profitabila, iar Woodstock Leasor, o firma engleza specializata in public relations (PR), nu doreste sa o rateze. De curand aceasta a lansat o oferta speciala pentru companiile publice romanesti. in schimbul a mai putin de 1.000 de dolari, Woodstock Leasor se ofera sa redacteze rapoartele anuale pe care societatile le vor pune in fata investitorilor lor. Pentru acesti bani presedintele sau directorul general al companiei va beneficia si de serviciile specialistilor firmei engleze pentru conceperea unui discurs cat mai convingator pe care sa-l tina in fata celor care l-au ales.
Piata pentru astfel de servicii in Romania pare generoasa. Nu mai putin de 6.000 de societati publice sunt listate pe RASDAQ si Bursa de Valori Bucuresti si fiecare in parte este un potential client. Te-ai putea astepta deci ca, in aceste momente, specialistii firmei engleze sa nu-si mai vada capul de treaba sub asaltul comenzilor. Nu este tocmai asa. De la demararea campaniei publicitare pentru aceste servicii, acum aproape o luna, Woodstock Leasor nu a incheiat nici macar un singur contract, chiar daca se poarta totusi discutii cu o serie de companii.”Exista inca timp pana in aprilie pentru a incheia contracte, dar marea problema este ca managerii au, in general, putin interes sa ofere o mai mare transparenta in relatia lor cu actionarii”, spune Dana Resteantu, account director la compania engleza.
Actionarii sunt tratati
cu anunturi ieftine
Ea are, din pacate, dreptate. Pentru managerii romani, convocarea AGA este mai mult o corvoada la care-i obliga legea si mai putin o activitate de maxima prioritate. Numai putine companii cumpara spatii publicitare mari pentru a-i anunta pe actionari despre intrunirea AGA, cele mai multe preferand sa se achite de obligatiile legale inghesuind un text aproape ilizibil in rubricile mai ieftine de mica publicitate. Nu-i de mirare ca in salile spatioase inchiriate de societati, pentru orice eventualitate, se aduna adesea doar cativa reprezentanti ai fondurilor sau societatilor de valori mobiliare care monitorizeaza mai indeaproape activitatea companiilor la care sunt actionari.
Nici rezultatele hotararilor AGA nu beneficiaza de mai multa atentie din partea conducatorilor de societati romanesti. Daca au fost aruncate undeva in Monitorul Oficial, pe care nu-l citeste nimeni, sau, la fel, intr-o rubrica de mica publicitate intr-un ziar de circulatie nationala, managerii considera ca si-au facut datoria fata de actionarii lor. intr-adevar, aproape fiecare societate are inclus in structura sa organizatorica un departament aparte platit sa tina legatura cu actionariatul. Dar, spre exemplu, daca cineva doreste sa afle prin telefon de la AEM Timisoara, societate cotata la BVB, detalii legate de ultima sedinta AGA, nici unul dintre angajatii serviciului actionariat nu este dispus sa dea un raspuns la o intrebare in absenta sefei de directie. Cand, in sfarsit, ai legatura cu aceasta, ti se raspunde amabil ca nici un detaliu in plus nu mai poate fi dat fata de ceea ce a fost publicat in acelasi spatiu de mica publicitate dintr-un ziar financiar. Sau vrei sa afli prin telefon rezultatele companiei Alro Slatina? Poti sa uiti. De la acelasi departament „Actionariat” afli doar ca directorul general este plecat in strainatate, iar fara aprobarea lui este imposibil sa se dea asemenea relatii. Nici chiar seful acestui serviciu nu stie daca are dreptul sa informeze cine este actionar semnificativ la societate fara permisiunea aceluiasi director general. Si totusi Alro Slatina este una dintre cele mai tranzactionate actiuni, cotate la Categoria intai a BVB.
Nu doar micii actionari, proveniti in urma programelor de privatizare in masa, sunt tratati cu indiferenta de manageri. Un angajat al bancii ING Barings se plangea de curand de dificultatea monitorizarii adunarilor generale ale societatilor la care banca are actiuni in custodie: „Este ca si cum managerii s-ar feri sa dea piept cu actionarii”.
Rapoartele anuale sunt
date in ultimul moment
Exercitarea dreptului de actionar este dificila, in multe cazuri, chiar si atunci cand afli din timp de momentul intrunirii AGA. Rapoartele anuale intocmite de societate cu acest prilej ajung in mainile actionarilor abia inaintea inceperii sedintei. La ultima AGA, organizata in toamna trecuta de SNP Petrom, o companie cu peste 800 mii de actionari, cativa mari investitori de portofoliu s-au plans ca au primit rapoartele prea tarziu pentru a putea analiza in profunzime rezultatele societatii. in plus, o serie de nereguli au putut fi semnalate de catre ei cu privire la cifrele din bilantul contabil, iar directorilor le-a fost dificil sa le justifice. Nu-i de mirare ca fondurile de investitii si SVM-urile care au actiuni la Petrom sunt prea putin incantate de modul in care sunt tratati de catre conducerea companiei. Greu de crezut astfel in succesul unei majorari de capital pe care Petrom doreste sa o faca tot cu ajutorul investitorilor financiari.
Dezinteresul companiilor fata de actionari este relevat si de modul in care sunt redactate rapoartele anuale. Este adevarat ca unele societati isi intocmesc acum rapoartele pe hartie media-print, iar tiparul este in policromie, dar chiar si in cele mai stralucite cazuri continutul este departe de a-i favoriza investitorului o imagine cat mai completa asupra companiei. Informatiile legate de strategia companiei lipsesc aproape intotdeauna, iar rezultatele financiare sunt aruncate fara a fi explicate. Fara sa mai vorbim despre datele referitoare la salarizarea directorilor executivi sau presedintilor consiliilor de administratie. De asemenea, este dificil de observat, intr-un raport anual atasamentul managementului pentru strategii indreptate spre cresterea valorii companiei („shareholder value”), cel mai important criteriu dupa care este apreciata o echipa de catre un investitor de portofoliu.
in asemenea circumstante nu este de mirare ca marea masa a actionarilor nu resimte o legatura mai apropiata cu companiile. in special actionarii proveniti in urma PPM, in numar de cateva milioane, stiu foarte putine lucruri despre societatile in care si-au investit cuponul. Iar acest lucru se „datoreaza” acelorasi manageri. Conform unui sondaj de opinie facut la comanda Woodstock Leasor de catre IMAS, chiar in perioada de sustinere a adunarilor generale de anul trecut, doar 10% din totalul celor sondati au primit personal o invitatie de a participa la AGA din partea companiilor unde au subscris, iar dintre acestia, 36% chiar au participat la intrunire. Totusi, in totalul actionarilor chestionati, ponderea celor care au participat la AGA este de abia 5,8%.
Greu de crezut ca in acest an relatiile dintre managerii companiilor si actionarii lor se vor imbunatati. Pentru asta nici macar un raport anual realizat de profesionisti sau un discurs redactat de o firma occidentala nu ar fi indeajuns. Ar mai trebui ca acei manageri care ar citi un asemenea discurs sa ii mai si creada. Pentru asta este nevoie insa de o investitie mult mai mare.