Cartea de peste 400 de pagini, scrisă de jurnalistele de business Mona Dîrţu şi Andreea Roşca, nu e una despre bani: e despre “oameni care au decis, la un moment dat al vieții lor, să o pornească pe cont propriu – în ciuda lipsei de direcție, de experiență, de capital de pornire și mai ales în ciuda fricii de eșec”.

Cartea „Cei care schimbă jocul“ vorbește despre gândirea antreprenorială de la temelia a șapte companii care s-au născut, au crescut și au navigat prin criză chiar aici, în România. “Am scris despre oameni, nu despre bani, pentru că oamenii sunt cei care fac banii (…). <<Cei care schimbă jocul>> reconstituie parcursul a șapte afaceri antreprenoriale românești din perspectiva fondatorilor lor. Toţi au pornit de jos, de la o tarabă sau de la un computer împrumutat, şi au reuşit să ajungă la ceea ce numin astăzi performanţă financiară “, explică Mona Dîrţu, care a condus redacţiile “Money Express” şi  “Business Magazin”.

 

În proiectul “Cei care schimbă jocul”, am pornit cu gândul să aflăm care sunt mecanismele de business din spatele cifrelor, completează Andreea Roşca, fost redactor -şef la Capital, şi “nu ne aşteptam să descoperim că toţi protagoniştii cărţii au avut încercări nereuşite. Nu au avut capital de pornire, pile, relaţii, mentori sau cunoştinţe despre piaţa în care au intrat. Ni s-au spulberat cel puţin trei mituri: acela că ai nevoie de un capital mare să porneşti o afacere, că antreprenorul e un vizionar sau că ai nevoie de o idée genial ca să începi o afacere… drumul se construieşte pe măsură ce mergi pe el”.

Cei care schimbă jocul în România sunt, potrivit autoarelor cărţii, Dragoş Petrescu (proprietarul reţelei de restaurante City Grill şi Caru’ cu Bere), Mihail Marcu (reţeaua de clinici private MedLife), Vasile Armenean (producătorul de îngheţată Betty Ice), Dragoş şi Adrian Pavăl (retailerul de bricolaj Dedeman), Adrian Mihai, Felix Pătrăşcanu şi Neculai Mihai (firma de curierat Fan Courier), Dan Şucu (producătorul şi retailerul de mobilă Mobexpert) şi  Florin şi Măriuca Talpeş (producătorul de software antivirus Bitdefender).

Setul de criterii prin care autoarele am cernut 40-50 de nume de antreprenori români – să conducă afaceri pornite de la zero, companiile lor să aibă capital majoritar românesc, să fie nr. 1 pe piață, să aibă competitori multinaționale, să fi trecut cu bine de criză și – foarte important – să nu fi crescut prin contracte cu statul  – s-a dovedit a fi un filtru sever. Au găsit o mulțime businessuri valoroase care îndeplinesc patru sau chiar cinci dintre criteriile stabilite, dar relativ puține care să le bifeze pe toate șase.

“Cei care schimbă jocul” este prima carte care vorbește despre mecanismele și procesele de decizie ale primei generații de antreprenori români de după deșertificarea comunistă.

Te-ar putea interesa și: