Un studiu recent la nivel european arată că, spre deosebire de media europeană de familiarizare cu tehnologia cloud, unde doar 20% dintre utilizatorii de PC declară că folosesc serviciile de acest tip, români deţin o rată de adopţie cu mult deasupra pieţelor vestice. Pe lângă noi, şi grecii întrunesc acelaşi procentaj. Dacă abia unul din cinci utilizatori germani, belgieni sau francezi de PC afirmă că accesează serviciile cloud, românii sunt mult mai deschişi către click-urile “în nori”.
Conceptul de cloud computing nu este nou, oamenii de ştiinţă croşetau în jurul lui încă din anii ’50, odată cu apariţia primelor computere disponibile pentru cercetare. Ce este nou stă însă în rata de distribuţie a serviciilor ce utilizează acest tip de tehnologie şi, surprinzător, atitudinea românilor faţă de cloud.
Economiştii explică diferenţa între rata de adopţie a cloud computing-ului la români şi greci şi restul Europei sau chiar şi al lumii (la nivel global, 34% dintre utilizatorii de PC cunosc termenul) drept un trend internaţional, conform căruia pieţele în curs de dezvoltare reuşesc să ia contact mai repede şi să fie mai active decât pieţele mature în utilizarea tehnologiilor noi. Ca naţie, suntem deschişi către tot ce înseamnă nou, cu precădere în termeni de tehnologie.
Cloud computing-ul public, de tipul serviciilor de e-mail, de mesagerie, reţele sociale sau platforme de stocare foto este cu siguranţă, cel mai accesat. De fapt, primul contact pe care majoritatea l-am luat cu “norul” a fost în scop personal, de divertisment: oricine are o adresă de mail sau încarcă “sus” o fotografie pe care o trimite prietenilor.
Însă nu doar consumatorii obişnuiţi, ci mai ales consumatorii business, organizaţiile sau companiile, au văzut avantajele reale ale implementării de infrastructuri bazate pe scheletul unui cloud computing public. Costurile mai mici chiar şi cu până la 40%, comparativ cu o soluţie proprie, creată sau achiziţionată, au făcut ca, dintre companiile mari din România, peste jumătate să adopte tehnologii cloud computing, public sau privat. Aşa cum marii producători de soluţii hardware – de la SSD-uri la televizoare – descriu consumatorul român, fie utilizator casual, fie utilizator business, ca pe un early adopter, tipologia se aplică şi pentru noul VIP al tehnologiei. Conexiunea de mare viteză la internet, dar şi investiţiile pe care business-urile le alocă pentru dotarea cât mai completă a unor soluţii ce oferă confort şi, implicit, grad mai mare de eficienţă angaţilor, sunt câteva dintre alte motive pentru care cloud-ul prinde bine la români.
Dintr-o piaţă evaluată la peste 200 de miliarde de dolari în anul 2020 (ca referinţă, Comisia Europeană investeşte aceeaşi sumă în 2012 pentru revigorarea economică a regiunii), ce felie credeţi că va reveni României? Află ce spun jucătorii din piaţa de soluţii digitale la Internet&Mobile World, între 19-21 septembrie 2012, la Romexpo.
Editorial Cristian Hossu, Project Manager Internet&Mobile World, Bucureşti, 19-21 septembrie 2012