Astfel, anul trecut în România, companiile tradiționale au avut 235 de decolări și aterizări cu probleme, adică un procent de 0,42% din totalul zborurilor înregistrate. În cazul curselor low cost, s-au înregistrat 73 de incidente, cifră care reprezintă 0,22% din total, adică jumătate din procentul curselor companiilor tradiționale.

Cele mai slabe performanțe ale companiilor tradiționale s-au înregistrat în Polonia, unde procentul zborurilor cu probleme a fost de 1,08% față de procentul 0,34% cât s-a înregistrat în cazul zborurilor low cost. Astfel în Polonia procentul zborurilor cu incidente a fost triplu în cazul companiilor tradiționale față de cele low cost. Franța este singura piață analizată unde companiile tradiționale au înregistrat performanțe mai bune decât cele low cost: 0,81% pentru companiile cu costuri reduse față 0,75% în cazul operatorilor tradiționali.

Analiza Fligft Refund mai arată că Marea Britanie a avut anul trecut mai multe curse low cost decât restul țărilor analizate luate împreună (peste 360 de mii decolări și aterizări). Companiile low cost au înregistrat în această țară un procent de incidente de 0,58% pentru decolări și aterizări, iar liniile aeriene tradiționale au consemnat un procent de 1,04% pentru zborurile cu incidente. Astfel, în cazul Marii Britanii, se regăsește raportul înregistrat și în România – procent dublu de incidente pentru companiile tradiționale față de cele low cost.

Datele analizate acoperă peste 2,67 milioane de zboruri din 6 țări europene – România, Franța, Marea Britanie, Germania, Ungaria și Polonia. Din acestea, 23.600 au avut înregistrat incidente de zbor: întârzieri mai mari de 3 ore sau anulări ale zborurilor. Analiza a luat în calcul aproape 90 de mii de zboruri de pe aeroporturile din București și Cluj-Napoca, care reprezintă circa 75% din traficul aerian din țara noastră.
 
“Analiza datelor legate de zborurile din piețe europene importante arată că, în general, companiile tradiționale înregistrează un procent mai mare de anulări și întârzieri față de liniile low cost. Din acest punct de vedere România stă undeva la mijloc, între Franța unde companiile tradiționale înregistrează performanțe mai bune decât cele low cost și Polonia, unde raportul este de 3 la 1 defavoarea companiilor tradiționale. Indiferent de compania cu care zburați, trebuie să știți că în cazul unui incident, puteți primi până la 600 de euro compensații dacă zborul are o întârziere mai mare de trei ore, a fost anulat sau vi s-a refuzat îmbarcarea ”, a declarat Anikó Bolyó, General Manager Flight Refund.

Indiferent de numărul curselor sau incidentelor, călătorii din Europa Centrală și de Est nu cunosc faptul că, potrivit Regulamentului European 261/2004 sunt îndreptățiți să primească din partea companiei aeriene o compensație de până la 600 de euro pentru zborurile efectuate în ultimii 3 ani. Mai mult, procentul celor care știu că pot apela la firme specializate pentru a-și recupera banii într-un termen rezonabil este mai mic de 1%, ceea ce înseamnă că cei care au dreptul la despăgubiri au pierdut circa 22 milioane de euro.