Carpatica Feroviar, noua companie de transport feroviar a statului român

Societatea-Carpatică Feroviar va avea capacitatea de a transporta armament, echipamente, ajutoare umanitare, materii prime sau combustibil. Acesta va prelua practic activitățile CFR Marfă. Operatorul s-a confruntat cu datorii considerabile, aproape de patru miliarde de lei. Înființarea noii companii a stârnit critici din partea operatorilor privați și a sindicatelor.

Noua entitate, Carpatica Feroviar, se așteaptă să devină operațională în următoarele șase luni. Astfel, de anul viitor, va putea începe transportul de mărfuri. Conform proiectului de hotărâre, transportatorul va avea atât un rol strategic, cât și unul comercial.

În esență, în situații de criză, cum ar fi în caz de război, pandemie, cutremur sau inundații, operatorul ar putea fi implicat în transportul de produse petroliere, armament, medicamente, echipamente medicale, corturi, cărbune sau cereale.

Pe durata conflictului din Ucraina, CFR Marfă a avut un rol strategic important în transportul de bunuri. Anul trecut, aproximativ o treime din vagoanele speciale au fost utilizate pentru a transporta grâu din Ucraina către portul Constanța.

„În momentul în care are loc preluarea activității, practic, CFR Marfă se oprește, dar lucrurile sunt într-un calendar. Anul viitor vom avea o societate nouă de transport”, a declarat Ionuț Săvoiu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor.

Ionuţ Cristian Săvoiu
Ionuţ Cristian Săvoiu (SURSA FOTO: Facebook, Ionuţ Cristian Săvoiu)

Noul transportator feroviar va achiziționa o parte din vagoanele și locomotivele care sunt în proprietatea CFR Marfă și va efectua recrutări.

Înființarea unei noi companii ar preveni falimentul CFR Marfă

Experții susțin că înființarea unei noi companii va permite statului să evite un potențial faliment al CFR Marfă. Operatorul a acumulat datorii considerabile de-a lungul anilor și este obligat, conform unei decizii a Comisiei Europene, să returneze un ajutor de stat în valoare de aproape patru miliarde de lei.

 „Ajutorul de stat este dinamic pentru că penalitățile care ne sunt aplicate sunt aplicate continuu, nu sunt stopate penalitățile și pratic orice sumă care se plătește din plățile pe care le facem în mod direct sau din valorificare activelor, dar este o dinamică permanentă”, a spus Daniel Apostolache, șeful CFR Marfă.

Sindicatele, la rândul lor, i-au cerut ministrului să nu restructureze sau să nu desființeze CFR Marfă.

„Pentru statul român era mai important să fi rămas CFR Marfă. Să se renegocieze cu Comisia Europeană şi să putem să discutăm despre un CFR Marfă care să rămână în piaţă, fiind brandul României”, a declarat Iulian Măntescu, preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă.

Criticii, inclusiv operatorii privați, au exprimat îndoieli cu privire la necesitatea înființării unei noi societăți. Argumentează că situația actuală a CFR Marfă nu justifică acest pas. Cu o cotă de piață de doar 31,8%, deținând 8.700 de vagoane și 270 de locomotive funcționale, CFR Marfă se confruntă cu diverse probleme.

Restricțiile de circulație și infrastructura feroviară deficitară conduc la situații în care multe trenuri care transportă bunuri se deplasează cu o viteză redusă de 17 km/h.