Daniel David promite că reformă va fi extinsă și în învățământul primar și gimnazial

Daniel David spune că prima generație de elevi care va intra în clasa a IX-a cu un nou curriculum ar putea începe școala în anul școlar 2026–2027, dacă etapele sunt respectate conform planificării.

„Asta este prima reformă majoră legată de curriculum la nivel de liceu”, a arătat ministrul David.

David a precizat că această schimbare face parte dintr-o reformă amplă a curriculumului, ce va începe la nivelul liceului, dar va fi extinsă treptat și în învățământul primar, gimnazial, precum și în zona educației timpurii. El a subliniat că, în funcție de analiza fiecărei componente, vor fi ajustate fie conținuturile, fie manualele în sine.

„Vom veni cu o propunere, până în toamna acestui an, pe care să o discutăm public şi vom alege o variantă larg acceptată în sistem, nu se pune problema să intre anul viitor, sau foarte repede, avem vreme să ne aşezăm şi să o gândim bine, dar cu siguranţă până în toamnă voi veni cu un model concret pe care o să vi-l propun”, a arătat ministrul Educaţiei.

Ministrul a adăugat că, în paralel, Ministerul Educației lucrează și la o reformă a evaluării naționale, pentru care vor fi prezentate modele concrete până în toamnă. Acestea ar urma să includă competențe mai diverse și o revizuire a materiei de examen.

Titularizarea, evaluarea și universitățile – priorități ale mandatului

Pe lângă reforma curriculară, Daniel David a menționat și necesitatea standardizării evaluării și notării în sistemul de învățământ.

În acest sens, a afirmat că Ministerul își propune să lanseze o propunere de reformă în toamna acestui an, ce va fi discutată public și nu va fi implementată în grabă. Oficialul a dat asigurări că modificările vor fi aplicate doar după ce vor fi agreate de majoritatea celor implicați în sistemul educațional.

O altă reformă anunțată privește regândirea procesului de titularizare. Ministrul a ținut să sublinieze că nu se dorește eliminarea statutului de titular, ci întărirea acestuia. În același timp, vrea ca profesorii valoroși și competenți să poată intra în sistem mai ușor, fără o serie de examene redundante care le îngreunează accesul, deși performează deja în domeniul educației.

„Când am vorbit despre regândirea titularizării, mulţi au avut în minte ideea că vrem să renunţăm la statutul de titular. Nu vrem să renunţăm.

Vreau să întăresc statutul de titular, dar vreau în acelaşi timp ca oamenii care sunt buni şi care merită să intre mai uşor în sistem să nu trebuiască să dea examene peste examenele pentru a rămâne în sistem, în condiţii în care ei sunt performanţi în ceea ce fac în zona educaţională”, a explicat ministrul.

În ceea ce privește învățământul superior, Daniel David a anunțat că își propune redefinirea arhitecturii universitare. El a explicat că universitățile trebuie susținute în misiunile asumate și că evaluările la care vor fi supuse vor trebui să reflecte această misiune, nu criterii externe incoerente.

„Aici este foarte important să dăm viaţă lucrurilor pe care le-am făcut privind misiunea universităţilor. Deocamdată ne-am bazat pe autoevaluare. Acum aşteptăm să vedem cum se exprimă misiunea respectivă în activităţile acestor universităţi. O să le susţinem acolo unde putem.

Când sunt supuse proceselor de evaluare, o să avem grijă ca procesele de evaluare să fie chiar congruente cu misiunea pe care şi-au asumat universităţile, nu cu altceva”, a conchis David.