Oportunitati Softul de management poate creste valoarea unei companii cu pana la 20%

Urmatoarea tinta pentru producatorii de solutii software de management al afacerii: companiile mici si mijlocii. Urmatoarea tinta obligatorie pentru IMM-uri? Implementarea unor astfel de solutii. De aici, se naste o piata care e de asteptat sa creasca puternic.





In urma cu cateva saptamani, Ovidiu Enculescu, directorul general al grupului editorial RAO, a luat o decizie neobisnuita. S-a gandit sa implementeze, la nivelul grupului, o solutie software de management integrat al afacerii. Decizia este neobisnuita, pentru ca vine din partea unei edituri. Daca era vorba de un business din domeniul financiar-bancar, acesta nici nu putea fi conceput fara o asemenea solutie.


In urmatorul an insa, asemenea decizii vor trebui luate de aproape toate companiile mici si mijlocii. Rasuflarea fierbinte a competitiei se va simti din ce in ce mai tare, cu cat ne apropiem de UE.
“In Romania, pe fiecare piata sunt doi-trei jucatori mari, a caror cota scade sau creste cu 2-3% in fiecare an; sunt afaceri stabile. In schimb, cea mai mare concurenta se manifesta pe segmentul afacerilor intre sapte si 40 de milioane de euro, iar integrarea europeana va aduce cei mai multi competitori chiar pe acest segment”, spune Metodiu Mehmet, directorul general al Fair Value, companie care implementeaza solutii de management al afacerii pe platforme oferite de SAP. “Aceste companii cresc cu 20 – 30% pe an si sunt cele care au cea mai mare nevoie de solutii care sa le asigure un avantaj competitiv”, continua acesta.


Cate companii romanesti din segmentul afacerilor mici si mijlocii au luat o decizie asemanatoare cu cea a RAO si cate sunt pregatite sa faca acest pas, implementarea unei solutii de ERP (Entreprise Resource Planning – planificarea resurselor companiei) sau CRM (Customer Relations Management – managementul relatiilor cu clientii)? “Conform celor mai recente studii, care se refera la anul 2004, 48,3% din totalul cheltuileilor facute pentru achizitionarea si instalarea de sisteme ERP au fost facute de intreprinderi medii”, spune Irina Socol, directorul general al Siveco Romania, dezvoltator de asemenea solutii.


Fara indoiala ca producatorii au sesizat oportunitatea reprezentata de companiile mici si mijlocii din Europa Centrala si de Est. “Mai mult de trei sferturi dintre noii clienti ai SAP sunt companii medii, care aduc deja 30% din veniturile companiei”, spune si Valentin Tomsa, Head of Office, SAP Romania. “Exista, in mod cert, o nevoie tot mai mare de solutii ERP, resimtita in special de companiile aflate in perioade de dezvoltare. Solutiile CRM sunt mai putin solicitate in acest moment, dar importanta lor creste, in special pentru organizatiile financiar-bancare si cele din domeniul serviciilor”, crede acesta.

Valoare adaugata afacerii

Care sunt costurile unei asemenea solutii? “Pot exista implementari care costa sub 10.000 euro, dar si implementari in valoare de mai multe sute de mii de euro. Mai importanta este structura granulara a acestor solutii, permitand selectarea la nivel de functionalitati, si nu la nivel de modul”, spune Cristian Herghelegiu, Partner Account Manager, Microsoft Dynamics. Adica, pe masura ce afacerea creste, poti opta pentru functii suplimentare ale sistemului, fara a fi nevoit sa le platesti de la inceput.


Necesitatea implementarii unei solutii integrate de management al afacerii sau a relatiei cu clientii si furnizorii nu e reprezentata doar de avantajul competitiv pe care il asigura acestea. Cei care au cladit o afacere in Romania, pentru ca apoi sa o vanda unui investitor strategic, au si ei de castigat. “Nici un investitor strategic nu poate fi interesat de o companie care nu are un potential de crestere considerabil, si acesta este absolut imposibil de evaluat, in conditiile absentei unui instrument informatic care sa-i gestioneze transparent si consistent resursele, procesele, rezultatele activitatii”, sustine Irina Socol. Iar in cazul unei asemenea tranzactii, chiar valoarea companiei creste. “Depinzand de brandul furnizorului de ERP/CRM, se poate vorbi de la 5% la chiar 20%”, spune Claudiu Bulaceanu de la Softwin.


Dar care ar fi rata de recuperare a unei astfel de investitii? Depinde de complexitatea solutiei. “In orice caz, in urma implementarii solutiei Siveco Applications, am constatat o reducere a stocurilor cu 20%, prin imbunatatirea planificarii si a programarii acestora, cu minimum 5% a costurilor cu materialele, cu 10% a costurilor cu manopera directa si indirecta, prin imbunatatirea proceselor de productie, cresterea vanzarilor cu minimum 10% si micsorarea cu minimum 18% a termenelor de incasare a facturilor”, explica Irina Socol.


Cine s-a gandit, in urma cu cativa ani, ca unele afaceri, precum editarea si vanzarea de carte, nu au nimic in comun cu informatizarea, s-a inselat. In lupta pentru competitivitate, doar flerul managerului face fata din ce in ce mai putin planificarii afacerii.