România ocupă locul 9 într-un Top 10 făcut de experții americani de la Universitatea George Washinton, despre „viitorul“ pe care îl are o țară aflată în curs de dezvoltare, în rândul destinațiilor pentru turism de aventură. „Nu-i rău deloc. Ba chiar acest lucru vine să confirme potențialul uriaș pe care îl avem“, este concluzia jucătorilor din piață.

De altfel, în ultimul an au apărut tot mai multe site-uri care promovează turismul intern de aventură. „Consumatorii care vor să profite de oferte speciale pot căuta pachete de turism de aventură pe site-urile de reduceri colective din România, la prețuri chiar și cu 80% mai mici. În Franța, deja unul din trei cumpărători care caută un cadou se orientează la cadouri "experiență" sau "activități". La nivel mondial, una din patru călătorii conține elemente de turism de aventură, iar până în 2050 se estimează că 50% din călătorii vor conține elemente de turism de aventură“, punctează Cristian Culea, project manager PlayXP.net. Potrivit lui, România a început de curând să facă profit de pe urma turismului de aventură, în contextul în care sunt puțini investitori care și-au creat un brand.

Așa că, până se vor mai așeza lucrurile la noi, cei mai mulți turiști sunt tentați acum să cumpere o vacanță în străinătate, pentru care plătesc mii de euro sau, în unele cazuri, chiar zeci de mii. „Cea mai scumpă vacanță vândută de TUI TravelCentrer prin Eurolines, în acest an, a fost Maldive, 65.000 euro, pachet de servicii pentru 2 persoane, șapte nopți de cazare,  destinație aleasă, în special, pentru practicarea unor sporturi acvatice. Iar cea mai ieftină a fost vândută unor turiști începători în practicarea kitesurfing-ului, pentru insula grecească Kos, în Mastichari: 678 euro pentru 2 persoane“, a punctat Elena Radu, tourism product manager la TUI TravelCentrer.

De altfel, explică ea, solicitările pentru acest tip de turism au crescut cu 20% anul acesta pentru grupul pe care îl reprezintă. În context, Elena Radu spune că au lansat deja ofertele pentru Kenya, unde pot fi observate în mediul lor natural cele mai înfricoșătoare animale.

Iar un pachet de servicii pentru Kenya, care include șapte nopți cazare, bilet avion, taxe de aeroport și transferuri costă 1.969 euro pentru o persoană. Tot circa 2.000 de euro costă și un sejur în perioada Anului Nou în Mauritius, destinație unde se pot face scufundări, parașutism, dar și excursii pe munte.
Iar lucrurile merg chiar mai departe. „De exemplu, cei care vor să facă rafting în Nepal pot alege un sejur de două săptămâni, tarifele fiind între 1.500 și 2.000 de euro pentru un pachet complet, la care se adaugă prețurile excursiilor opționale“, spunea, într-un interviu anterior, Traian Bădulescu, consultant în turism.

Concret, o vacanță de 12 zile în Nepal poate costa de la 1.550 de euro la Explore Travel, cu plecare în luna octombrie, pentru o perioadă de 12 zile. Pachetul cuprinde inclusiv transportul cu o companie aeriană low-cost.
Prețurile ajung la 2.300 de euro pentru cei care vor o expediție pe Kilimanjaro și safari în Tanzania, cum este cazul agenției 1001 Adventures, ce oferă un astfel de pachet, la care se adaugă și costul biletului de avion.

Dar nu toată lumea pune deoparte sume mari pentru o vacanță. Cei mai mulți preferă locurile apropiate, unde să nu plătească mai mult de 1.000 de euro. Grosso modo, din datele jucătorilor pe această piață, turismul de aventură a crescut, în ultimii ani, cu peste 10%-15% anual.

Ciprian Enea, consultant Best Tourism, consideră că, la nivel local, există câteva domenii care pot genera pe viitor „volume demne de afaceri cu profit“.  
Pe de-o parte, subliniază el, anul acesta a crescut mult turismul de aventură pentru copii, cele mai multe solicitări fiind pe zona de minivacanțe care încep de la pachete de jumătate de zi până la cel mult două-trei zile.

