De trei ani, scăderea pieței de autoturisme din România a intrat în cotidian. Cele 312.589 de mașini înmatriculate în 2007 au rămas un reper greu de uitat, transformat acum în deziderat. Statistica anului 2010 a arătat înmatriculări totale de numai 94.541 de autoturisme, adică mai puțin de o treime din valoarea atinsă cu trei ani în urmă.
Cu toate acestea, ascunși printre cifre, comercianții de mașini premium au reușit să păstreze un ritm susținut al vânzărilor. În primele șapte luni ale acestui an principalele mărci premium  au comercializat în România 3.181 de autoturisme. Deși la prima vedere par puține, trebuie luat în calcul faptul că în aceeași perioadă a anului trecut erau înmatriculate doar 2.516 astfel de vehicule, rezultând o creștere de 26%.
Simpla comparație a acestui rezultat cu trendul pieței totale de autoturisme, care a scăzut, conform Direcției Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (DRPCIV), cu 14,37%, demonstrează că mașinile premium sunt, din nou, căutate de români.
Motivele acestei creșteri, surprinzătoare pentru un neavizat, sunt explicate de comercianți prin nevoia oamenilor cu venituri peste medie de a își înlocui vehiculul achiziționat, probabil, înainte de debutul crizei. Acest tip de client, chiar dacă a fost afectat și el de probleme financiare, are nevoie să își mențină statutul în grupul social din care face parte, iar o mașină îmbătrânită poate dăuna imaginii. Prin urmare, de voie, de nevoie, clientul de mașină premium a reînceput să cumpere. La creșterea segmentului de piață premium au contribuit și multe companii care și-au utilat parcul cu vehicule din acest segment pentru a le oferi managerilor.
Dintre cele 15 mărci luate în calcul de Capital, nu mai puţin de zece au înregistrat în acest an rezultate mai bune decât în 2010. Astfel, se poate observa clar că procentajul mediu de creștere a pieței premium ascunde și el evoluții relativ bune ale unor branduri. Dacă cei trei mari, Audi, BMW și Mercedes-Benz, se află pe un trend ascendent destul de pronunțat, mărci precum Infiniti, Jaguar, Lancia sau Saab, înregistrează scăderi cuprinse între 12% și 59%. Este foarte adevărat că din cauza volumelor mici comercializate de aceste branduri până și un singur vehicul în plus sau în minus amplifică puternic trendul de creștere sau de scădere. Chiar și scoțând din calcul toate mărcile cu vânzări mai mici de 100 de exemplare, se observă evoluții cel puțin interesante.
Audi și Mercedes-Benz amenință supremația BMW
Bătălia dintre principalele mărci premium prezente pe piața din România este tot mai acerbă și, în curând, se întrevede o luptă la baionetă. Pentru că ritmul de creștere al liderului BMW (15%) este depășit clar de cel al urmăritorilor Audi (37%) și Mercedes-Benz (37%).  Cu toate acestea, deocamdată, BMW menține un avans destul de important prin cele 931 de autoturisme înmatriculate în perioada ianuarie-iulie 2011.
O analiză mai atentă a acestor trei mărci arată și cum și-au împărțit ele un segment de piață pe care îl domină autoritar, cu mai bine de 77% din vânzări. Astfel, în segmentul mașinilor de mici dimensiuni, Audi este bine reprezentat de modelul A1.  În zona compactelor, Audi A3 se află cu mult în fața competitorilor de la Mercedes-Benz sau BMW, în timp ce Clasa C a germanilor de la Mercedes a depășit „la mustață“ Audi A4 în segmentul D. La clasa E, BMW Seria 5 conduce autoritar cu 128 de unități înmatriculate, pentru ca în zona de lux (F) Mercedes S klasse să depășească cu o singură unitate Audi A8.
BMW este stăpânul absolut al SUV-urilor premium. Audi și Mercedes-Benz nu par să găsească antidot pentru cavaleria bavareză condusă  de X5 și urmată de X3 și X1. Mercedes revine însă puternic în segmentele Sport-Cabrio și Monovolum, unde SLK și B Klasse sunt lideri.
Viitorul „sună“ premium
Având în vedere tendința de „downsizing“, evidențiată de toți marii actori ai industriei auto și care înseamnă, pe lângă scăderea în dimensiuni a vehiculelor, o creștere a nivelului de echipare, producătorii premium par să fie, în continuare, avantajați. Astfel, este de așteptat ca și în perioada următoare zona premium a pieței să se comporte mult mai bine decât cea a modelelor de volum._

8% din totalul autoturismelor comercializate în România aparțin mărcilor premium.
Succes tradus în bani

Rezultatul bun obținut de principalii importatori de vehicule premium se observă și în bilanțurile financiare. Astfel, BMW Vertriebs a avut anul trecut o cifră de afaceri de 322,6 milioane de lei, în creștere de la 223,5 milioane în 2009. Profitul obținut în 2010 a fost de 29,6 milioane de lei. Mercedes-Benz România a raportat pentru 2010 o cifră de afaceri de 531,6 milioane de lei și un profit de circa 14 milioane de lei. Asta după ce, în 2009, cifra de afaceri era de 393,7 milioane lei, compania înregistrând o pierdere netă de 87 milioane de lei. În privința mărcii Audi, valoarea afacerilor este imposibil de estimat, dat fiind faptul că importatorul Porsche România mai are în portofoliu și alte branduri precum Volkswagen, Skoda sau SEAT. Această companie, cel mai puternic importator român, a înregistrat o cifră de afaceri de 1,6 miliarde de lei și un profit net de 89 milioane lei. Având în vedere că aceste rezultate corespund anului trecut și că în 2011 vânzările au crescut, este de așteptat ca bilanțurile celor mai mari trei jucători de pe piața premium să prezinte cifre mult mai bune.