Piata de retail este intr-o permanenta dezvoltare, iar numarul de produse comercializate prin intermediul lanturilor mari de magazine creste continuu. Acest lucru a dus la sporirea numarului de pliante promotionale (leaflet) editate de companiile de retail.

Leaflet Monitor reprezinta un instrument de cercetare a pietei ce monitorizeaza tocmai aceasta categorie. Este vorba de un proiect initiat in Cehia si introdus ulterior si in alte tari din Europa Centrala si de Est. Incepand din anul 2004, Leaflet Monitor a fost lansat si la noi, GfK Romania fiind singurul institut de cercetare a pietei care realizeaza un astfel de studiu pe plan local.

Potrivit rezultatelor cercetarii, numarul cataloagelor editate in prima jumatate a anului 2005 a crescut cu 33%, fata de aceeasi perioada a anului trecut. Ponderea diverselor categorii de produse promovate prin intermediul acestor publicatii se mentine la nivele comparabile in cele doua perioade analizate, primul loc fiind detinut de alimente.


Daca urmarim situatia produselor pe tipuri de magazine, observam ca retailerii tip cash&carry si hipermarket se adreseaza inca in Romania populatiei cu venituri medii si mari, procentajul alimentelor in totalul categoriilor promovate in leaflet-uri fiind de aproximativ 40%. Supermarketurile merg pana la 60% in primele luni ale anului, iar magazinele de discount se situeaza in jurul aceleiasi valori.


Acoperind o gama mai larga de produse, categoria non food reprezinta o pondere de 60% in cataloagele editate de magazinele cash&carry si hipermarketuri, adica acolo unde cumparatorii vin sa isi satisfaca nevoi mai diversificate si unde economia de timp suplineste eventualele preturi mai ridicate decat in magazinele de profil. Acest tip de retaileri suplimenteaza cataloagele obisnuite cu editii dedicate diverselor evenimente de peste an, cum ar fi Pastele, Craciunul, Anul Nou, inceperea anului scolar si perioadele estivale.


Lanturile de magazine si-au adaptat intervalul de schimbare a ofertelor si de editare a pliantelor la comportamentul cumparatorilor, in raport de categoria preponderent promovata. Astfel, magazinele cu articole electrice isi schimba oferta lunar, hipermarketurile si cash&carry, bilunar, pe cand discounterii si unele supermarketuri, chiar o data pe saptamana. In aceste conditii, jucatorii pe aceeasi piata tiparesc leaflet-uri la intervale similare de timp.


O situatie aparte se inregistreaza in cazul magazinelor de produse electrice, care au crescut numarul de pliante cu 36%, in prima jumatate a acestui an, fata de aceeasi perioada a anului trecut. Acelasi lucru s-a intamplat si cu numarul de produse promovate, in special la categoria electronice, ca urmare a introducerii sistemului de plata in rate si simplificarii conditiilor si procedurilor de acordare a creditelor.


In ceea ce priveste categoria FMCG (bunuri de larg consum), numarul produselor promovate a crescut in perioada ianuarie – iunie 2005 cu 27%, fata de primul semestru din 2004, ponderea alimentelor mentinandu-se la 80% in cadrul grupei mentionate. Pe intreaga perioada de monitorizare, primele doua locuri au fost ocupate de produsele din carne si de bauturi. In lunile de primavara – vara, locul trei a fost ocupat de fructe si legume, in timp ce pe parcursul toamnei si iernii se insista mai mult pe promovarea produselor lactate.


O alta informatie importanta oferita de Leaflet Monitor este legata de prezenta marcilor private, respectiv promovarea produselor ambalate sub marca proprie a diferitilor retaileri. Sunt produse ce ocupa din ce in ce mai mult spatiu in brosuri, facand fie obiectul unor editii speciale, fie gasindu-se printre celelalte marci ale furnizorilor. Alimentele si produsele chimice de curatenie si menajere purtand marci private sunt categoriile cel mai des intalnite in paginile cataloagele promotionale.




Andi Dumitrescu, director general, GFK Romania – Institut de Cercetare de Piata, precizeaza ca “Leaflet Monitor” este un instrument util atat retailerilor, cat si celor aflati de partea cealalta a baricadei, respectiv departamentelor de marketing si persoanelor care ocupa pozitii de top management in cadrul companiilor furnizoare de produse pe piata de retail