Dezvăluirea momentului despre Uber. O anchetă efectuată de cotidianul The Guardian arată că gigantul americane a utilizat în mai multe țări, printre care și România, un sistem urgent de distrugere a datelor computerizate în cazul investigaţiilor autorităţilor de reglementare.

The Guardian a obținut mai multe documente care au fost analizate alături de Consorţiul Internaţional al Jurnaliştilor de Investigaţii (International Consortium of Investigative Journalists).

Totodată, mai multe companii media, inclusiv BBC Panorama, au fost și ele implicate în acest proces. În urma analizării tuturor datelor existente până acum, sursele citate evidenţiază activităţile intense de lobby ale companiei americane de transport urban Uber Technologies.

Legătura dintre Uber și oficialii europeni

În același timp, a mai fost scoasă la iveală și susţinerea de care a beneficiat din partea unor lideri politici. Printre aceștia se numără Emmanuel Macron, actualul președinte al Franței, dar și Neelie Kroes, fost comisar al Uniunii Europene pentru Agenda Digitală.

În toate, în cadrul investigației au fost analizate aproximativ 124.000 de documente. Totodată, au mai fost analizate și 83.000 de emailuri, dar și 1.000 de stenograme ale conversațiilor care au avut loc în perioada 2013-2017.

În urma analizei, a fost constatată activitatea de de lobby în valoare de 90 de milioane de dolari anual pentru a obţine susţinerea politicienilor europeni cu obiectivul perturbării serviciilor clasice de taxi din Europa şi al înlocuirii acestora.

Trebuie menționat faptul că toate documentele analizate vin din perioada în care compania Uber era condusă de directorul general Travis Kalanick, care a fost forţat să demisioneze în 2017.

În ciuda protestelor șoferilor de taxi, în 2014, compania Uber a devenit activă în Paris, moment în care Emmanuel Macron devenise ministru al Economiei.

Uber a căutat susținere și în SUA

„Funcţia lui l-a condus în mod natural la întâlniri şi la interacţiuni cu multe companii implicate în modificările fundamentale produse în acei ani în sectorul serviciilor, care au trebuit facilitate prin deblocarea unor obstacole administrative şi de reglementare”, a declarat un purtătorul de cuvânt al lui Emmanuel Macron.

În același timp, documentele mai arată și că Uber ar fi încercat să obţină susţinere şi din partea lui Joseph Biden, în acel moment vicepreşedinte al SUA.

Totodată, Uber ar fi avut și contacte şi cu fostul premier irlandez Enda Kenny, cu ministrul britanic de Finanţe de atunci, George Osborne, dar şi cu fostul premier israelian Benjamin Netanyahu. De asemenea, prin intermediul fostului comisar UE Neelie Kroes, Uber a încercat să ia legătura cu premierul Olandei, Mark Rutte.

Referitor la acuzațiile privind sistemul urgent de distrugere al documentelor, conform investigației demarate de The Guardian, Uber Techologies dispunea de un „buton de distrugere”.

Acest ”buton” avea ca scop oprirea imediată a accesului autorităţilor la documente informatice sensibile. Directorul general Travis Kalanick ar fi fost cel care a cerut utilizarea sistemului de câteva ori

„Vă rog să apăsaţi butonul de distrugere cât mai repede. Trebuie oprit accesul în Amsterdam”, scria Kalanick într-un email din 2015. Totodată, The Guardian notează că acest buton a fost folosit până acum în țări precum Canada, Belgia, India, România, Ungaria şi Franţa.

Travis Kalanick a ordonat utilizarea ”butonului de distrugere”

În ciuda dovezilor adunate până acum, purtătorul de cuvânt al lui Travis Kalanick, fostul director general al Uber, a negat orice tip de acuzație în acest sens.

Mai exact, sursa citată afirmă că nu a existat niciun buton de acest fel şi nu au existat acţiuni de obstrucţionare a justiţiei în nicio ţară.

„Uber a utilizat instrumente pentru protejarea prorietăţii intelectuale şi sferei private a clienţilor; acest protocoale de siguranţă nu distrug date sau informaţii şi au fost aprobate de către departementele juridice şi de reglementare ale Uber”, a subliniat reprezentantul lui Travis Kalanick.

