Turiştii care doresc să călătorească în ţările care pånă de curånd erau considerate scumpe pot profita de criza financiară mondială pentru a-şi petrece vacanţele la preţuri mai accesibile. Cinci zile de vacanţă în Islanda pot costa între 300 şi 500 de euro de persoană.

Islanda este una dintre ţările europene cele mai afectate de criza financiară. Pentru a contrabalansa efectele seismului financiar, autorităţile insulare au lansat o campanie de promovare a turismului local, o sursă de venituri extrem de importantă pentru economia statului.

Islanda este prezentată în promo-ţiile din cadrul unei campanii recent lansate drept ţara pe care toată lumea îşi permite să o viziteze, făcåndu-i să creadă pe cei care au dorit mereu să călătorească către „ţara gheizerelor“ că acum este momentul ideal. Un zbor dus-întors dintr-un oraş din Occident către această destinaţie costă, mai nou, doar aproximativ 200 de euro, iar patru nopţi de cazare la un hotel de patru stele din Reykjavic pot fi rezervate pentru circa 100 de euro de persoană.

Astfel, cu numai 300 de euro, un turist britanic sau german poate petrece cinci zile în Islanda. Turistul romån va plăti aproximativ 200 de euro în plus, echivalentul unui bilet de avion către Germania sau Marea Britanie. Asemenea acestei ţări, alte state se văd nevoite să scadă preţurile la cazare. Franţa, ţara care atrage cei mai mulţi turişti pe an (aproximativ 82 de milioane de persoane în 2007), resimte din plin criza financiară.

Reduceri şi pe pieţele campioane ale turismului mondial

În ultima vreme, hotelurile din Paris promovează oferte de cazare la preţuri mai mici cu pånă la 10-15%. Şi cursele către Paris sunt mai avantajoase, un zbor Bucureşti – Paris cu Air France ajungånd la aproximativ 270 de euro. „Este normal să se ieftinească vacanţele, cazările şi biletele de avion. Nu înţeleg de ce pånă acum companiile aeriene nu au scăzut taxa de combustibil, în contextul în care preţul acestuia a scăzut“, spune Traian Bădulescu, consilier de presă al Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT). „În mod cert, în ţările din Vest, criza financiară se va simţi şi în turism. La o lună după declanşare vorbim de o scădere a gradului de ocupare a hotelurilor cu 5-7%“, spune Paul Mărăşoiu, CEO al companiei de consultanţă Peacock Hotels. „Preţurile nu vor scădea neapărat, dar va exista o serie de promoţii şi oferte foarte atractive“, adaugă acesta. Astfel, cåt de curånd vom asista la o repoziţionare a tarifelor pe plan mondial. „Există un trend care se va evidenţia din ce în ce mai mult, iar acesta se referă la ofertele last – minute, care apar zi de zi“, spune Ciprian Popescu, reprezentantul operatorului german TUI în Romånia, care este şi el convins de faptul că „presiunea crizei se va răsfrånge asupra preţurilor“. O altă consecinţă a crizei va fi diminuarea cheltuielilor realizate de turişti. „Spre exemplu, un turist din Vest nu va mai cheltui 1.000 de euro pe o vacanţă, ci 700 de euro. Va månca mai ieftin şi se va caza în hoteluri mai ieftine“, preconizează Paul Mărăşoiu.

Chiar dacă rezervările de vacanţe pentru anul acesta au fost deja făcute, criza îşi va arăta efectele mai pregnant în prima parte a anului viitor. „Ne aşteptăm la oferte mai ieftine de vacanţă de acum încolo. Pånă una-alta, rezervările pentru Crăciun şi Revelion sunt contractate de către turoperatorii romåni“, spune Bădulescu.

Turismul de business trece la clasa economic

Turismul de afaceri ar putea fi unul dintre cele mai afectate segmente, întrucåt într-o perioadă de criză companiile restrång bugetele, unul dintre capitolele la care se vor uita cu precădere fiind cheltuielile de călătorie. Iar cele care vor menţine aceste cheltuieli se vor reorienta dinspre biletele de avion la business class către economic sau low-cost. „Acum se înregistrează scăderi de 5-12%, în special pe segmentul turismului de business, pentru că firmele realocă bugetele de călătorie“, spune Traian Bădulescu. „În Romånia, nu se simt imediat efectele crizei, dar cu siguranţă le vom simţi la anul. Romånia avea rată de creştere de 20%, iar scăderea va fi de cåteva procente, dar chiar şi aşa va fi pe plus“, adaugă acesta.

Există, totuşi, şi un avantaj al crizei: cel care ar putea cåştiga este turismul local/regional. Practic, agenţiile de turism aşteaptă, de la anul, mai mulţi turişti în Romånia din ţări precum Austria, Cehia, Grecia, Bulgaria şi Turcia.

DEASUPRA CRIZEI

ISLANDA Un bilet de avion Paris – Reykjavik costă 260 de euro, iar trei nopţi cazare la un hotel de trei stele costă 50 de euro/persoană, cu mic dejun inclus (ofertă booking.com). Un bilet de avion Bucureşti – Paris costă aproximativ 250 de euro.

FRANŢA Un bilet de avion Bucureşti-Paris costă circa 250 de euro. Cazarea la un hotel în Paris, pentru trei nopţi cu mic dejun inclus, costă 82 de euro de persoană (ofertă Confort Hotel Paris).

SPANIA Biletul de avion Bucureşti-Madrid costă 160 de euro, iar cazarea pentru trei nopţi este 75 de euro/persoană, cu mic dejun (ofertă Oasis Madrid Albufera).

ITALIA O cursă Bucureşti – Milano costă 87 de euro, iar trei nopţi cazare în capitala modei, la un hotel de trei stele, costă 88,5 euro de persoană, micul dejun fiind inclus în preţ (ofertă hotel Vienna).

MAREA BRITANIE Biletele de avion către capitala Regatului Unit costă 210 euro, iar cazarea înseamnă 67 de euro, pentru trei nopţi, cu mic dejun inclus, la un hotel de două stele (Queens Hotel).

STATELE UNITE Cei care vor să vadă New York-ul vor plăti 670 de euro pentru biletul de avion, iar cazarea costă 124 de euro, cu mic dejun inclus (ofertă Ramada Queens).