Evenimente Abonamente Comunicate
CITEŞTE ŞI

Business

De ce trebuie să folosești un pitch deck

Autor: | | 0 Comentarii | 302 Vizualizari

Se spune despre antreprenorii de succes că își programează pașii până în cele mai mici detalii. E foarte adevărat, dar dacă vrei ca startup-ul tău să atragă atenția unui angel investor, trebuie să știi să sintetizezi toate detaliile într-o formulă cât mai simplă și clară, în primul pas. Iar documentul care conține această formulă poartă în ultimii ani și un nume: pitch deck.

Deoarece calitatea mea de investitor e cunoscută, primesc cel puţin săptămânal, pe Octavianpatrascu.com şi/sau pe LinkedIn, propuneri de finanţare dintre care unele sunt foarte atractive. Adesea, am constatat însă că antreprenorii aflaţi la început de drum ar avea mult de câştigat dacă ar oferi informaţia în dozele şi în succesiunea optimă. Iar pitch deck-ul tocmai asta e: o prezentare gen Powerpoint, scurtă dar relevantă, care te promovează la nivelul următor al conversaţiei, cel care se referă propriu-zis la bani.

Ce conţine şi cum arată pitch deck-ul

Dacă intri pe Slidebean, poţi găsi pitch deck-uri celebre, ale unor companii ca Airbnb, Facebook sau Uber. Vei vedea din primul pas că prezentările de acest tip au în jur de 10-20 de slide-uri şi răspund în general la următoarele întrebări:

1. Problema şi soluţia. Nu există business fără o nevoie de piaţă reală (problema), iar soluţia e chiar business-ul pe care vrei să-l lansezi.

2. Descrierea pieţei. Chiar dacă ai în vedere un business inovator, el se va lega într-un fel sau altul de o piaţă existentă. Să zicem că trăim într-un peisaj TV ca al anilor 2.000, în care nu există Video-on-Demand. Problema consumatorului e aceea că ar vrea, eventual, să consume filme oricând doreşte, dintr-o ofertă mult mai bogată decât colecţia proprie de DVD-uri. Soluţia ta e disruptivă: o platformă online. Dar piaţa din care porneşti există: e aceea a televiziunilor clasice şi a închirierilor de DVD-uri. Apropo, poate că ştii - Netflix prin a închiria DVD-uri a început.

3. Definiţia produsului. Nu mai mult de două-trei slide-uri, dar încearcă să-ţi concretizezi viziunea prin mock-up-uri şi alte mijloace cât mai vizuale.

4. Avantajul competitiv. Știm din manualele de economie că un business nou de succes trebuie să aibă un avantaj de piaţă în faţa celor deja existente. În exemplul Video-on-Demand, putem vorbi de mai multe: oferta largă, uşurinţa de utilizare, accesibilitatea (de oriunde), preţul redus.

5. Punctul în care te găseşti. E riscant să cauţi finanţatori fără să poţi pune un scurt istoric pe masă. De la înfiinţarea companiei şi echipa existentă, la un proof of concept, toate acestea sunt binevenite şi arată că ai deja capacitatea de a construi.

6. O proiecţie argumentată de creştere. Va trebui să includă evoluţia business-ului în segmentul de piaţă, iar datele referitoare la venituri şi cheltuieli – deci în ultimă instanţă la profit – sunt obligatorii. Din nou, nu poţi reţine atenţia mai mult de câteva slide-uri, aşa că bugetele detaliate şi altele rămân pentru business plan, care e adus în discuţie în următoarea etapă.  

Dacă studiezi exemplele de la linkul de mai sus, vei vedea că pitch deck-urile nu respectă întotdeauna această succesiune. Însă e obligatoriu ca ele să răspundă convingător tuturor întrebărilor de mai sus.

Cu privire la aspectul grafic, nu voi intra în detalii, dar ştii, probabil, regula conform căreia trebuie să eviţi slide-urile care conţin numai text şi să îţi populezi prezentarea cu cât mai multe grafice şi/sau vizualizări. Dacă nu ai competenţe de imagine speciale, evită fonturile şi aşezările în pagină prea fancy. Powerpoint, de la MS Office, e un soft de prezentări suficient de bun, dacă nu ţii morţiş să strici template-urile pe care le oferă. O alternativă gen Keynote (pentru Apple), Google Slides (Google Docs) sau Prezi (prezentări online) oferă un look & feel uşor diferit, cu mai multă personalitate. Ai grijă însă la portbabilitatea fişierului, în ideea că acesta va fi trimis altora.

Pagina 1 din 2
Capital - Comenteaza
Capital - Twitter
Printeaza

Alte articole

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

EVZ

Doctorul Zilei

Cancan

Animal Zoo

EVZ Monden

DCNews

Stirile Kanal D

AutoBild

Economica.net

Agrointeligenta

StiriDiaspora.ro

Capital - Articole similare

SPUNE-TI PAREREA Capital - Comenteaza Acum poti comenta si prin intermediul contului de facebook. DETALII >>
Postarea comentariilor se poate face in doua moduri:
  • Prin formularul de la finalul articolelor.
  • Prin intermediul contului de Facebook: în acest caz postarea comentariilor se face instant. Daca nu aveti deja cont de Facebook il puteti crea de aici https://ro-ro.facebook.com/
Echipa CAPITAL.

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

NOTA: Va rugam sa comentati la obiect, legat de continutul prezentat in material. Orice deviere in afara subiectului, folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoana autorului (autorilor) materialului, afisarea de anunturi publicitare, precum si jigniri, trivialitati, injurii aduse celorlalti cititori care au scris un comentariu se va sanctiona prin cenzurarea partiala a comentariului, stergerea integrala sau chiar interzicerea dreptului de a posta, prin blocarea IP-ului folosit. Site-ul Capital.ro nu raspunde pentru opiniile postate in rubrica de comentarii, responsabilitatea formularii acestora revine integral autorului comentariului.