După ce, din cauza crizei, s-a văzut nevoit să închidă Media Galaxy din Unirea Shopping Center, Dan Ostahie este acum dispus să renunţe la controlul total asupra companiei.

Cu numai un an sau doi în urmă, Dan Ostahie refuza pro­­punerile primite pentru preluarea Altex, aşteptând ofer­ta irezistibilă, pliată perfect aşteptărilor şi planurilor sale. „Dacă acum câţiva ani vânzarea era o chestiune care ţinea de preţ, astăzi este o chestiune care ţine de oportunitate, de necesitate. Cu alte cuvinte, dacă voi putea atrage capital, o voi face“, mărturiseşte el pentru Capital. „Astăzi nu mai este important nici preţul, nici dacă pachetul pus în discuţie este minoritar sau majoritar. Important este să fii capabil să atragi banii necesari pentru a traversa o perioadă de criză, care poate fi mai lungă sau mai scurtă“, adaugă omul de afaceri. Şi cum retailul de electro-IT a fost în prima linie a crizei, acest tip de magazine fiind primele care au resimţit efectele reducerii drastice a consumului, Altex a trecut în prima jumătate a anului printr-un amplu proces de restructurare. „Restructurarea operaţională a avut în vedere optimizarea suprafeţelor, standardizarea proceselor, reducerea costurilor. Avem în plan pentru partea a doua a anului şi restructurarea financiară, care va însemna o restructurare a creditelor în cadrul grupului de companii“, explică Ostahie. La acest capitol, un rol important îl va avea noul Chief Financial Officer, Nicoleta Reitu. „Principala sa temă este să întărească măsurile de disciplină financiară şi control financiar intern în cadrul reţelei de magazine.“

În mod evident, criza a diminuat şi valoarea de piaţă a Altex, însă Dan Osta­hie evită să se pronunţe dacă a fost bine sau rău că nu a vândut atunci când avea oferte de cumpărare a businessului său. „De­ciziile unui antreprenor sunt în procent de peste 80% emoţionale“, motivează ma­nagerul. „Nu ştim cum ar fi arătat lucrurile astăzi dacă luam alte decizii atunci. Onest vorbind, şi fără a încerca să-i minimizăm performanţele, Dixons are dificultăţi mari în multe pieţe“, măr­tu­riseşte Ostahie, făcând referire la un lanţ britanic de retail care a fost interesat de achiziţia Altex atunci când piaţa era pe val. Recent, nouă magazine operate de Dixons în Ungaria au fost preluate de Domo.

Piaţa va merge „pe fundul apei”

167-33272-capital_15.jpgDan Ostahie este mult mai optimist acum decât era în urmă cu şase luni. Spune că piaţa a atins punctul minim în luna iunie, iar „în următorii doi-trei ani vom avea o linie relativ dreaptă, vom merge pe fundul apei“. Pentru a susţine cât mai bine Altex, omul de afaceri a pregătit fuziunea cu Cometex, compania de real estate din cadrul grupului, care traversează şi cel mai bine criza actuală. Cel de-al treilea pilon al grupului dezvoltat de Ostahie este Credex Finanţări IFN. „În companie a fost o atitudine prudentă în ceea ce priveşte acordarea creditelor de consum, atitudine care a fost urmarea politicii Raiffeisen Bank în cadrul parteneriatului şi care şi-a dovedit punctele forte: rata de „bad debt“, chiar dacă a crescut, nu a depăşit 1,5%, ceea ce este foarte bine“, spune el. Reţinut în ceea ce priveşte evoluţia businessului anul acesta, Ostahie spune totuşi că, atunci când piaţa îşi va reveni, retailul electro-IT va fi primul care va simţi revirimentul.

Nu ştiu dacă am luat cele mai bune decizii, dar ne-am mişcat repede. Am luat măsuri rapid, le-am implementat rapid.
Dan Ostahie, Preşedinte Altex

344 milioane de euro este cifra de afaceri înregistrată în 2008 de Altex, în creştere cu 8,5% faţă de anul precedent,iar EBITDA, 1,3%

Cât ar valora Altex?

Conform unor reprezentanţi ai pieţei fuziunilor şi achiziţiilor, pentru a cal­­cula valoarea de piaţă a Altex se aplică la indicatorul EBITDA un coeficient de multi­plicare specific retailului electro-IT. Dacă facem un calcul pe baza rezultatului financiar al anului 2008, Altex ar valora circa 25 de milioane de euro. Cum însă anul acesta compania va fi, cel mai pro­babil, pe pierdere, ecuaţia nu poate fi apli­cată. În această situaţie, Altex ar putea fi evaluat la 20%-30% din cifra vânzărilor. Trebuie să ţinem seama de faptul că, numai anul acesta, vânzările la nivelul întregii pieţe s-au prăbuşit cu peste 50%. Ostahie ar putea să ceară 50 de milioane de euro, însă, suma finală a unei eventuale tranzacţii ar putea fi semnificativ mai mică.