Dragoș Anastasiu anunță reforme în companiile de stat: reducerea membrilor în CA și a personalului
Guvernul Bolojan a aprobat un memorandum privind constituirea grupului de lucru pentru reforma întreprinderilor publice, ce va analiza situaţia companiilor de stat şi va propune măsuri fiscale pentru asigurarea transparenţei în gestionarea întreprinderilor publice și pentru reducerea numărului de membri în consiliile de administraţie şi în consiliile de supraveghere.
„Grupul de lucru pentru reforma întreprinderilor publice va fi coordonat de vicepremierul Michael-Dragoş Anastasiu. Din această structură de lucru vor face parte vicepremierul Marian Neacşu, precum şi reprezentanţi ai Ministerului Finanţelor, Ministerului Economiei, Digitalizării, Antreprenoriatului şi Turismului, Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, Ministerului Energiei, Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor, Ministerului Sănătăţii, Ministerului Justiţiei şi Secretarul General al Guvernului.
Grupul de lucru îl va informa permanent pe prim-ministru cu privire la stadiul atingerii obiectivelor”, a transmis Executivul.
Statul român trebuie să se asigure că toate consiliile de administraţie şi consiliile de supraveghere ale întreprinderilor publice au autoritatea, competenţele şi obiectivitatea necesare pentru a-şi îndeplini funcţiile de orientare strategică, supraveghere a managementului riscurilor şi monitorizare a conducerii.
„Ghidul OCDE privind guvernanţa corporativă a întreprinderilor de stat este principalul standard internaţional pentru realizarea cadrelor eficiente de proprietate şi de guvernanţă corporativă pentru întreprinderile de stat. Ghidul OCDE în forma revizuită impune consiliilor de administraţie să deţină competenţele, integritatea şi obiectivitatea necesare pentru a-şi îndeplini funcţiile şi pentru a atinge standardele înalte de transparenţă, divulgare şi responsabilitate faţă de acţionari şi părţi interesate.”
Cu ce se va ocupa mai exact grupul de lucru?
Grupul de lucru se va ocupa şi cu revizuirea indemnizaţiilor de conducere şi a indicatorilor de performanţă în întreprinderile publice, dar și cu reducerea personalului excedentar. Nivelul de remunerare a directorilor executivi trebuie aliniat la interesele pe termen lung ale întreprinderii şi ale statului, inclusiv prin plafonarea indemnizaţiilor de conducere.
„Indicatorii de performanţă au rolul de a oferi o imagine a performanţei şi operaţiunilor întreprinderii publice şi permit părţilor interesate să analizeze îndeplinirea obiectivelor şi rezultatelor pentru o varietate de scopuri.
Categoriile de indicatori de performanţă financiari obligatorii şi aplicabili tuturor întreprinderilor publice sunt următoarele: politica de investiţii, finanţarea, operaţiuni, rentabilitatea, rata de distribuire a profitului sub formă de dividende.”
Grupul de lucru va oferi și un plan de dezvoltare sau de investiţii conform strategiilor naţionale. Astfel, se are în vedere instituirea unui moratoriu în privinţa proiectelor finanţate integral de la bugetul de stat pentru asigurarea cofinanţării de către ţara noastră a proiectelor din Planul Național de Redresare și Reziliență al României (PNRR).
Pentru atingerea obiectivelor menționate, se propun următoarele acţiuni:
- publicarea datelor, sumelor şi modificărilor legate de indemnizaţii + criterii de performanţă (termen);
- reorganizarea AMEPIP, prin modificarea legislaţiei aferente în vederea monitorizării activităţii întreprinderilor publice relevante, cu respectarea indicatorilor stabiliţi prin PNRR si conform standardelor OCDE;
- revizuirea indemnizaţiilor şi reducerea numărului de membri în consiliile de administraţie, prin modificarea corespunzătoare a legislaţiei în vigoare (OUG nr. 109/2011 cu modificările si completările ulterioare), în acord cu cerinţele agreate cu reprezentanţii Comisiei Europene;
- iniţierea modificării indicatorilor de performanţă la propunerea ministerelor şi Agenţiei pentru Monitorizarea şi Evaluarea Performanţelor Întreprinderilor Publice si reducerea provizoratelor atât la întreprinderile publice de la nivel naţional, cât şi de la nivel local;
- închiderea, fuziunea sau transferul acţiunilor întreprinderilor publice cu pierderi pentru mai mult de trei ani consecutiv;
- listarea la bursă a unor întreprinderi publice;
- extinderea numărului de companii agreate de ministere pentru pregătirea scrisorii de aşteptare şi a indicatorilor pentru selecţie;
- analiza arieratelor înregistrare de anumite întreprinderi publice.