Messer Romania Gaz a platit peste 54.000 de euro pentru elaborarea, implementarea si certificarea sistemului de management al calitatii, firma avand 31 de angajati. Managerii au pornit de la stabilirea politicii si obiectivelor firmei privind calitatea, dupa care au contactat organismul de certificare.



Pasul cel mai costisitor, dar si cel care a permis implementarea si supravegherea permanenta a sistemului de management in cadrul firmei a fost angajarea unei persoane responsabile cu implementarea normelor de calitate. Costul platit pentru aceasta depaseste 13.000 de euro pe an. Primele masuri luate au fost cele de elaborare a procedurilor.



“Pentru asta am identificat procesele din firma, am stabilit atributiile si responsabilitatile personalului. Fiecare departament si-a elaborat propriile proceduri sub indrumarea noastra”, a spus Lucian Bataila, directorul Departamentului privind managementul calitatii, Messer. Acest proces, in care au fost implicati 12 angajati, a costat peste 500 de ore de munca suplimentare si 2.500 de euro. La acestea se adauga cursuri de instruire a personalului, pregatirea a doi auditori interni si achizitionarea de noi aparaturi.





“Firma a cheltuit 35.000 de euro pentru pregatirea certificarii si implementarea sistemului, pentru plata evaluarilor anuale si a directorului raspunzator de managementul calitatii.”












Lucian Bataila,
reprezentant al managementului, Messer



“Un calcul exact arata ca firma a cheltuit 20.000 de euro pentru pregatirea certificarii si implementarea sistemului in primul an si 15.000 euro pentru plata evaluarilor anuale si a persoanei care se ocupa de managementul calitatii”, a spus Bataila.


Cazul fimei Messer este unul fericit datorita resurselor financiare, tehnice si de personal de care dispune firma. Majoritatea societatilor din tara nu au insa banii sau dispozitia de a-si implementa un astfel de sistem. Obtinerea unui certificat de management al calitatii si de mediu este considerata inca un moft si nu o necesitate, din cauza schimbarilor majore care trebuie facute in interiorul firmelor. In plus, obtinerea unui certificat de calitate implica o supraveghere continua a activitatii firmelor de catre organismul de certificare, ceea ce incomodeaza managerii.


“In momentul in care implementezi ISO 9000, un certificat pe sistem, trebuie sa faci totul cu gandul la client si nu numai la propriul castig. Ai nostri sunt invatati sa faca cum le e lor mai bine”, a spus Nicolae Dragulanescu, secretar general al Fundatiei Romane pentru Promovarea Calitatii.


Exista insa si firme care au facut eforturi sustinute pentru a se certifica, dar lipsa resurselor materiale a facut imposibil acest lucru. Pentru o societate cu 20 de angajati este nevoie de 25.000 de euro pentru implementarea sistemului de management de mediu si de 20.000 de euro pentru managementul calitatii. Astfel, singura lor speranta sunt fondurile europene. “Pentru a obtine certificatele pentru managementul calitatii si de mediu si pentru conformitatea produsului am nevoie de minimum 100.000 de euro. Sunt necesare schimbari tehnice si la nivel de personal, plus costul firmelor de consultanta si de audit”, a spus Nastasia Gheorghe, director general Madona din Tulcea.


La ora actuala, doar 0,5% din companiile inregistrate in Romania sunt certificate ISO 9000. Printre acestea se numara firmele mari din tara si cele care exporta.