UPDATE: Ce spune compania UBER după dezvăluirile apărute în presă

După dezvăluirile făcute de presă, compania Uber Techologies a avut o primă reacție. Într-un comunicat difuzat în urmă cu doar câteva momente, sursa citată anunță că deşi comportamentul din trecut „nu era conform cu actualele valori”, acum compania este „diferită”.

Uber susține că este conștientă de greșelile făcute înainte de 2017, adăugând că au fost făcute publice nenumărate articole în acest sens. Pe de altă parte, odată cu schimbarea conducerii companiei, lucrurile au evoluat într-un sens pozitiv.

Totodată, sursa citată subliniază faptul că 90% dintre actualii angajaţi ai Uber s-au alăturat după ce Dara a devenit director general, acceptând noile modificări.

„Nu există o lipsă de relatări despre greşelile Uber înainte de 2017. Au fost publicate mii de articole, au fost scrise multe cărţi, a existat chiar şi un serial televizat. În urmă cu cinci ani, acele greşeli au culminat într-una dintre cele mai infame admiteri din istoria Americii corporative. Acea admitere a condus la activităţi enorme de monitorizare publică, la un număr de procese de profil înalt, la numeroase investigaţii ale agenţiilor guvernamentale şi la încheierea colaborării cu mulţi membri ai conducerii. Tocmai de aceea, Uber a angajat un nou director general, Dara Khosrowshahi, care a primit sarcina de a transforma fiecare aspect al modului în care Uber îşi desfăşoară activitatea.

El s-a ghidat încă de la început pe recomandările formulate de Eric Holder, fost procuror general al SUA angajat de companie să investigheze şi să reformeze practicile noastre de afaceri. Dara a rescris valorile companiei, a remaniat echipa de conducere, a fixat ca principală prioritate siguranţa, a implementat o guvernare corporativă de primă clasă, a angajat membri independenţi în Consiliul de administraţie şi a instalat un sistem viguros de controale şi conformare necesar pentru funcţionarea unei companii publice.

Când spunem că Uber este în prezent o companie diferită, ne referim la modul concret: 90% dintre actualii angajaţi ai Uber s-au alăturat după ce Dara a devenit director general”, anunţă compania Uber Technologies într-un comunicat postat pe site-ul propriu.

„Uber este acum cea mai mare platformă de lucru din lume şi o parte integrantă a vieţii de zi cu zi pentru peste 100 de milioane de oameni. Am trecut de la o perioadă de confruntare la una de colaborare, demonstrând voinţa de a veni la masa discuţiilor şi de a găsi elemente comune cu foştii oponenţi, inclusiv cu sindicate şi companii de taxi. Acum avem statut reglementat în mai mult de 10.000 de oraşe din lume, acţionând la toate nivelurile de guvernare pentru a îmbunătăţi vieţile celor care utilizează platformele noastre şi ale oraşelor în care funcţionăm.

Printre alte lucruri, am investit masiv în siguranţă, dezvoltând multe dintre tehnologiile care acum sunt standard în industrie şi publicând un raport complet despre cele mai grave incidente de siguranţă. În cadrul angajamentului de a deveni o platformă de mobilitate cu emisii zero până în 2040, investim 800 de milioane de dolari pentru a ajuta şoferii să treacă la vehicule electrice şi să raporteze progresele noastre pe parcurs. Menţinem echitatea în materie de gen şi la nivel rasial şi am asociat compensaţiile directorilor noştri la obiectivele în materie de diversitate”, precizează Uber.

Totodată, sursa citată a mai adăugat că Uber nu are scuze pentru comportamentul din trecut și că este conștient de faptul că nu există scuze pentru cele întâmplate.

Pe de altă parte, Uber face un apel la publicul său să nu judece compania americană pentru ce s-a întâmplat în anii trecuți.

„Nu am invocat şi nu vom invoca scuze pentru comportamentul din trecut, care în mod clar nu a fost în conformitate cu actualele noastre valori. În schimb, cerem publicului să ne judece prin prisma a ceea ce am făcut în ultimii cinci ani şi prin prisma a ceea ce vom face în anii următori”, subliniază Uber.