Într-un moment în care ştirile despre disponibilizări se ţin lanţ, la Timişoara şi în Bucureşti sunt recrutaţi sute de spe­cialişti în tehnologia informaţiei.

Alcatel-Lucent a inaugurat, zilele trecute, la Timişoara, un centru de administrare şi monitorizare a reţelelor de telecomunicaţii din EMEA (Europa, Orientul-Mijlociu şi Africa). Până la sfârşitul anului, se preconizează că în acest centru vor lucra 300 de angajaţi, faţă de 180 acum. Compania are doar patru astfel de centre la nivel mondial: unul în Polonia, care deserveşte tot zona EMEA, şi câte unul în SUA şi India, deservind continentul american, respectiv Asia. Concret, timişorenii monitorizează buna funcţionare a reţelelor şi coordonează echipele de intervenţii din teren în 26 de ţări.

Această activitate este, în majoritatea cazurilor, una internă, realizată de fiecare operator în parte pentru propria sa reţea, tendinţa de externalizare fiind recent apărută, mai ales datorită economiilor de 15%-25% care se realizează astfel. Anul trecut, RomTelecom şi Ericsson au semnat un contract de acest tip, prin care compania suedeză s-a angajat să întreţină şi echipamentele instalate de operator la nivel naţional. Alcatel-Lucent nu are, deocamdată, un contract similar pe piaţa locală, dar Raoul Ros, CEO, spune că sunt pregătiţi. „Clienţii noştri – Romtelecom, Orange, France Telecom, Deutsche Telekom – vor să se concentreze asupra serviciilor oferite clienţilor, fără să fie distraşi de tehnologia din spatele lor“, spune managerul. „Prin urmare, se vor baza tot mai mult pe furnizori ca Alcatel pentru managementul reţelelor lor. Şi asta facem la Timişoara“. Mai exact, aici sunt monitorizate reţele din 26 de ţări, printre care Orange Austria, Orange Elveţia, BASE Belgia şi E Plus Germania, dar şi reţeaua fixă a British Telecom. Mai mult, operatorul britanic îşi migrează reţeaua pe suport IP în câteva ţări, parte a operaţiunilor fiind controlate de la Timişoara.

De ce a fost aleasă România? Aparent, nu costurile operaţionale reduse sunt argumentul principal. „România a fost o ţară cu costuri reduse, în care puteai angaja ingineri buni. Continuăm să mutăm aici operaţiuni ale companiei, dar din motive diferite. Găsim în România angajaţi bine pregătiţi în universităţi şi dedicaţi muncii lor“, spune Ros. Câteva zile mai târziu, şi compania HP a anunţat că angajează în România circa 600 de oameni, din aceleaşi motive.

Cu 30% mai mulţi angajaţi într-un an

La Global eBusiness Operations Center (GeBOC) deţinut de HP în Bucureşti, lucrează deja 2.000 de oameni, iar obiectivul este de creştere a numărului de angajaţi cu 30% până la sfârşitul anului. Sunt căutaţi „studenţi şi absolvenţi de studii superioare, dar şi tineri cu experienţă profesională de unu-doi ani. Focusul activităţilor de recrutare se va orienta către candidaţii care vorbesc cât mai multe limbi străine, pentru că GeBOC este o familie multiculturală“, explică Anca Tapai de la Hewlett-Packard România.

Dacă în 2008 a fost vârful recrutărilor de angajaţi specializaţi în tehnologie, 2010 pare să fie anul în care acestea renasc. „În 2009 piaţa s-a aşezat“, spune Mihai Moghior, managing partner la agenţia de recrutare Brainspotting, specializată în sectorul IT&C. „Acum angajează atât marile multinaţionale, de talia HP, cât şi firme româneşti care au deschis filiale în afara ţării“, mai spune el, dând exemplul Orientului Mijlociu, unde mai multe companii autohtone îşi desfăşoară activitatea. Iar cei mai căutaţi sunt atât oamenii cu specializări în IT şi comunicaţii (cazul Alcatel-Lucent), cât şi cei specializaţi în procese de business (cazul HP).

Să nu ne imaginăm însă că angajatul român este un model. „Oamenii sunt foarte bine pregătiţi în universităţi şi au o curiozitate nativă în ceea ce priveşte tehnologia, adunând din studenţie certificări date de firme precum Microsoft sau Oracle. Angajatului român îi lipsesc însă aşa-numitele soft-skills: abilităţi de management, lucrul cu deadline-uri, relaţionarea etc. Străinii care lucrează cu România ştiu aceste lucruri şi ni le spun“, completează Moghior.

Investiţia Alcatel-Lucent în resurse umane vine după ce, la nivel inter­naţional, piaţa în care compania activează a scăzut cu 8%-12%, fiind necesare reduceri de costuri.

Angajaţii de aici sunt dispuşi să călătorească şi sunt foarte buni cunoscători de limbi străine, ceea ce, pentru noi, e excelent.
Stef van Aarle, senior vice-president services pentru EMEA, Alcatel-Lucent

25% din businessul Alcatel-Lucent la nivel global sunt generate de divizia servicii, cea din care face parte acum şi noul centru de la Timişoara

Business complex

Alcatel-Lucent mai deţine la Timişoara un centru de cercetare-dezvoltare pentru aplicaţii şi optică, însemnând tehnologia LTE, sau 4G. „Avem 500 de experţi care fac cercetare pentru produse ce vor fi lansate pe piaţă în doi-trei ani“, spune Raoul Ros. Compania a intrat în România în 1991, şi la sfârşitul anului trecut avea în total aici 1.300 de angajaţi. Anul acesta vor fi angajaţi minimum 250 de oameni (160 în servicii şi circa 50 în cercetare-dezvoltare). Toţi vor beneficia de sesiuni de pregătire specială: angajaţii care asigură monitorizarea între 3 şi 6 luni, iar cei care asigură suport tehnic între 6 şi 12 luni. Anul trecut, circa 500 de angajaţi au fost externalizaţi către Wipro şi HP.