Piata alimentelor congelate a cunoscut o evolutie continua in ultimii zece ani. Atat numarul concurentilor, cat si diversificarea sortimentala au crescut considerabil, iar standardele sunt astazi mult mai ridicate.

Din categoria larga a alimentelor congelate, cea mai spectaculoasa evolutie a cunoscut-o segmentul “legume”. Factorii care influenteaza prioritar decizia de cumparare sunt pretul si calitatea, insa obiceiurile alimentare, notorietatea brandului sau a producatorului, cantitatea, ingredientele, prezentarea sau promotiile sunt, de asemenea, aspecte pe care consumatorii le iau in consideratie.


Preferintele romanilor se indreapta catre produsele traditionale, de baza – fasole, mazare, spanac – dar si spre mixuri de legume, de tipul amestecului mexican. Oferta actuala din comert acopera si cele mai sofisticate gusturi, pentru ca acum avem de a face cu un consumator educat, informat, familiarizat cu produsele congelate si cu avantajele pe care le ofera, deschis la nou dar, in acelasi timp, extrem de critic.


Ana Popa, marketing manager la Agroalim Distribution, considera ca se poate vorbi de o variatie semnificativa a pietei legumelor congelate, in functie de segmentul analizat. Astfel, produsele din segmentul economic continua sa detina cea mai mare pondere in totalul vanzarilor. Pe masura ce creste pretul, creste si calitatea si complexitatea retetelor, iar producatorul poate propune consumatorilor amestecuri de legume specifice bucatariei internationale: amestec chinezesc, amestec hawai, minestrone, stir fry etc. Evident, numarul celor care isi pot permite produse exclusiviste este mai redus, acestea necesitand studierea atenta a pietelor si a trendurilor gastronomice, testari repetate etc., ceea ce inseamna un pret mai ridicat.


“Fiind o piata in crestere, cu competitori cunoscuti, orice schimbare este imediat resimtita si determina reactii in consecinta”, afirma Ana Popa. “Sunt de asteptat o crestere si diversificare a ofertei, o ameliorare calitativa si o competitie acerba a preturilor. Vor fi exploatate la potentialul maxim toate metodele de marketing, de comunicare, de vanzari”, apreciaza interlocutoarea noastra.
Agroalim distribuie pe piata locala cartofii congelati Friand, Country House si Aviko, pozitionati pe cele trei segmente distincte de calitate si pret, precum si legumele congelate Greens, Hortex, Casa taraneasca si Hana. Precizam ca legumele sub brandul Casa taraneasca sunt produse si ambalate local, la Frigorifer Tulcea. Desi inca “tanara”, marca se bucura de aprecierea consumatorilor, calitatea si pretul recomandand-o ca o varianta buna pentru clienti.


Importurile detin insa cea mai mare cota in vanzari, nu doar in cazul Agroalim, ci in totalul pietei. Acest lucru se explica prin faptul ca productia legumelor congelate presupune investitii masive in utilaje moderne, spatii si instalatii frigorifice, precum si realizarea unor contracte si planificari ferme cu agricultorii locali.

Piata sezoniera, concurata de produsele proaspete

Din informatiile furnizate de compania Macromex, rezulta ca, in anul 2005, volumul pietei de legume congelate a fost de aproximativ 16.000 de tone, iar ca valoare, a ajuns la 120.000 de euro – cifrele mentionate incluzand si produsele destinate industriei, respectiv materiile prime. Potrivit aceleiasi surse, la nivelul pietei se constata o sezonalitate pronuntata. Astfel, vanzarile de cartofi congelati cresc pe perioada verii, datorita dezvoltarii segmentului food-service; restul legumelor congelate isi diminueaza vanzarile primavara si vara, din cauza existentei pe piata a produselor proaspete.
“Poate parea destul de surprinzator pentru Romania, dar cel mai mare consum se inregistreaza la produsele main-stream. In categoria legumelor congelate si mixurilor de legume, produsele premium sunt prea slab reprezentate”, precizeaza Camelia Hoinarescu, marketing director la Macromex, companie ce distribuie o gama larga de produse, branduri foarte cunoscute consumatorilor, precum Dujardin, Ardo, Farm Frites, Golden Fingers si Gastromania, aceasta din urma fiind marca proprie.
“In urmatorii ani se va pastra tendinta de dezvoltare extensiva, crescand atat numarul competitorilor, cat si al consumatorilor. Un segment care va ocupa un loc important va fi cel al marcilor private”, apreciaza Camelia Hoinarescu.


Un alt jucator important pe piata legumelor congelate este Impex Bock, al carui portofoliu contine doua branduri premium: Iglo, legume simple si amestecuri de legume, produse in Ungaria, sub licenta, de firma Globus; Wok – amestecuri care se prajesc, nu se fierb -, produse de Findus Suedia.

Competitia se va inaspri foarte curand

Liliana Bock, marketing manager la compania mentionata, subliniaza cateva aspecte privind avantajul consumului de legume congelate. De exemplu: unele alimente, cum ar fi broccoli, fasolea verde, spanacul si zmeura contin mai multa vitamina C decat echivalentul lor proaspat; spre deosebire de preparare, congelarea opreste “ceasul” deteriorarii alimentelor; congelarea acasa necesita cateva ore, in timp ce producatorii realizeaza aceasta operatiune rapid, supunand produsele la soc termic, respectiv la temperaturi de pana la minus 60 de grade Celsius, ceea ce confera alimentelor o alta textura, alt gust si aspect; congelarea se face natural si nu necesita conservanti, decat foarte rar, cazuri in care acestia sunt inclusi pe lista de ingrediente.
“Odata cu aderarea Romaniei la Uniunea Europeana, oferta se va diversifica si mai mult, concurenta va fi mai puternica si se vor selecta produsele competitive din punctul de vedere calitate/pret”, sustine Liliana Bock.


“Cuvantul de ordine in perspectiva viitoarei integrari este: investitie”, accentueaza Ana Popa. “Va fi nevoie de investitii masive in productie, distributie, comert. Atat consumatorii, cat si producatorii asteapta un salt calitativ dupa obtinerea titlului de tara membra UE”, conchide reprezentanta Agroalim.


Modificarile legislative determina inca de pe acum reconsiderarea politicilor de vanzari. Previzibila eliminare a taxelor vamale va inaspri concurenta si pe aceasta piata, astfel ca agricultorii si producatorii romani vor trebui sa suplineasca deficitul tehnologic si de capital, apeland la surse de finantare accesibile, facand alegeri inspirate si mizand pe factorul uman suficient pregatit.