Ultimele rezultate financiare ale principalilor operatori telecom de pe piaţa locală arată cât de mult s-a înteţit lupta pentru prima poziţie în acest an. Orange, liderul pieţei din 2007, când a devansat Vodafone România, a pierdut în ultimii trei ani aproape 600.000 de clienţi, în timp ce Vodafone a câştigat 844.000 de clienţi. Telekom România, o companie cu pretenţii la locul unu, s-a resemnat cu locul trei, iar din punct de vedere al abonamentelor a fost depăşită de RCS&RDS.

Orange România a înregistrat în primele şase luni ale acestui an 9,846 milioane clienţi, fiind pentru prima dată din 2007 când scade sub 10 milioane de clienţi. În urmă cu nouă ani, francezii reuşeau să depăşească Vodafone cu peste un milion de clienţi, înregistrând 9,8 milioane utilizatori, iar Vodafone 8,8 milioane utilizatori. În prezent, Vodafone are 9.159 milioane clienţii la servicii mobile, cu 687.000  mai puţini decât Orange, iar dacă tendinţa se va menţine, la finele anului am putea avea un nou lider. Telekom Mobile Romania Communications (fost Cosmote), al cărui fost CEO Nickolai Beckers, declara ca ţinta este locul unu pe piaţa locală, a pierdut din 2013 şi până în prezent 500.000 de clienţi, înregistrând în prezent 5,6 milioane de utilizatori. RCS&RDS, operatorul controlat de omul de afaceri Zoltan Teszari, a ajuns în prima parte a acestui an la un portofoliu de peste două milioane de abonați pe segmentul de telefonie de persoane fizice, depăşind Telekom. La finele anului trecut, Telekom Mobile Romania Communications avea un număr de 1,66 milioane de abonați dintr-un total de 5,75 milioane de utilizatori. RCS&RDS este operatorul care reuşeste să atragă cei mai mulţi clienţi prin portare. Astfel din totalul de 2.442.911 de portări efectuate de la lansarea serviciului de ANCOM, RCS & RDS a primit 759.373 de numere în propria reţea. Acesta este urmat de Vodafone cu 635.256 de numere, Orange cu 585.692, şi Telekom Romania Mobile Communications cu 428.509 de numere. 

Strategii de viitor

Orange, care de la 1 mai este condus de Liudmila Climoc, fost CEO Orange Moldova, are o strategie care se bazează pe utilizarea serviciilor convergente. Compania propune utilizatorilor pachet personalizate de soluții integrate pentru mobil și acasă. Astfel, abonaţii beneficiază de telefonie mobilă, televiziune prin cablu, telefonie fixă, internet fix prin fibră optică şi sisteme pentru case inteligente. “În contextul unei pieţe extrem de competitive pe preţ, strategia noastră este să asigurăm cea mai bună experienţă prin acoperirea şi performanţa reţelei, prin diversitatea ofertelor şi prin profesionalism şi expertiza în servicii de asistenţă în toate punctele de interacţiune. Clienţii noştri vor descoperi promisiunea calităţii Orange îndeplinită şi în noile servicii pe care le vom lansa în perioada următoare,” a declarat Liudmila Climoc, CEO Orange România. Ravinder Takkar a fost numit CEO-ul Vodafone în 2014, iar de la venirea sa la cârma companiei rezultatele au început să se vadă. “Numărul de clienţi a crescut constant, la fel şi veniturile. Strategia noastră de a furniza cea mai bună experienţa utilizatorilor este reflectată de rezultatele noastre financiare, deoarece am ajuns la al patrulea 

trimestru consecutiv de creştere a veniturilor din servicii. Strategia are în centru internetul, accesul la telefoane inteligente și servicii la un preț cât mai bun pentru clienți”, spune Takkar. 

De la începutul acestui an şi Telekom România are un nou CEO, în persoana lui Miroslav Majoros. Slovacul a fost categoric în prima conferinţa de presă şi a anunţat schimbări importante în ceea ce priveşte businessul, dar şi personalul. Principalele obiective ale companiei sunt extinderea reţelei de fibră optică şi reţelelor 3G/4G. Rezultatele din ultima perioadă sunt puse pe seama mediului puternic concurenţial şi a altor factori a afectat rata de creștere și performanța companiei, în general. “De la începutul anului, am înregistrat o creștere de 20% a acoperirii rețelei de fibră optică, ajungând la aproape 1,7 milioane de gospodării şi, în acest moment, suntem capabili să oferim cele mai avansate servicii de comunicaţii de pe piață către o bază de clienţi în continuă extindere. Interesul mai scăzut pentru serviciile mobile este parțial compensat de preferința clienților pentru servicii integrate. Prioritatea noastră pentru următoarea perioadă este să ne concentrăm asupra valorii adăugate pe care o oferim clienților, prin creșterea gradului de disponibilitate a rețelei de  fibră optică, respectiv a acoperirii 4G, prin calitatea serviciilor și simplificarea interacțiunii cu clienții”, a spus Anastasios Tzoulas, Director Financiar, Telekom Romania. În ceea ce priveşte RCS&RDS, compania va continua să investească în reţea sume de ordinul zecilor de milioane de euro astfel încât în 2019 să ofere acoperire pentru 98% din populaţie. Operatorul şi-a propus ca anul acesta să ofere servicii 4G în 100 de localităţi.

Datele mobile, principalul motor de creştere

Internetul mobil este segmentul care înregistrează creşteri de la un trimestru la altul pentru operatori. Potrivit statisticilor oficiale, în anul 2015 românii au experimentat viteze medii reale de 19,22 Mbps pentru download date internet mobil (17,4 Mbps pentru conexiunile de tip indoor şi 28,52 Mbps pentru conexiunile de tip outdoor). În interior, Orange oferă o viteză de tranfer medie de 27,11 Mbps, Vodafone de 19,21 Mbps, Telekom de 10,48 Mbps, iar RCS&RDS de 2,85 Mbps, conform datelor ANCOM. În exterior, viteza medie de descărcare  la Orange este de 43,72 Mbps, iar la Vodafone de 33,03 Mbps. Telekom şi RCS&RDS oferă viteze de 14,11 Mbps, respectiv 3,34 Mbps. Conform datelor ANCOM, utilizatorul mediu de telefonie mobilă şi internet pe mobil consumă lunar 155 MB trafic de internet mobil, trimite 72 de SMS-uri naţionale şi vorbeşte în medie 202 minute în reţea şi 47 de minute în afara reţelei. Este de remarcat creşterea consumului mediu lunar de date mobile cu 40% comparativ cu prima parte a anului 2014, precum şi creşterea de aproape 30% a numărului de minute vorbite în afara reţelei mobile.