Pe 11 septembrie a luat sfârșit ediția din acest an a celui mai mare eveniment dedicat navigatorilor care își permit să dețină propria ambarcațiune. Conform organizatorilor, cea de-a 39-a ediție a Cannes Yachting Festival a fost una plină de recorduri. Nu mai puțin de 630 de nave de diferite dimensiuni, dintre care 191 aflate pentru prima dată în atenția publicului, au stat ancorate timp de șase zile în portul vechi al frumosului Cannes, dar și în Pierre Canto. Deși vorbim despre o industrie exclusivistă, în care prețurile exponatelor depășesc de multe ori chiar și bugetele unor membri ai Top 300 Capital, mai bine de 51.000 de vizitatori au trecut pragul expoziției, 50% dintre aceștia având altă naționalitate decât cea franceză.

Pe lângă spectaculoasa alăturare de nave, Cannes Yachting Festival a atras în acest an expozanții și vizitatorii cu un nou spațiu dedicat special iahturilor de lux, denumit La Terrasse, dar și cu a doua ediție a Concursului de Eleganță, o paradă a navelor cu o lungime mai mică de 12 metri. Pentru cei care nu au avut posibilitatea de a vedea vreodată renumita expoziție de pe riviera franceză, cifrele ar trebui să spună aproape totul: 530 de expozanți, 630 de ambarcațiuni între 2,10 metri și 52 de metri, 120 dintre acestea depășind 20 de metri, 107 premiere mondiale și peste 600 de jurnaliști.

În lumea celor 0,1% dintre pământeni

Până și cea mai scurtă vizită la Cannes Yachting Festival (CYF) nu poate dura mai puțin de cinci – șase ore. Asta dacă, pe lângă siluetele elegante și punțile strălucitoare văzute din exterior, ai în plan să înțelegi cum este posibil ca o ambarcațiune să coste chiar și zeci de milioane de euro. De exemplu, o navă de 12 metri, aparent neinteresantă, precum Princess V39, are un preț de bază de 350.000 de euro, însă aceasta este doar cea mai mică dintre cele 250 de ambarcațiuni pe care le vinde anual compania Princess Yachts.

Conform Boat International, în fiecare an, circa 400 de superiahturi – categorie la care Princess V39 nici nu își permite să viseze – sunt vândute cu prețuri demne de un șeic arab. O mare parte din prețul de tranzacționare al unui iaht este aferentă dotărilor personalizate, mai mult sau mai puțin vizibile. Astfel, o altă navă a celor de la Princess, Kohuba, a ajuns să coste 500.000 de euro în mare parte din cauza motocicletei amplasată pe punte într-o „cușcă“ din sticlă. Deși producătorul nu dorește să dezvăluie numele celui care a cheltuit o mică avere doar pentru a avea o astfel de ciudățenie pe o ambarcațiune, devine limpede că acesta are ca pasiuni atât navele cât și motocicletele. Asta pentru că exponatul de pe puntea lui Kohuba este unul aparte. Un model unicat Viking desenat de Henrik Fisker, același designer care a creat BMW Z8, Aston Martin V8 Vantage sau Fisker Karma.

Exclusivism în Monaco

Cei care regretă că nu au putut ajunge la ediția din acest an a Cannes Yacht Festival, au putut vizita frumosul principat Monaco, statul cu cei mai mulți bogați pe metrul pătrat. Asta pentru că pe 28 septembrie a început a 26-a ediție a Monaco Yacht Show în faimosul Port Hercules din Monte Carlo.
Deși nu vor fi la fel de multe nave ca la Cannes, în Principat atracția este legată de dimensiunile și luxul navelor expuse. De altfel, aceasta este una dintre principalele diferențe dintre cele două mari evenimente nautice ale toamnei: dacă la Cannes poți găsi tot felul de ambarcațiuni, la Monte Carlo doar cele extrem de scumpe își pot rezerva loc.

Așa se face că, ediția de anul trecut a adunat în Port Hercules 121 de superiahturi de peste 30 de metri cu o valoare totală de circa trei miliarde de euro. În acest an, printre vedetele deja anunțate se află nave precum OKTO, Suerte, Martha Ann, Athena sau TV, care se vor alătura celor aproape 40 de premiere mondiale.

Organizatorii au anunțat deja că multe dintre acestea sunt disponibile atât pentru cumpărare cât și pentru închiriere. De exemplu, cei care nu își pot permite să cumpere frumosul velier Athena, cu o lungime de 90 de metri și posibilitatea de a găzdui 10 persoane în cele cinci apartamente de diferite dimensiuni, îl pot închiria în această iarnă, pentru o săptămână, contra sumei de 425.000 de euro „plus alte cheltuieli“. Desigur, dacă vi se pare corect prețul de 69,9 milioane de dolari, puteți chiar cumpăra superiahtul de la proprietarul său, magnatul Jim Clark. Un preț ceva mai mic este solicitat de proprietarul încă necunoscut al navei TV. Cine nu poate achita minimum 60 de milioane de euro, îl poate închiria pentru o săptămână contra sumei de 850.000 de euro.


Un alt superiaht care și-a anunțat prezența la Monaco Yacht Show (MYS) este Martha Ann. Construit în 2008 de șantierul Lurssen și reorganizat în interior în 2014 sub supravegherea biroului italian de design Zuretti, impozantul iaht de 70,11 metri are șapte cabine spectaculoase. Prețul acestuia este de 79 de milioane de dolari. Suerte și OKTO sunt alte două dintre vedetele incontestabile ale MYS 2016. Cu un design exterior modern și interioare rupte parcă din vilele somptuoase ale miliardarilor americani, acestea pot fi cumpărate pentru circa 60 de milioane de dolari.