Festivitatea de premiere a Concursului de Cultură și Educație Financiară Contabilă a avut loc astăzi, 9 mai 2023, la Colegiul Economic „Virgil Madgearu” din București, pentru a premia elevii care au obținut cele mai mari punctaje la faza județeană.

La eveniment au participat diverse personalități, Ionel-Florian Lixandru, secretar de stat în Ministerul Educației, reprezentanți ai Inspectoratului Școlar al Municipiului Bucureștide la Inspectoratul Școlar al Municipiului București, Gabriela Postescu, inspector general adjunct, Nicoleta Negoianu, inspector școlar, reprezentanți ai colegiului și ai Corpului Experților Contabili și Contabililor Autorizați din România, precum Aurel Andrei, președintele CECCAR București, Robert Șova, vicepreședintele CECCAR România, și conducerea Liceului Virgil Madgearu.

„Împreună cu domnul ministru secretar de stat Lixandru și domnul vicepreședinte CECCAR Șova am discutat și am pus la punct un concurs care să aibă drept grup țintă elevii claselor a 11-a de la profilul activității economice și mai precis partea de contabilitate pentru că există concursuri, dar nu atât de aplicat, e partea de contabilitatea, educație financiară cu partea aplicativă”, a spus directoarea Colegiului Economic „Virgil Madgearu”.

Aproximativ 80 de elevi vor participa la faza națională a concursului

Concursul a primit un răspuns copleșitor, 35 de județe acceptând invitația de a participa. Elevii au dat dovadă de un mare entuziasm, iar organizatorii își propun ca anul viitor să obțină o participare națională completă. Concursul este interdisciplinar, acoperind cunoștințe teoretice și practice în domeniul contabilității, cu accent pe competențele informatice, scrie infofinanciar.ro.

Aproximativ 80 de elevi vor participa la etapa națională a concursului, iar primii patru elevi cu cele mai mari punctaje vor primi diverse premii, inclusiv recompense în bani. Concursul național este programat pentru 17 iunie.

„Cu sprijinul domnului secretar de stat, cu sprijinul domnului vicepreședinte Șova, împreună, s-a organizat acest concurs pentru viitorii experți contabili, sperăm noi, deoarece acest element important din viața dânșilor nu înseamnă decât un prim pas în cariera pe care poate să o îmbrățișeze în acest domeniu financiar-contabil”, a spus președintele CECCAR București, Aurel Andrei.

„Acest concurs, spre deosebire de alte concursuri care se bazează doar pe educația financiară, se referă la educația financiar-contabilă care înseamnă ceva mult mai complex. Pentru că dacă ne referim doar la educația financiară ne referim doar la a învăța cum să-ți gestionezi banii, când vorbești și de partea contabilă, lucrurile devin mai complexe și aici intrăm și în zona profesionistului pentru că contabilitatea e definită ca fiind știința și arta stăpânirii afacerilor”, a declarat vicepreședintele CECCAR, Robert Șova.

Educația financiară este necesară

Fără îndoială, educația financiară este esențială pentru elevii din învățământul preuniversitar. Președintele CECCAR București, Aurel Andrei, a împărtășit din experiența sa personală afirmând că ”sunt un exemplu viu în sensul în care fiind un absolvent de liceu economic și așa cum spunea un domn profesor de contabilitate care a venit la o întâlnire, a spus că acesta este un carnet, un carnet de expert contabil. Dacă vreți să fiți cei mai buni din cei mai buni vă doresc să ajungeți să obțineți acest carnet prin muncă, dar până acolo este evident că este necesară această culturală financiar-contabilă. Aceasta este practic o primă etapă în viața dânșilor, după care urmează facultatea, bineînțeles dacă își doresc acest lucru și apoi cu mult success în activitatea pentru obținerea unui carnet de expert contabil”.

Secretarul de stat Ionel-Florian Lixandru a menționat că acest concurs a fost inițiat pentru a prezenta studenților profesia de expert contabil: „Așa s-a născut o colaborare între initial Colegiul Economic „Virgil Madgearu” și CECCAR, și ulterior între Ministerul  Educației și CECCAR. Anul acesta am reușit să prindem acest concurs în calendarul național al concursurilor și al olimpiadelor naționale aprobate și finanțate de Ministerul Educației”, a declarat acesta.

El a adăugat că această colaborare fructuoasă între Colegiul Economic „Virgil Madgearu”, catedra de discipline economice, în special cea de contabilitate, CECCAR București și CECCAR filiala centrală are ca scop insuflarea dragostei pentru contabilitate în rândul elevilor. Acesta a recunoscut că contabilitatea este o disciplină fundamentală în domeniul economic și că este de datoria lor, în calitate de educatori, să le ofere copiilor exemple concrete de colaborări de bună practică pentru a-i îndruma spre cariera lor profesională. Având în vedere că majoritatea elevilor care frecventează liceele economice aleg să urmeze o carieră economică, acest concurs speră să aibă un impact mai mare atât în București, cât și la nivel național. Secretarul de stat a concluzionat exprimându-și dorința de a extinde acest concurs la clasa a XII-a în anii următori.

În timpul evenimentului, un inspector a menționat că profesorii au ezitat inițial să participe din cauza dificultății de a lucra cu un soft de contabilitate, care nu este disponibil în toate școlile din capitală. Cu toate acestea, cei 48 de elevi care au participat au avut performanțe bune. Ministerul Educației a alocat un buget mai mare pentru acest concurs, iar premiul I la nivel național este de 1.000 de lei, urmând ca ulterior să fie acordate și alte premii.

Unii elevi au fost deschiși către acest domeniu

Unul dintre elevi a împărtășit gândurile sale pozitive despre concurs, subliniind importanța acestuia în recunoașterea muncii depuse de elevi. De asemenea, aceștia și-au exprimat opinia cu privire la importanța educației financiare, care, în opinia lor, ar trebui îmbunătățită dincolo de ceea ce se predă în prezent în școlile neprofesionale.

Potrivit lui Robert Șova, concursul le oferă studenților posibilitatea de a înțelege perspectivele de carieră în domeniul financiar-contabilității, ceea ce poate fi util pentru a-și construi viitorul.

De asemenea, el a subliniat importanța recompensării studenților pentru performanțele lor, nu doar prin cuvinte sau diplome, ci și prin recompense concrete. Scopul acestor premii este de a arăta că performanța poate duce la câștig, ceea ce reprezintă o lecție valoroasă pentru studenți. În plus, la nivel internațional și european, se pune din ce în ce mai mult accent pe introducerea educației financiare în sistemul de învățământ cât mai devreme posibil, inclusiv în școlile gimnaziale.