Pentru cei interesați să-și vândă mașina, siteul ANAF pune la dispoziție un calculator de taxe care însă poate pune în dificultate persoanele care nu cunosc diferența dintre un autovehicul cu motor cu aprindere prin scânteie și unul cu aprinderea prin comprimare. În loc să aleagă varianta simplă și pe înțelesul tuturor de separare a sistemului de calcul în funcție de tipul combustibilului utilizat, autorii sistemului au preferat să complice lucrurile utilizând o definiție tehnică a motoarelor alimentate cu benzină (aprindere prin scânteie) și a celor cu motoare diesel (aprindere prin comprimare).
Conform Ordonanţei de Urgenţă privind timbrul de mediu pentru autovehicule, publicată în Monitorul Oficial, în noua formulă de calcul, timbrul de mediu menţine cote similare celor din prezent pentru tehnologia Euro 5 şi măreşte cotele pentru tehnologiile Euro 4 şi Euro 3.

Pe de altă parte, pentru maşinile cu motorizări non-Euro, Euro 1 şi Euro 2, valoarea timbrului de mediu va scădea faţă de nivelul cuantumului actual.

Timbrul de mediu se aplică pentru autovehiculele din categoria M1, M2, M3 cu precizarea că pentru categoria de autoturisme cu normă de poluare Euro 5, Euro 4 şi Euro 3 formula de calcul ia în proporţie de sută la sută emisia de CO2, iar pentru autoturismele cuprinse în normele de poluare non-euro, Euro 1 şi Euro 2 se aplică actuala formulă prevăzută prin Legea 9/2012, ce ia în calcul capacitatea cilindrică.

Pe de altă parte, taxa creşte pentru maşinile Euro 3 şi Euro 4 în cazul versiunilor diesel, întrucât, potrivit ministrului Mediului, Rovana Plumb, ‘emisiile din pulberi sunt mai mari în cazul maşinilor pe motorină’.

Practic, în calculul taxei se va ţine cont numai de emisiile de CO2 ale autovehiculului, valoare ce va fi înmulţită cu valoarea în euro a fiecărui gram şi cu cota de reducere a timbrului exprimată în funcţie de vechime. Vechimea autovehiculului se calculează în funcţie de data primei înmatriculări a acestuia, se precizează la articolul 6, alineatul 5 al Ordonanţei.

Un element de noutate adus de ordonanţa adoptată de Guvern în data de 19 februarie este că persoanele care doresc să cumpere maşini electrice vor beneficia de un ecotichet în valoare de 2.500 de euro.

Totodată, vor plăti noua taxă toate instituţiile publice, cu excepţia autovehiculelor aparţinând Salvării, Pompierilor, Corpului Diplomatic, dar şi a persoanelor cu handicap, Forţelor Armate, Poliţiei, Jandarmeriei, forţelor de securitate ale statului. Pe de altă parte, nu vor mai plăti timbrul de mediu cei care au achitat acest tip de taxă în anumite forme.

Persoanele care au dat statul român în judecată pentru restituirea taxei încasate ilegal şi cărora li s-a restituit contravaloarea taxei, precum şi cei care au înmatriculat autoturismele fără achitarea taxei vor plăti noul timbru la prima vânzare a maşinii. Pentru maşinile revândute în afara României, statul va returna o taxă reziduală, calculată în funcţie de perioada de utilizare.

Începând tot din 15 martie 2013, pe site-ul Administraţiei Fondului pentru Mediu /AFM/ va fi disponibil calculatorul care va ajuta şoferii să afle valoarea timbrului de mediu.

Potrivit ministrul Mediului, pentru acest an, sunt estimate încasări din timbrul de mediu mai mari cu 100 milioane de lei comparativ cu anul 2012, în timp ce valoarea sumelor ce trebuie restituite celor care au achitat taxa auto va fi de 400 milioane lei.
Sursa: Agerpres