Tabere de aventură pentru copii

„Sunt foarte căutate taberele de aventură unde, în funcție de temă, copiii învață să meargă pe munte, să se cațere pe stânci, să supraviețuiască în pădure sau să facă scuba diving. Iar pe de altă parte, tot pe piața internă, adulții încep să fie tot mai atrași de acest tip de turism. Tonul l-au dat în ultimii ani companiile care și-au dus angajații în teambuildinguri“, detaliază el. Practic, așa s-a deschis gustul pentru vacanțele active, care au înlocuit clasicele drumeții și plimbări prin stațiune.

Cristian Culea, care este și partener la Forte Offroad, o companie specializată pe acest segment la off-road în Dobrogea, spune că expedițiile de o zi în timpul săptămânii costă  590 lei pentru o persoană, iar într-o zi de weekend scade la 299 lei.

De asemenea, serviciile de inițiere în off-road ajung la 490 lei de persoană.
„Cred că oricine își dorește cu adevărat poate începe o afacere în turism de aventură cu o investiție foarte aproape de zero. Acest lucru poate fi posibil cu ajutorul resurselor de la parteneri, sponsori, utilizând serviciile de închirieri de echipamente, aplicații online gratuite sau cu abonament lunar și promovare online foarte creativă și bazată pe buzz marketing“, explică el. De altfel, Culea dezvoltă acum un proiect în zona online (n.r. – o platformă de activități de aventură și sporturi extreme), care să promoveze gratuit, la nivel mondial, toți furnizorii care operează în zona turismului de aventură. Un proiect-pilot – „se află în faza beta“, explică el, precizând că lucrează la acesta de patru ani.
Și nu este un caz singular. Teoretic, pentru că piața este abia la început, vom asista, cel mai probail în următorii ani, la „o explozie de investiții“ în această zonă.  În Europa, potrivit unor statistici, ar exista peste o mie de parcuri de aventură, cele mai multe în Elveția, Franța, Danemarca, Marea Britanie și Germania. Cu mențiunea că nemții sunt campioni când vine vorba de aventură: o asociație locală a numărat peste 400 de astfel de spații de divertisment.

10 mil. euro este valoarea turismului de aventură, așa cum reiese din datele jucătorilor pe acest segment; anul acesta piața va crește cu 10-15%

65 mii de euro a fost valoarea unui pachet pentru două persoane vândut anul acesta de o agenție pentru o vacanță cu sporturi extreme în Maldive

Consumatorii pot căuta pachete de turism de aventură pe site-urile de reduceri colective din România.
Cristian Culea, PlayXP.net

Segmentul de aventură pe piața internă, în următoarea perioadă, are un mare potențial de dezvoltare, în special în rândul copiilor și tinerilor.

Ciprian Enea, consultant Best Tourism

  • 2005 Este anul în care a apărut conceptul de turism de aventură în România, însă decizia oamenilor de afaceri de a investi într-un parc de aventură, de exemplu, a venit destul de greu;
  • PROIECTE Până în 2010, în România a fost lansat câte un proiect la doi ani, în contextul în care calculele arătau că investiția nu poate fi amortizată foarte rapid, turiștii amatori de sporturi extreme preferând să-și cumpere un pachet în străinătate;
  • PASIUNE Între timp au apărut antreprenori, cei mai mulți pasionați de sporturi extreme, care și-au dat seama că pot combina această pasiune cu afacerile; 
  • 50% dintre călătoriile turiștilor vor conține elemente de turism de aventură, până în 2050, la nivel mondial, potrivit cifrelor publicate de asociațiile internaționale de profil; în prezent, una din patru călătorii conține activități  pe acest segment.

"Acest articol a apărut în ediţia print numărul 37 a revistei Capital din săptămâna 16 -22.09.2013"


Te-ar putea interesa și: