Probleme generate de noile buletine și soluția BEC
Conform BEC, schimbările legislative introduse prin Ordonanța de Urgență a Guvernului nr. 17/2025 au modificat modul de gestionare a datelor de identitate, prin eliminarea mențiunii privind domiciliul de pe cărțile electronice de identitate.
Această modificare, deși justificată de rațiuni administrative și de digitalizare, creează o problemă tehnică reală în ziua alegerilor.
Mai exact, în cazul în care o persoană dorește să voteze în baza unei cărți de identitate electronice într-o altă localitate decât cea de domiciliu, dar nu se regăsește în listele permanente, aceasta urmează să fie înscrisă în lista suplimentară. Aici intervine dificultatea: membrii biroului electoral al secției respective nu vor putea completa rubrica destinată domiciliului alegătorului, întrucât documentul nu mai oferă această informație.
În această situație, BEC precizează că președintele secției de votare are obligația de a contacta Centrul de suport tehnic asigurat de Serviciul de Telecomunicații Speciale. Acest centru va redirecționa solicitarea către Direcția Generală pentru Evidența Persoanelor, instituție care va furniza datele necesare privind adresa de domiciliu a alegătorului.
Scopul acestui demers este de a asigura completarea corectă a listei electorale suplimentare și de a preveni eventuale fraude sau erori.
„Astfel, în cazul persoanelor care îşi vor exercita dreptul de vot în baza unei asemenea cărţi electronice de identitate la o secţie de votare unde sunt înscrişi în lista electorală suplimentară, membrii biroului electoral al secţiei de votare se află în imposibilitatea de a completa cu informaţii probate de un înscris oficial rubrica destinată domiciliului alegătorului din respectiva listă electorală. În aceste situaţii, în vederea identificării corecte a adresei de domiciliu a alegătorului, preşedintele biroului electoral al secţiei de votare trebuie să apeleze Centrul de suport tehnic asigurat de Serviciul de Telecomunicaţii Speciale, de unde va fi redirecţionat către Direcţia generală pentru evidenţa persoanelor, care îi va comunica informaţiile privind domiciliul alegătorului necesare corectei completări a listei electorale suplimentare”, se arată în circulara BEC.

Unde și cum pot vota alegătorii
În ceea ce privește regulile de vot, BEC reamintește că alegătorii trebuie să voteze la o secție în funcție de locul în care se află în ziua alegerilor și de domiciliul sau reședința declarată. Astfel, cei care se află în unitatea administrativ-teritorială în care au domiciliul sau reședința pot vota doar la secția arondată străzii sau localității respective.
În municipiul București, regulile sunt și mai stricte. Alegătorii cu domiciliul sau reședința într-un sector pot vota doar în acel sector, chiar dacă se află în capitală, dar într-un alt sector administrativ. În schimb, dacă un alegător din București se află în alt județ în ziua alegerilor, își poate exercita dreptul de vot la orice secție din acel județ, urmând să fie trecut pe lista suplimentară.
În cazul în care alegătorii se află în străinătate, aceștia își pot exercita dreptul de vot la oricare dintre secțiile organizate în afara granițelor țării, în funcție de locația în care se află în ziua votului.